۱۵ پروژه منابع طبیعی و آبخیزداری در اصفهان اجرا می‌شود

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان گفت: پروژه‌های مرتبط با بخش منابع طبیعی مانند نهالکاری و توسعه جنگل، یک هزار و ۴۰۸ هکتار از اراضی استان را دربرمی‌گیرد.

ابوطالب امینی روز شنبه اظهار کرد: پروژه‌های بخش آبخیزداری مانند عملیات بیولوژیک آبخیزداری و ساخت سازه سنگی ملاتی کنترل سیلاب سبب مهار و بهره گیری از سیلاب‌هایی به حجم ۲۶ و ۶۰۰ مترمکعب خواهد شد.

وی اضافه کرد: تیران و کرون، اردستان، گلپایگان، خوانسار، هرند، کوهپایه، بُرخوار، مبارکه، خور و بیابانک، شاهین شهر و میمه، فریدونشهر و بویین میاندشت، گستره اجرایی این پروژه‌ها خواهد بود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان افزود: ۹ هزار و ۷۶۰ خانوار از این پروژه‌ها بهره‌مند می‌شوند و شمار اشتغال آفرینی مستقیم آنها نیز ۲۵ نفر است. استان اصفهان ۱۰.۷ میلیون هکتار دارد که بیش از ۹۰ درصد آن معادل حدود ۹.۸ میلیون هکتار را عرصه‌ منابع طبیعی و ملی، حدود ۴۰۳ هزار هکتار را جنگل، ۶ میلیون هکتار را مرتع و سه میلیون هکتار را بیابان تشکیل داده است. جنگل‌های استان بطور عمده در ۲ شهرستان فریدونشهر با ۴۰ هزار هکتار و سمیرم با ۲۵ هزار هکتار قرار دارد و سرانه جنگل در این منطقه کمتر از ۰.۱ هکتار است اما با وجود سطح کم، تنوع گونه‌ای خوبی(۳۵ گونه درختی و درختچه‌ای) دارد.

این منطقه از نظر تقسیم‌بندی نواحی رویشی در ۲ ناحیه رویشی زاگرسی و ایران تورانی قرار گرفته است که ناحیه رویشی زاگرسی، غرب و جنوب استان را شامل می‌شود و بقیه مناطق جزو ناحیه رویشی ایرانی تورانی به شمار می‌رود.