تصویب طرح تفصیلی ۱۹ شهر استان اصفهان

محمد بنائیان معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از استان اصفهان در خصوص وضعیت طرح‌های تفصیلی استان اظهار کرد: از سال ۱۳۹۸ تا کنون (خرداد ۱۴۰۳) تعداد ۲۰ طرح تفصیلی شامل شهرهای چادگان، بهاران، گرگاب، خور، خورزوق، کلیشاد و سودرجان، سفیدشهر، گوگد، گلشهر، رضوانشهر، گلدشت، پیربکران، کوهپایه، دهاقان، شهرضا، داران، بافران، دستگرد، فرخی و شاپورآباد ابلاغ شده است.  

وی افزود: علاوه بر این تعداد ۱۹ طرح به تصویب رسیده و در مرحله ابلاغ می‌باشند که شهرهای فلاورجان، دهق، جوزدان، علویجه، درچه، فولادشهر، زاینده رود، خوانسار، قمصر، منظریه، قهجاورستان، کرکوند، زیباشهر، ابریشم، بادرود، افوس، میمه، دامنه و انارک را شامل می‌شود.  

معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان بیان کرد: برای تعداد ۱۹ طرح تفصیلی شامل شهرهای اژیه، تودشک، محمدآباد، ورزنه، کمشچه، بویین میاندشت، عسگران، وزوان، چرمهین، خالدآباد، نیک آباد، طالخونچه، نصرآباد، دیزیچه، خمینی شهر، گز، محمدآباد، قهدریجان و گلپایگان، مرحله اول آن‌ها تهیه شده و قابل طرح در کمیسیون ماده ۵ است.  

وی گفت: تعداد ۷ طرح تفصیلی شامل شهرهای لایبید، ورنامخواست، سمیرم، نجف آباد، آران و بیدگل، اردستان و زواره نیز در حال تهیه مرحله دوم است.  

هنردان خاطرنشان کرد: طرح‌های تفصیلی در چارچوب اسناد و ضوابط طرح‌های جامع و بر اساس حدود ثبتی و ملکی، وضعیت دقیق کابریها، تراکم‌ها و گذرها را در سطح شهر و به تفکیک محلات واقع در آن مشخص کرده و اولویت‌های مربوط به نوسازی و بهسازی را تعیین می‌کنند.  

گفتنی است: در حال حاضر استان اصفهان با دارا بودن ۱۱۷ شهر از بزرگترین نظام سکونتگاهی و شبکه شهری در بین استانهای کشور برخوردار است، این استان دارای تنوع کاملی از سلسله مراتب طرح‌های توسعه فرا شهری و شهری است.