پیر شدن جامعه شهری؛ چالش‌ نظام شهرسازی استان اصفهان

به گزارش دنیای اقتصاد علی هنردان رئیس اداره طرح‌های توسعه شهری و معماری راه و شهرسازی استان اصفهان در خصوص سومین چالش پیش روی نظام شهرسازی استان اصفهان به پیر شدن جامعه شهری استان اشاره کرد و افزود: جمعیت استان اصفهان از نظر ترکیب سنی با افزایش سهم سالمندان به سمت پیر شدن حرکت می‌کند و نسبت آن از متوسط کشور نیز بیشتر است.   

رئیس اداره طرح‌های توسعه شهری و معماری راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه بر اساس پیش بینی‌های آماری تا ۱۰ سال آینده سهم گروه سالمندان از جمعیت تا ۳۰ درصد افزایش خواهد داشت گفت: امروزه در برخی محلات شهر اصفهان به‌ازای هر ۱۰۰ کودک بیش از ۱۰۰ نفر سالمند وجود دارد به‌گونه‌ای که نرخ باروری در سال ۲۰۰۶. به‌ازای هر هزار زن از ۵۳ نوزاد به ۳۶ تولد کاهش یافته‌است.  

وی بیان کرد: این موضوع یکی از چالش‌های مهم پیش رو در نظام شهرسازی استان محسوب می‌شود چراکه با کاهش سهم جمعیت فعال شهری از یک طرف شاهد کاهش درآمدهای شهری و از طرف دیگر شاهد افزایش هزینه‌های ناشی از بازنشستگی و تأمین نیازهای سالمندان خواهیم بود.   

هنردان خاطرنشان کرد: در حوزه برنامه ریزی و طراحی شهری نیز نیازهای این قشر به‌خصوص نیازهای مربوط به کیفیت مسکن و دسترسی به خدمات و فضاهای شهری باید مورد توجه قرار گیرد.