چالش شکستنی شدن و کلنگی شدن شهرهای استان اصفهان

علی هنردان رئیس اداره طرح‌های توسعه شهری و معماری راه و شهرسازی استان اصفهان گفت در خصوص نهمین چالش پیش روی نظام شهرسازی استان اصفهان به شکستنی شدن شهرهای استان اشاره کرد.  

او افزود: منظور از شکنندگی شهرهای استان، آسیب پذیری آنها در زمان بحران‌ها ازجمله سوانح طبیعی، جنگ و اغتشاشات شهری است که درنهایت می‌تواند منجر به اختلال در کارکردهای شهر همچون کار، سکونت، حمل و نقل و گذران اوقات فراغت شود.  

رئیس اداره طرح‌های توسعه شهری و معماری راه و شهرسازی استان اصفهان ادامه داد: آسیب‌پذیری شهرهای کشور در زمان جنگ تحمیلی، وقوع زلزله‌های مهیب ازجمله زلزله سال ۱۳۸۲ شهر بم و سیل‌های سال گذشته ازجمله اتفاقاتی هستند که حساسیت‌هایی را به موضوع دفاع‌پذیری شهرها به وجود آورد.  

وی بیان کرد: تعداد زیادی از شهرهای استان در کنار رودها و حوضه‌های آبریز قرار داشته و به دلیل تغییر کاربری اراضی واقع در حریم آن‌ها همچنین افزایش سطوح سخت شهر ناشی از چالش افقی شدن به شدت با خطر سیلگیری مواجه‌اند.  

هنردان در خصوص دهمین چالش پیش‌روی نظام شهرسازی استان اصفهان به کلنگی شدن شهرهای استان اشاره کرد.  

وی گفت: این چالش ریشه در بنیان‌های تاریخی اعم از فردگرایی، عدم تعهد شهروندی، عدم شفافیت و ... دارد و تنها راه برون‌رفت از آن نیز حساسیت، آگاهی و تعهد بیشتر جامعه محلی به شهر و محیط زیست و برنامه‌های مربوط به آنهاست که این امر در سایه آموزش، نهادسازی، شفافیت، بلندمدت مداری و نگاه فرانسلی به امور شهری قابل تحقق است.