احمد اصلاح copy

ضرورت توسعه شرکت‌های پخش‌های استانی و منطقه‌ای

 بر این اساس به دلیل گستردگی صنعت پخش و پیچیدگی فعالیت‌ها، به نرم‌افزارهای ویژه‌ای در این صنعت نیاز است، حجم تراکنش‌های بالا این پیچیدگی‌ها را تشدید می‌کند و نیاز سازمان به دستیابی به گزارش‌های مدیریتی مانند اطلاعات درست برای برنامه‌ریزی تامین، تولید، توزیع و کاهش چشمگیر هزینه‌های اضافی، بیشتر حس می‌شود.

حفظ سهم بازار برای شرکت‌های پخش استانی و منطقه‌ای

صاحبان و مدیران یک شرکت پخش استانی یا منطقه‌ای به دنبال چه چیزی هستند؟ افزایش فروش و سودآوری؛ و این سودآوری بدون توجه به موفقیت امکان‌پذیر نیست. حال باید دید موفقیت را باید در امروز جست‌وجو کنیم یا آینده؟ بدون تردید پاسخ آن امروز است. چراکه به دلیل عدم قطعیت و ابهام در آینده و وجود شرایط متغیر فضای کسب‌وکار، باید «امروز» یک فعالیت موفق داشته باشیم؛ بنابراین مدیریت شرکت پخش برای موفقیت نیازمند نگاه به امروز و آینده است و فراموش نکنیم موفقیت امروز ضرورت و پایه‌ای برای موفقیت در آینده است. اگر امروز خوب عمل نکنیم نمی‌توانیم در آینده انتظار موفقیت داشته باشیم.

ملزومات موفقیت شرکت‌های پخش

برای شروع و ایجاد یک شرکت پخش شما می‌توانید با سرمایه اندک،‌ فضای انبار کوچک، تعداد مدیران و نیروهای کم، سبد محصولی با تنوع پایین و تمرکز بر بخشی از بازار فعالیت را شروع کنید و کم‌کم فعالیت‌های خود را گسترش دهید و فضای آن را بزرگ‌تر کنید. حتی می‌توانید سرمایه اضافه کنید یا از محل سود، سرمایه در گردش را افزایش دهید. در این حالت می‌توانید نیروهای بیشتری جذب کنید و ‌ فضا و انبار بزرگ‌تری در اختیار بگیرید، همچنین می‌توانید خودروهای توزیع بیشتری خریداری یا اجاره کنید و تعداد SKU محصولات را بالا ببرید. تمامی موارد ذکرشده مربوط به بخش سخت‌افزاری این فعالیت‌ها است اما بخش نرم‌افزاری سیستم فاقد ماهیت توسعه‌ای و گستردگی اندک‌ است و نمی‌توان آنها را به‌صورت جزئی توسعه داد. نرم‌افزار یک بستر کلیدی برای این نوع فعالیت‌هاست و باید از ابتدا امکانات مورد نظر شرکت‌ها در آن وجود داشته باشد. اگر شرکتی از یک نرم‌افزار با قابلیت‌های اندک استفاده کند، وقتی کسب‌وکار شرکت مزبور بزرگ‌تر شود مجبور خواهد شد نرم‌افزار را کنار بگذارد یا فرآیندها را بر مبنای نرم‌افزار جدید تغییر دهد؛ که این کار تمرکز شرکت مزبور را در مسیر رشد کسب‌وکار کم کرده و ممکن است نتایج مورد انتظار شرکت را به همراه نداشته باشد و چالش‌های بسیاری برای شرکت مذکور ایجاد کند.

راهکار این است که شرکت‌ها از نرم‌افزاری استفاده کنند که تنها نیازها و فرآیندهای جاری آنها را پوشش ندهد، بلکه نیم‌نگاهی به آینده کسب‌وکار داشته باشد. به شکلی که همگام با رشد کسب‌وکار، شرکت مذکور بتواند نیازهای بیشتری را پوشش دهد و امکان استفاده در حجم بالاتر کاری و اضافه کردن مراکز توزیع بیشتر را بدون ایجاد وقفه برای فعالیت‌های اصلی شرکت فراهم کند.

عمده‌ترین مسائل یک شرکت پخش استانی یا منطقه‌ای

بعضی از شرکت‌های پخش استانی با سبد محصولی با تنوع کم و تعداد SKU پایین فعالیت می‌کنند. برخی دیگر سبد محصولی کاملی در اختیار دارند و با تعداد SKU بالا فعالیت می‌کنند. این موضوع می‌تواند با رشد فعالیت شرکت پخش،‌ متنوع‌تر و بزرگ‌تر شود. در اختیار داشتن نرم‌افزاری که بتواند تعداد SKU بالا و متنوع و با گروه‌بندی‌های مختلف را پوشش دهد اهمیت زیادی دارد. اگر امروز در شرکت پخش، نرم‌افزاری داریم که همه نیازهای ما را پوشش می‌دهد، نباید نگران باشیم که با افزایش تنوع محصولی و افزایش تعداد SKU نرم‌افزار دچار مشکل شود و نتواند به نیازهای شرکت پاسخ دهد.

وجود لاین‌های مختلف محصولی یکی دیگر از موضوعات مهم در شرکت‌های پخش استانی و منطقه‌ای است. امکان مدیریت مستقل لاین‌های مختلف و در عین ‌حال وجود چند شخصیت حقوقی در تامین‌کنندگان، پیچیدگی‌های زیادی ایجاد می‌کند. گاهی ممکن است از تیم‌های ویزیت مستقل استفاده شود یا در توزیع و وصول هم برای هر لاین محصول این تفکیک وجود داشته باشد. جالب است که حتی مشتریان هم بعضاً نمی‌دانند که با یک شرکت پخش که چند کالای مختلف را توزیع می‌کند؛ سروکار دارند. نگهداری کدهای متعدد برای هر مشتری به شکل جداگانه همیشه دردسرهایی برای شرکت پخش ایجاد می‌کند. از طرفی استفاده از تنها یک کد حساب برای مشتری باعث می‌شود تفکیک بین لاین‌های مختلف در مانده‌حساب،‌ اعتبار مشتری، چک‌های برگشتی و سایر اطلاعات مالی مرتبط با هر مشتری در لاین‌های مختلف قابل‌تفکیک نباشد. اعمال چنین رویه‌هایی در نرم‌افزار ساده نیست و برای پاسخ به چنین نیازهایی، لازم است از ابتدا در تحلیل و طراحی نرم‌افزار لحاظ شود.

ضرورت همکاری تولیدکنندگان و برندهای معتبر با پخش استانی

شرایط و پارامترهای خاصی برای این همکاری وجود دارد. به شکل کلاسیک عواملی مانند متراژ انباری که شرکت پخش در اختیار دارد و استاندارد بودن انبار، وجود امکانات مناسب مثل سردخانه، خودروهای توزیع،‌ تیم فروش و توزیع قوی و موقعیت جغرافیایی مناسب مهم هستند. با توجه به‌سرعت تغییرات تکنولوژی و همچنین آینده کسب‌وکارها و اهمیت روزافزون آن نرم‌افزارها  و توان نرم‌افزاری شرکت پخش از پارامترهای بسیار مهم است. این موضوع در ارزیابی‌ها و ممیزی شرکت‌های تولیدکننده به‌عنوان یک اصل برای همکاری با پخش‌های استانی بیش از گذشته مورد توجه است.

راهکارهایی برای شرکت‌های پخش

اتفاقاً یک شرکت پخش استانی با محدوده فعالیت کوچک و حجم بیزینس پایین، با داشتن لاین‌های مختلف، پیچیدگی‌هایی دارد که ممکن است یک شرکت پخش سراسری با آن روبه‌رو نباشد. ازاین‌رو، شرکت‌های پخش استانی نیاز دارند که از نرم‌افزاری قدرتمند و با امکانات پیشرفته استفاده کنند. همکاران‌سیستم بسته محصولی ویژه‌ای برای این بخش از بازار در نظر گرفته است که تمام امکانات مورد نیاز شرکت‌های پخش سراسری را در خود دارد اما برای فعالیت‌های منطقه‌ای و استانی متناسب‌سازی شده و هزینه این بسته محصولی هم برای شرکت‌های پخش منطقه‌ای و استانی بسیار مقرون‌به‌صرفه است.