محمود مادرشاهیان copy

محمود مادرشاهیان درباره نقش بخش خصوصی در صنعت گردشگری، اظهار کرد: تجربه سال‌های گذشته در کشورمان و همچنین تجربه کشورهای موفق و توسعه‌یافته در دنیا نشان داده است که واگذاری امور بخش خصوصی در تمام بخش‌ها اعم از تجارت گردشگری همیشه تجربه موفقی بوده است. وی اضافه کرد: به عقیده من در زمینه گردشگری نیز امور اجرایی باید به بخش خصوصی واگذار شود و دولت به سیاستگذاری‌های کلی و نظارت‌های عالیه بپردازد.

مادرشاهیان در خصوص اینکه چه اموری در حوزه گردشگری قابلیت واگذاری دارد، خاطرنشان کرد: عمده اقدامات در حوزه اجرایی از قبیل صدور کلیه مجوزها، حوزه نرخ‌گذاری‌ها، بازرسی‌ها، آموزش، درجه‌بندی تاسیسات گردشگری و... از جمله مواردی هستند که در حوزه گردشگری قابلیت واگذاری به بخش خصوصی را دارند.

رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی در مورد تمایل مسوولان دولتی به بخش خصوصی تصریح کرد: ما در زمینه واگذاری امور به بخش خصوصی به‌ویژه در حوزه گردشگری متاسفانه با ضعف قوانین روبه‌رو هستیم. بنابراین صرف نظر از اینکه مسوولان تا چه اندازه تمایل به واگذاری امور داشته باشند، قوانین و مقررات موجود اجازه واگذاری درست و کامل امور را به بخش خصوصی نمی‌دهد و به نظر من نیاز اصلی ما بازنگری دستورالعمل‌ها و مشخص شدن جایگاه بخش خصوصی در حوزه گردشگری است.

جایگاه بخش خصوصی در حوزه گردشگری باید مشخص شود

رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی گفت: قطعا در صورت واگذاری امور به بخش خصوصی، آمادگی کامل برای انجام امور وجود دارد، کما اینکه در حال حاضر نیز در خراسان رضوی، فرآیندهای اجرایی بخش عمده موارد فوق در تشکل‌های استانی انجام می‌شود. اما به دلیل ضعف قوانین در حد انجام امور دفتری و اداری باقی می‌ماند. مادرشاهیان خاطرنشان کرد: با توجه به توان بخش خصوصی در استفاده از نیروی انسانی بیشتر و همچنین کمتر بودن بوروکراسی اداری در این حوزه، واگذاری امور به بخش خصوصی باعث می‌شود کلیه فرآیندهای اجرایی با سرعت بیشتری انجام شود و بهبود فرآیندها باعث می‌شود سرمایه‌گذاران بیشتری جذب این حوزه شوند و نهایتا شاهد رونق اقتصادی و اشتغال‌زایی بیشتر در این حوزه خواهیم بود. وی ادامه داد: همچنین دولت با واگذاری امور، وقت و انرژی خود را صرف سیاستگذاری‌های کلان امور کلی و نظارت عالیه خواهد کرد.