خوش‌بینی بخش‌خصوصی به وزیر گردشگری

محسن حاجی‌سعید رئیس کانون راهنمایان گردشگری در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» نشست برگزار شده را مثبت می‌داند و می‌‌گوید: نزدیک به ۷۰درصد برنامه‌ای که توسط وزیر پیش از رای اعتماد در مجلس منتشر شد به گردشگری اختصاص داشت که همین موضوع نشان می‌دهد در سیاستگذاری‌ها «نقش کلیدی گردشگری در حفظ میراث فرهنگی و صادرات صنایع دستی» جدی گرفته شده است.

راهنمایان گردشگری و سایر دست‌اندرکاران این صنعت در سخنان‌شان از سفرهای ایمن و بازگشایی سفرهای داخلی تحت پروتکل‌های بهداشتی دفاع کرده بودند، در این نشست به گفته حاجی‌سعید علاوه بر این موضوع مواردی مانند صدور ویزای توریستی برای افراد واکسینه شده، حمایت ویژه دولت از راهنمایان گردشگری و بوم‌گردی‌ها به واسطه آسیب‌پذیری بالا و حمایت از این دو گروه با تبدیل تسهیلات ارائه شده در دوران کرونا به وام بلاعوض،‌ رفع موانع فرهنگی توسعه گردشگری و حذف نگاه غیرحرفه‌ای از این صنعت به‌دلیل منافع کلان اقتصادی، سیاسی و امنیتی، ‌ایجاد صندوق حمایتی از فعالان صنعت گردشگری برای بهره‌وری در مواقع مواجهه با بحران،‌ تشکیل شورای سیاستگذاری گردشگری کشور و جلسات منظم ماهانه با حضور بخش خصوصی و راه‌اندازی خانه گردشگری در تمامی ‌استا‌ن‌ها برای استقرار تشکل‌های گردشگری استانی در این نشست با وزیر گردشگری در میان گذاشته شد.

او می‌افزاید: برون‌سپاری تمامی ‌امور اجرایی معاونت گردشگری وزارتخانه به تشکل‌های قانونی گردشگری برای پرداختن به وظایف اصلی این حوزه یعنی سیاستگذاری و نظارت و کوچک کردن دولت، جرم‌انگاری جهت برخورد قاطع با متخلفان و مجریان تورهای غیرمجاز، ‌استمرار و تثبیت حمایت دولت از بیمه راهنمایان‌ گردشگری در سال ۱۴۰۱،‌ معافیت راهنمایان از پرداخت عوارض خروج از کشور به‌دلیل ماهیت شغلی آنها،‌ ثبت روز جهانی راهنمایان گردشگری به عنوان سفرای فرهنگی در تقویم رسمی ‌کشور به‌واسطه رسالت شغلی این قشر در تصویرسازی صحیح کشور در اذهان مردم جهان، ایجاد مناطق آزاد گردشگری در کشور با رویکرد ارائه مشوق‌های سرمایه‌گذاری، تسهیل صدور ویزا و حذف تعرفه‌های گمرکی در این مناطق و تغییر چارت سازمانی وزارتخانه و ایجاد جایگاه قائم‌مقام برای وزیر و معاونت‌ها برای نجات مدیران عالی از بوروکراسی اداری از دیگر مباحث مطرح شده در این نشست بود.

رئیس کانون راهنمایان می‌گوید: خوشبختانه وزیر به تمامی ‌پیشنهادهای ارائه شده نظر مثبت داشت و وعده داد تا همگی خواسته‌ها و مطالبات، جزو مصوبات جلسه ثبت و در اولین فرصت پیگیری شود. بر این اساس تا پایان سال‌جاری می‌توان ارزیابی اولیه از عملکرد وزیر در رفع موانع توسعه گردشگری، اولویت‌بخشی به مطالبات صنفی و حمایت از بخش خصوصی انجام داد.

  شاغلان صنعت هتلداری واکسینه می‌‌شوند

جمشید حمزه‌زاده، رئیس جامعه‌ حرفه‌ای هتلداران کشور هم با ابراز رضایت و امیدواری از این نشست معتقد است وزیر جدید این توان را دارد که گردشگری را متحول کند.  

او  در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» می‌افزاید: در این جلسه موانع صنعت گردشگری و هتلداری و آسیب‌هایی که این صنعت از شیوع کرونا دیده است تشریح شد. علاوه بر آن درباره بسته‌های حمایتی که از سوی دولت گذشته ارائه شده بود و نتایجی که به دنبال داشت گفت‌وگو کردیم. نیاز به ساخت هتل‌ در استان‌های مقصد گردشگری و وضعیت کنونی هتل‌ها از دیگر موارد مطرح شده در این نشست بود که  رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران کشور  با بیان آن اضافه می‌‌کند: تبادل با هتل‌های زنجیره‌ای دنیا در راستای انتقال تجارب از پیشنهادهایی بود که از سوی وزیر عنوان شد.

ما‌ه‌هاست جامعه هتلداران از لزوم واکسیناسیون شاغلان این صنعت سخن می‌گویند. از این رو طبیعی است که یکی از اولویت‌هایی باشد که حمزه‌زاده در این نشست عنوان کند. او می‌گوید: خوشبختانه با پیگیری از سوی هیات دولت قرار است از ابتدای مهرماه کارکنان هتل‌ها واکسینه شوند که سخنگوی ستاد ملی کرونا هم آن را اعلام کرد. او می‌افزاید: درباره اهمیت بخش خصوصی،‌ تقویت تشکل‌های گردشگری و تفویض اختیار به تشکل‌های گردشگری بر اساس ماده ۱۰۰ برنامه ششم توسعه در این نشست صحبت کردیم و وزیر عنوان کرد  که بخش خصوصی باید فعال شده و بخشی از اختیارات به تشکل‌ها واگذار شود. خوشبختانه عالی‌ترین مقام گردشگری کشور مخالف ورود دولت در ساخت هتل و تاسیسات گردشگری است و اعتقاد دارد سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی باید این کار را انجام دهند و کار دولت ساخت و ساز نیست.  

  تاسیس بندرگاه‌های گردشگری

حرمت‌الله رفیعی، رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی نیز درباره نشستی که با عزت‌الله ضرغامی داشته به «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: باور عمومی ‌این است که وزیر جدید میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از نفوذ بالایی در حاکمیت برخوردار است و با مقوله گردشگری بیگانه نیست ضمن اینکه از قدرت اجرایی و تعامل هم برخوردار است.  او می‌افزاید: آقای ضرغامی، ‌مدیر پشت‌ میز‌نشین نیست و پشتکار دارد و همین مولفه‌ها سبب شده کارشناسان و فعالان نگاه مثبتی به آینده این وزارتخانه داشته باشند و امیدی بین اصحاب این صنعت شکل گرفته است.

جایگزینی نفت با گردشگری موضوعی است که سال‌ها از آن صحبت شده، با این حال رفیعی معتقد است مسوولان این گزاره را بیان می‌کردند، اما اعتقاد چندانی به آن نداشتند.

همین موضوع باعث می‌شد زمانی که در هیات وزیران‌، وزیر گردشگری درباره جایگاه اقتصادی گردشگری سخن بگوید،‌ وزیر دیگری این موضوع را مطرح کند که وزارتخانه تحت نظر او ارزآوری داشته در حالی که وزارت گردشگری تنها به خروج ارز منجر می‌شود. او می‌افزاید: توریسم صنعتی پول‌ساز است و آقای ضرغامی ‌هم عنوان کرده قصد دارد این وزارتخانه را به یک وزارتخانه برتر از لحاظ اقتصادی بدل کند.

رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی می‌گوید: در این جلسه با آمار و ارقام نشان دادم چنانچه بسترهای لازم فراهم شود با یک شیب مناسب و در چشم‌اندازی چهار‌ساله قادر خواهیم بود صنعت گردشگری را به جایگاه خود برسانیم و درآمد قابل توجهی از آن داشته باشیم به طوری که با جمع درآمد حاصل از گردشگری،‌ میراث فرهنگی و صنایع ‌دستی از صنعت نفت جلو بزنیم.

او می‌افزاید: برای توسعه گردشگری نیازمند یک کار مشارکتی هستیم، به عنوان مثال با وجود داشتن جاذبه‌های متعدد در هر استان‌، استانداری‌ها توجه خاصی به صنعت گردشگری به عنوان یک صنعت درآمدزا نداشته‌اند. علاوه بر آن ما در اتاق بازرگانی،  صنایع، معادن و کشاورزی کمیسیونی تحت عنوان گردشگری داریم این در حالی است که باید اتاق گردشگری داشته باشیم که در ذیل آن اتاق ایران و عراق،‌ ایران و ترکیه، ‌ایران و اروپا و... بر اساس کشورهایی که بازار هدف ما هستند داشته باشیم.

در این دیدار عزت‌الله ضرغامی ‌توجه ویژه‌ای به گردشگری دریایی نشان داده است. رفیعی در این باره می‌گوید: وزیر در این نشست عنوان کرد که اولین سفرش به استانی همجوار دریا خواهد بود و به گردشگری دریایی توجه ویژه‌ای خواهد داشت. از نظر آقای ضرغامی ‌ما کشتی‌هایی داریم که از آنها استفاده نمی‌شود در حالی که با بهره‌گیری از توان سرمایه‌گذاران قابلیت استفاده به عنوان ابزار گردشگری دریایی را دارند.  او همچنین در نظر دارد در تعامل با سازمان بنادر و کشتیرانی،‌ بندرگاه‌های گردشگری ایجاد کند تا ایران در این حوزه حرفی برای گفتن داشته باشد.