روس ها در نصف جهان

بر اساس مذاکرات انجام‌شده هیات روسی علاقه‌مندی خود را به واردات مواد غذایی همچون خشکبار، خوراک ماهی و میگو، محصولات پتروشیمی مانند پلی استایرن، مصالح ساختمانی مانند کاشی، سیمان و سنگ، واردات دارو مانند آنتی‌بیوتیک‌ها و ویتامین‌ها داروهای آستروئیدی بانداژ، لبنیات مانند خامه یخی، واردات فرش ماشینی، واردات صنایع پلاستیکی مانند ورق فویل، نوار پلیمرهای ونیل کلریدی، پلی استال ها، رزین‌ها، رنگ‌های پلاستیکی و پایه آب، واردات تجهیزات پزشکی مصرفی و سرمایه‌ای و ماشین‌آلات صنعتی (های تک) در صورت وجود توان صادراتی ایران اعلام کرده است. تجار و فعالین اقتصادی روسی حاضر در این هیات که به سرپرستی سرگی کاترین، رئیس اتاق بازرگانی و صنعت روسیه و به دعوت اتاق ایران به تهران آمده‌اند، در هتل اسپیناس پالاس در کنار ۶۰۰ تاجر و بازرگان ایرانی در همایش تجاری ایران - روسیه شرکت کردند.به جهت بررسی موضوع فوق گفت‌وگو کردیم با کامبیز میر کریمی، نایب رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه که در ادامه مشروح آن را می‌خوانیم:

در آغاز توضیحاتی درباره کلیت سفر هیات صدنفره روسی به ایران بفرمایید.

این سفر در چارچوب اتاق بازرگانی دو کشور بود تشکل‌هایی که دراین‌بین فعال هستند می‌توان از اتاق بازرگانی ایران و روسیه و شهرستان‌ها و اتاق مشترک ایران و روسیه نام ببریم که دو بازو مهم برای برگزاری نمایشگاه‌ها و تجارت دارند که در سراسر جهان اتاق‌های بازرگانی فعال هستند و شرکت و سازمان دارند و ایران هم طبیعتا در آن چارچوب با روسیه همکاری می‌کند، اتفاق جدید دراین‌بین صرفا حجم گسترده هیات روسی بود معمولا هیات ها ۱۵-نفره سفر می‌کردند اما به خاطر چند اتفاق استقبال زیاد شد و هیات ۱۰۰نفره به ایران سفر کردند. شرکت‌های مختلف نیز با آن‌ها ملاقات داشتند و همکاری‌های تجاری مختلفی صورت گرفت و روس‌ها نیز از مراکز مهم تجاری بازدید کردند ازجمله نمایشگاه‌ها و ایران مال و مجموعه‌های عظیم تجاری که در تهران و برخی شهرستان‌ها بود.

هیات روسی سفری نیز به برخی کلان‌شهرها ازجمله اصفهان داشت، جزئیات این سفرها چه بود و کدام دستاوردها را برای شهرهای مختلف داشت؟

در سفر هیات روسی به اصفهان و رشت کل برنامه‌ها یک‌روزه بود و به ریز آن ورود نکردیم و ناشی از توافقات بخش خصوصی بود اما در سطح بالاتر تفاهمی که داشتیم برگزاری امتیازات ویژه برای شرکت در نمایشگاه‌های دو کشور است و تفاهم شد که امتیازات خاصی داده شود و قراردادهای خواهرخواندگی بین مجتمع‌های تجاری بین ایران و روسیه برقرار گردد. البته مهم‌ترین اتفاق بین این‌ها که صادرکنندگان دو کشور استقبال کردند و شاهد جهش صادراتی آن هستیم بحث تجارت آزاد بین دو کشور بود که از سال ۹۶ شروع شد.

با خروج اروپا از روسیه پس از جنگ اوکراین، روس‌ها به بازار شرق آمده‌اند و از مسیر ایران استقبال می‌کنند چون در اروپا تحت‌فشار هستند و ترجیح می‌دهند در حوزه سرمایه‌گذاری دولتی و خصوصی با ایران همکاری‌های زیادی انجام گیرد. افزایش پست‌های گمرکی در مرزها و.کارهای زیرساختی است که روس‌ها در برنامه مشترکشان با ایران دارند.

عمده تفاهم‌ها و تبادلات تجاری میان هیات روسی و طرف ایرانی بر سر چه موضوعاتی بوده است؟ آیا بخش انرژی با توجه به تفاهم‌نامه چهل میلیارد دلاری پررنگ‌تر بوده است؟

خیر اتفاقا بخش انرژی بیشتر دولتی است و در حوزه انرژی تفاهم‌نامه‌ها از سوی دولت‌ها صورت می‌گیرد که برای توسعه میدان‌های گاز و نفت مذاکره می‌کنند و سرمایه‌گذاری‌هایی با رقم بالا که امضا کرده‌اند و سرمایه‌گذاری‌های دولتی‌اند و از این دیدار جدا هستند. بحث‌های میان گروه روسی و ایران مباحث تجاری سنتی بود البته تمایل دارند در حوزه زیرساخت ازجمله ماشین‌آلات و...همکاری کنند.۶۱درصد صادرات ایران به روسیه مواد غذایی بوده است اما پتانسیل‌ها فراتر از این ارقام است و رفت‌وآمدهای میان هیات های تجاری می‌تواند به تسریع این روند کمک کند. در کالاهای مصرفی دیگر مباحثی وجود دارد ازجمله مباحث پزشکی و در هر حوزه‌ای تنوع گفت‌وگو تجاری وجود داشته است. اگر روس‌ها مایل باشند میزان مشارکت اقتصادی بین دو کشور می‌تواند پتانسیل بالایی داشته باشد.

در میان تفاهم‌نامه‌های هیات روسی تا چه میزان دولت و تا چه میزان بخش خصوصی نقش‌آفرین بود؟

تفاهم‌های دولتی در چارچوب کمیسیون مشترک در سطح وزارتخانه را باید کنار بگذاریم چون من معتقدم وزارتخانه‌ها باید در حوزه زیرساخت کار کنند و همکاری گمرکی را توسعه دهند تا بخش خصوصی در بستر این تفاهم‌ها بتواند پروژه‌های خود را اجرا کند اما اینکه پروژه‌های زیرساختی مانند راه‌آهن اینچه برون یا اتصال راه‌آهن آستارا در حال مذاکره است و هنوز عملیاتی نشده است و نمی‌توان قول و قراری داد.بخش خصوصی همکاری‌اش مشخص است و ارقام آن اعلام می‌شود.صادرات ایران و روسیه نیز توسط بخش خصوصی صورت می‌گیرد اما مشخص است که جهش‌های جدی بین دو کشور صورت گرفته است و امسال گمان می‌کنم از ۷۰۰میلیون دلار عبور می‌کند بخش واردات نیز جهش داشته است.بنابراین باید این مسائل را تفکیک کنیم.در دو سال اخیر همکاری‌ها جدی شده است اما در سال‌های گذشته مشکلات وجود داشت.اخیرا هم بعد از خروج اروپایی‌ها از روسیه انگیزه روس‌ها برای حضور در ایران افزایش پیدا کرد و کشورهای دیگر نیز از این فضا استفاده می‌کنند ازجمله ترکیه و هند گرچه همکاری دولتی‌شان ضعیف شده است اما در بخش خصوصی همکاری جدی دارند. مشخصا نمایشگاه مواد غذایی که ترک‌ها به‌صورت جدی غرفه‌هایی را به خود اختصاص داده‌اند.

در شهرستان‌ها مقصد هیات تجاری کدام نهاد بود؟ آیا می‌توان به افزایش تبادلات مالی میان استان‌های ایران و روسیه امیدوار بود؟

ما در اتاق بازرگانی افزایش قدرت داشتیم و اتفاق خویی است و بحث تمرکززدایی در دستور بوده است. اتاق‌های شهرستان‌های کشور با توجه به اختیاراتی که دارند خدمات خوبی را می‌توانند ارائه کنند و بخشی از این هیات های تجاری که به ایران سفر می‌کنند جذب شهرستان‌ها می‌شوند. خیلی از تجارتی که بین روسیه و ایران اتفاق می‌افتد بازرگانان شمال ایران هستند از آن‌طرف در جنوب روسیه انگیزه زیادی برای کار با ایران دارند و شرکت‌هایی از ایران در بندرها روسیه فعالیت می‌کنند و ۵۰درصد یکی از بندرها روسیه را خریداری کرده است و ما در سه سال اخیر شاهد افزایش این تبادلات هستیم. فعلا مهم‌ترین مشکل ما برای تجارت با روسیه بحث مشکلات نرخ بازار آزاد برای صادرکننده ایرانی است که در رقابت دچار مشکل می‌شوند. صادرکننده ایرانی که بخواهد کالا صادر کند باید با نرخ ۲۷هزار تومان کار کند و شرکت‌هایی هم که غیرقانونی کار می‌کنند و ارزشان را در بازار آزاد می‌فروشند شرایط رقابت را از بین می‌برند. الان این مشکلاتی است که با بانک مرکزی جلسات متعددی داشته‌ایم تا بتوانیم ارز مشخصی را ثابت کنیم.

محوری بالا 1