شوق دیدار در نگارخانه صفوی
او ادامه داد: نگارگری مفهومی عام دارد و روشها و سبکهای گوناگون نقاشی ایرانی و نقوش و طراحی سنتی را در برمیگیرد، این سبکها را میتوانیم بر روی دیوارها و سطحهای وسیع ببینیم و شکل ظریفتر این سبکها را میتوان در نسخ خطی و کتابها بهصورت تذهیب، تشعیر، حاشیهسازی، جدولکشی و گل و مرغ و انواعی دیگر دید. نجفی با بیان اینکه ابداع و تجسمِ هرچه بیشتر زیباییها را در نگارگری ایرانی میتوان دید، گفت: این ابداعات و تجسمات در خیال هنرمند نقش بسته است؛ آن چیزی که نگارگر ایرانی از آن الهام میگیرد «طبیعت» است، ولی با این حال هنرمند از طبیعت تقلید نمیکند، بلکه آنچه را که لازم است از آن برداشت و براساس اعتقادات خود، مجسم و مصور میکند؛ بنابراین تفاوت در خصوصیات معنایی، صوری، کیفی و فنی آنها با مینیاتورهای سده میانه اروپا تا اندازهای است که نمیتوان هر دو را با یک عنوان بررسی کرد. این هنرمند اضافه کرد: توجه غرب به طبیعت و زیباییهای جسمانی بهعنوان نمادی کامل از زیبایی است و در مقابل، توجه شرق مخصوصاً هنر چین به طبیعت و کوچک شمردن انسان در مقابل آن و بیاهمیتی انسان در کنار پرتگاههای بلند و مرتفع و قلل مهآلود شاهد این مدعاست، اما اندیشه هنرمند ایرانی تعادلی میان این دو یعنی میان انسان، کردار او، طبیعت و پدیده های آن برقرار کرده است.
نجفی با بیان اینکه نگارگری ایرانی از اندیشه فلسفی - عرفانیِ سازگار با روح انسان، نشأت گرفت است، گفت: هنرمند ایرانی هیچگاه قصد رسیدن به واقعگرایی را نداشته است، بلکه او با استفاده از خط، سطح و رنگ، جهان مورد نظر خود را نشان میدهد؛ نگارگر ایرانی، هرگز تلاش نمیکند که تنها آئینهای در مقابل طبیعت قرار داده و هر آنچه را که میبیند به اندازه کوچکتر ترسیم کند، بلکه او میخواهد طبیعت را در قالب شکل، رنگ و فضا بازگو کرده و تأثیری از ذهن خلاق خود بر آن جای گذارد. او ادامه داد: ارزشهای نهفته در نقش و نگارههای ایرانی در دوران اسلامی برگرفته از آرمانها و جایگاههای رفیع فرا واقعیت است. خلاقیت همراه با دقت و انتظام برگرفته از ایمان هنرمند بازتابی گسترده در هنرهای معماری، کتابآرایی، نقاشی و سایر زمینهها یافت و در دورههای مختلف به گونه سبکی خاص تبدیل شد؛ گاهی قدرت انسجام و زمانی ظرافت و زیبایی به اوج رسید و این روند تا اواخر قرن گذشته ادامه داشت. نجفی اضافه کرد: آثار مینیاتور ارائه شده در این نمایشگاه از سال ۹۳ تا ۱۴۰۰ طراحی شده است، همچنین آثار خوشنویسی مرحوم استاد محمدعلی شادمان از خوشنویسان بهنام نیز توسط دخترشان سعیده شادمان تذهیب و ارائه شده است که به دلیل حس و حال کلی انتقالی از آثار نام «شوق دیدار» برای نمایشگاه انتخاب شد. به گزارش ایسنا، علاقهمندان میتوانند برای تماشای نمایشگاه «شوق دیدار» تا ۱۸ آبان ماه به نگارخانه صفوی واقع در خیابان خاقانی، کوچه شماره ۳۱ مراجعه کنند.