«اما اکنون انسان‌ها به دلایل دیگری نیز کوچ می‌کنند، دلایلی که اکثر ما شاید یک‌بار هم که شده به خاطر آن‌ها به رفتن به‌جایی دیگر ذهنمان را مشغول کرده است. مجموعه پیش‌رو برآمده از اکنون من است.» این متنی است که در بیانیه نمایشگاه «کوچ» آمده است، نمایشگاهی که این روزها در گالری اکنون برپاشده و آثاری از احسان حاجی‌آقا معمار، هنرمند مجسمه ساز را ارائه کرده است که به مفهوم مهاجرت می‌پردازد و از سویی بر مفهوم درخت و ریشه‌دار بودن آن تأکید می‌کند.

مجسمه‌هایی که از «کوچ» می‌گویند

احسان حاجی‌آقا ‌معمار دراین‌باره به ایسنا گفت: نمایشگاه کوچ مجموعه‌ای از ۱۵ مجسمه پلاستیکی است که در دو سال با قلم سه‌بعدی ساخته‌شده و برای اولین بار در گالری اکنون اصفهان به نمایش گذاشته‌ شده‌اند.

او که بیش از یک دهه است به مجسمه‌سازی می‌پردازد با اشاره به موضوع مهاجرت، مقدمات و تبعات آن به‌عنوان مساله‌ای که مدت‌هاست ذهن او را به خود جلب کرده است، ادامه داد: برای من این پرسشی اساسی است که یک نفر چطور می‌تواند تمام علایق و دل‌بستگی‌ها و وابستگی‌های خود را در مبدأ رها کرده و مهاجرت کند. همین سؤالات باعث تولید آثار و مجسمه‌هایی با این موضوع شد که در نمایشگاهی با عنوان «کوچ» در گالری اکنون ارائه شده‌اند.

مجسمه‌هایی که از «کوچ» می‌گویند

این هنرمند مجسمه‌ساز اصفهانی که طراحی و ساخت نشان دست خلاقِ نخستین جشنواره بین‌المللی صنایع‌دستی ایران را در کارنامه دارد، با اشاره به شباهت آدمی با درخت به‌عنوان موجودی زنده که ریشه در خاک دارد، اضافه کرد: درختان ریشه در خاک دارند و حتی اگر خاک حاصلخیزی خود را از دست بدهد، درخت نمی‌تواند از آن ببُرد، مگر آنکه ریشه‌های خود را از دست بدهد. این وجه شباهت‌ها باعث خلق این آثار از تلفیق فرم درخت و بدن انسان شده است.

به گزارش ایسنا، علاقه‌مندان برای بازدید از نمایشگاه «کوچ» می‌توانند تا چهارشنبه ۲۷ مهرماه از ساعت ۱۵ تا ۲۰ به گالری اکنون واقع در اصفهان، خیابان مارنان، پلاک ۱۵۳ مراجعه کنند.