بهبود ۱۰ رتبه ای شاخص محیط کسب و کار استان اصفهان

وی ادامه داد: کسب رتبه ۵ شاخص محیط کسب و کار کشور بهترین عملکرد استان در این حوزه از زمان اجرای طرح پایش محیط کسب و کار در سال ۱۳۹۵ تاکنون بوده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان خاطر نشان کرد: از پاییز ۱۳۹۵ شاخص های ملی و استانی محیط کسب و کار به صورت سالانه و فصلی با همکاری اتاق بازرگانی، تعاون و اصناف کشور معرفی می شود. براساس آخرین نتایج رتبه ۱۵ استان اصفهان در پاییز ۱۴۰۰ به رتبه ۵ در بهار ۱۴۰۱ ارتقاء یافته است که خود نوید بهبود شرایط کسب و کار در استان را می دهد.

دکتر نقش اضافه کرد: قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار در سال ۱۳۹۰ در مجلس شورای اسلامی تصویب شد که به موجب این قانون، به منظور اطلاع سیاستگذاران از وضعیت محیط کسب و کار کشور، شاخص‌های ملی و استانی محیط کسب و کار به طور سالانه و فصلی با همکاری اتاق‌های بازرگانی، تعاون و اصناف کشور استخراج و معرفی می‌گردد. این شاخص عددی بین یک تا ۱۰ می باشد که کاهش آن نشان دهنده بهبود فضای کسب و کار است. که در بهار ۱۴۰۱ شاخص کشوری عدد ۶/ ۰۷ و شاخص استان ۵/ ۷۹ بوده است.

لازم به ذکر است مطابق مدل ارائه شده برای محاسبه شاخص محیط کسب و کار در ایران، شاخص ملی محیط کسب و کار از طریق انجام محاسبات بر روی ۷۰ نماگر شامل ۲۸ مولفه پیمایشی و ۴۲ مولفه آماری که از عوامل مختلف و قابل احصای موثر بر اداره واحدهای تولیدی معرفی شده است، حاصل می شود و تعداد واحد نمونه گیری آن بالغ بر ۴۸۰۰ نمونه از فعالین اقتصادی بخش خصوصی در استان ها می باشد.