بهبود شاخص محیط کسب و کار استان اصفهان در زمستان 1400 و بهار 1401

به گزارش دنیای اقتصاد   مسعود گلشیرازی با بیان اهمیت شاخص فضای کسب و کار در توسعه سرمایه‌گذاری، تولید و اشتغال استان و کشور تصریح کرد: هیات نمایندگان دوره نهم اتاق اصفهان همواره بهبود فضای کسب و کار استان، شاخص گرایی و کمک به رفع مشکلات فعالان اقتصادی و بهبود محیط کسب و کار استان را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده اند.   

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان افزود: کسب رتبه ۵ شاخص محیط کسب و کار کشور بهترین عملکرد اقتصاد استان در حوزه محیط کسب و کار از آغاز اجرای طرح پایش ملی محیط کسب و کار در پاییز ۱۳۹۵ بوده است.

 گلشیرازی استمرار بهبود شاخص محیط کسب و کار استان را نتیجه همدلی و همکاری بخش خصوصی و دولتی به ویژه عزم راسخ برای تحقق شعار پشتیبانی و مانع زدایی از تولید و توسعه اشتغال ،همچنین برگزاری منسجم و اثر بخش جلسات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی و ستاد تسهیل استان در سال‌های گذشته دانست.

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با تاکید بر اینکه فضای نامناسب کسب و کار در سال‌های گذشته یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مدیران و فعالان اقتصادی استان بوده است تصریح کرد رتبه ۲۳ و ۲۴ اصفهان در شاخص محیط کسب و کار در سال‌های ۹۶ و ۹۷ سبب شد هیات نمایندگان فعلی اتاق اصفهان بهبود شاخص‌های اقتصادی استان به ویژه بهبود محیط کسب و کار را در اولویت اهداف و برنامه‌های خود برای اتاق بازرگانی دوره نهم قرار دهند.

وی با اشاره به رتبه ۲۴ استان اصفهان در شاخص محیط کسب و کار در سال ۹۷  و بهبود ۱۹ رتبه‌ای آن در بهار ۱۴۰۱ تصریح کرد: هیات نمایندگان دوره نهم اتاق بازرگانی اصفهان وفاق، همدلی و هم افزایی میان فعالان اقتصادی بخش خصوصی و دولت  و حمایت از توسعه اقتصادی و اشتغال استان را مهم‌ترین برنامه خود برای حمایت از بهبود فضای کسب و کار قرار داد که خوشبختانه به رغم وجود تحریم‌های ظالمانه غرب و همچنین وقوع پاندمی کرونا شاهد بهبود چشمگیر محیط کسب و کار استان هستیم.

 گلشیرازی در ادامه به تشریح اقدامات پارلمان بخش خصوصی اصفهان با هدف بهبود محیط کسب و کار پرداخت و افزود:  اتاق بازرگانی اصفهان در دوره نهم فعالیت خود، علاوه بر پیگیری مشکلات کلان اقتصاد استان و کشور، رفع مشکلات موردی اعضاء و فعالان اقتصادی را نیز در اولویت فعالیت‌های خود قرار داده است و با تشکیل میزهای تخصصی در بانک مرکزی، وزارت صمت،گمرک و میز تجارت فرامرزی و همچنین برگزاری رویدادهای ملی و استانی جهت پیگیری و رفع مشکلات فعالان اقتصادی در حوزه‌های مختلف کسب و کار، گام‌های ارزشمندی در این حوزه برداشته است.

 وی تشکیل شتاب دهنده تجارت بردار به منظور شتابدهی به فعالیت‌های اقتصادی و کسب و کارهای استان در حوزه توسعه صادرات، تجارت الکترونیک و بازاریابی و فروش را به همراه ایجاد مرکز تخصصی کسب و کار و  استفاده از ظرفیت‌های رسانه ملی به منظور پیگیری مشکلات حوزه های مختلف کسب وکار از دیگر اقدامات مهم اتاق اصفهان به منظور ارتقاء اکوسیستم اقتصادی استان بیان کرد.

دبیر شورای گفت‌وگو در ادامه ابراز امیدواری کرد با حمایت‌ها و برنامه‌های دولت سیزدهم، به ویژه عزم راسخ استاندار جوان و انقلابی استان برای حمایت از تولید و اشتغال استان، روند بهبود محیط کسب و کار استمرار یافته و شاهد توسعه سرمایه گذاری استان باشیم. لازم به ذکر است قانون بهبود مستمر محیط کسب وکار در سال ۱۳۹۰ در مجلس شورای اسلامی تصویب شد که به موجب این قانون، به منظور اطلاع سیاستگذاران از وضعیت محیط کسب و کار کشور، شاخص‌های ملی و استانی محیط کسب و کار به طور سالانه و فصلی با همکاری اتاق‌های بازرگانی، تعاون و اصناف کشور استخراج و معرفی می‌گردد. بر مبنای آخرین گزارش، شاخص فضای کسب و کار اصفهان از ٥.٥٧ در زمستان ۱۴۰۰  به ٥.٧٩ در بهار ۱۴۰۱ تغییر یافت . این شاخص عددی بین یک تا ۱۰ می باشد که کاهش آن نشان دهنده بهبود فضای کسب و کار است.