درآمد گمرک اصفهان در یک سال اخیر ۷۴ درصد افزایش یافت

رسول کوهستانی پزوه گفت: صادرات گمرکات استان اصفهان در یک سال اخیر به یک میلیارد و ۳۴۶ میلیون دلار رسید که نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد رشد را نشان می دهد.

وی ادامه داد: واردات گمرکات این استان هم در این مدت به ۹۰۲ میلیون دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حکایت از رشد ۶۰ درصدی دارد.

مدیرکل گمرکات اصفهان خاطرنشان کرد:  ۲۳۲ پرونده بالای یک میلیارد ریالی در مجموع به ارزش یکهزار و ۷۷ میلیارد ریال تشکیل شده که تعداد این پرونده‌ها در گمرک اصفهان در این دولت، نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۷ درصد رشد داشته و از نظر ارزشی نیز پرونده‌های قاچاق در یک سال اخیر نسبت به مدت مشابه ۱۱ درصد رشد داشته است.

وی ادامه داد: ماینر، کامیون، لاستیک خودرو، لوازم خانگی، موتور سیکلت، سیگار و پوشاک از جمله کالاهای قاچاق کشف شده در استان اصفهان به شمار می‌رود که در مقایسه با سال گذشته از نظر تعداد ۱۷ درصد و از نظر ارزشی ۱۱ درصد رشد داشته است. کوهستانی پُزوه اظهار داشت: گمرکات استان اصفهان پنج گمرک تابعه فعال شامل گمرک اصفهان، اختصاصی فولاد مبارکه، اختصاصی ذوب آهن اصفهان، کاشان و فرودگاه است.

وی ادامه داد: گمرک اصفهان سهم ۶۰ درصد، کاشان ۲۵ درصد، ذوب آهن ۱۱ درصد و فولاد مبارکه چهار درصد از صادرات استان داشته است.

وی گفت: تصویب بسته حمایت از تولید، صادرات و فعالان اقتصادی با محوریت شعار سال‌ ۱۴۰۰ (تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زُدایی‌ها) و شعار سال ۱۴۰۱ (تولید، دانش بنیان و اشتغال‌آفرین) در شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی و اجرای کامل آن از مهمترین دستاوردهای گمرکات استان اصفهان در یک سال فعالیت دولت سیزدهم بوده است.

مدیرکل گمرکات اصفهان، افتتاح ساختمان جدید گمرک اختصاصی ذوب‌آهن، تکمیل طرح محوطه‌سازی گمرک و افتتاح ساختمان یگان حفاظت، استقرار شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران در گمرک استان، گشایش سالن چندمنظوره و بهره‌برداری از ترمینال کانتینری در هفته دولت، گمرک تخصصی پارچه و منسوجات، گمرک تخصصی صنایع دستی و تصویب گمرک تخصصی نمایشگاهی را از دیگر دستاوردهای گمرکات استان اصفهان در دولت سیزدهم برشمرد. گفتنی است وجود قُطب‌های صنعتی نظیر فولاد، منسوجات، هواپیماسازی، لوازم خانگی، رنگ‌سازی و صنایع نظامی از دلایل اهمیت گمرک اصفهان محسوب می‌شود.