به گزارش صداوسیما، علیرضا مقدسی معاون وزیر اقتصاد و رئیس‌کل گمرک ایران گفت: در این مدت با تاکید و دستور رئیس محترم جمهور و حمایت و پیگیری رئیس محترم قوه‌قضائیه این‌‌‌‌‌‌‌‌ میزان کالا پس از تنظیم اظهارنامه، تعیین ارزش و موارد مرتبط با تشریفات گمرکی، تعیین‌تکلیف و تحویل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال‌تملیکی شد. رئیس‌کل گمرک ایران درخصوص اقدامات گمرک در حمایت از واحدهای تولیدی، شرکت‌های دانش‌بنیان و ذی‌نفعان اظهار کرد: گمرک ایران برای حمایت از تولید با تعیین برخی شاخص‌ها نسبت به انتخاب ۵۶۰ فعال اقتصادی مجاز اعم از شرکت‌های تولیدی، دانش‌بنیان و بازرگانی در ۳ سطح کرده است و تسهیلات ۱۸‌گانه‌ای را با توجه به سطح‌های تعیین‌شده ارائه می‌دهد. به گفته وی ارائه ضمانت‌نامه بانکی استفاده حداکثری از مسیر سبز و استفاده از انبارها اختصاصی از جمله این تسهیلات است.

وی گفت: ذی‌نفعان اقتصادی برای قرارگرفتن در لیست فعالان اقتصادی مجاز برای استفاده از این تسهیلات می‌توانند در سایت گمرک تقاضای خود را اعلام کنند و پس از بررسی شرایط آنها با توجه به شاخص‌های در نظر گرفته‌شده جزو این فهرست قرار می‌گیرند. وی گفت: از ۵۶۰فعال اقتصادی مجاز، تعداد ۳۶۸شرکت تولیدی، ۱۲۸ شرکت بازرگانی و ۶۴ شرکت دانش‌بنیان است. مقدسی اظهار کرد: گمرک از شرکت‌های دانش‌بنیان در ۲ محور حمایت می‌کند، اولین محور اینکه در قالب طرح فعالان اقتصادی مجاز تسهیلات ۱۸‌گانه‌ای به آنها ارائه می‌دهد و در محور بعدی اینکه با تهیه خدمات، محصولات و تولیدات این شرکت‌ها از جمله نرم‌افزارها، دوربین‌های مداربسته و دستگاه‌های ایکس‌ری حمایت می‌کند.

به گونه‌ای که در حال‌حاضر یک دستگاه ایکس‌ری ساخته‌شده توسط شرکت دانش‌بنیان در گمرک شهیدرجایی نصب شده و ۲ دستگاه دیگر هم در گمرکات مرزی در هفته دولت نصب و راه‌اندازی خواهد شد. رئیس‌کل گمرک ایران درخصوص اتصال سامانه‌های گمرک به سامانه تجارت گفت: گمرک در تجارت خارجی و پیشانی تجارت، اهتمام دارد تا تمامی اطلاعات در یکجا متمرکز شود تا سرعت و دقت لازم در امر تجارت افزایش یابد. وی گفت: با توجه به این اهتمام اقدامات خوبی در این زمینه انجام‌شده که در تلاش هستیم این ارتباط با پایداری و استمرار همراه باشد. رئیس‌کل گمرک ایران در بحث دیپلماسی گمرکی گفت: گمرک ایران با در نظر گرفتن عزت، حکمت و مصلحت، تعامل و مناسبات گمرکی با کشورهای دیگر به‌ویژه همسایه‌ها را در دستور کار دارد.