فولاد بافت از مسوولیت‌های اجتماعی تا محرومیت‌زدایی از منطقه

درعین حال این واحد فولادی به خوبی قادر شده است که در راستای مسوولیت‌های اجتماعی گام بردارد. همچنین در چشم‌انداز ۲۰ ساله فولاد احیاء استیل بافت یک «قطب صنعتی» در نظر گرفته شده که می‌تواند چهره کمتر توسعه‌یافته شهر بافت و این منطقه را به کلی دگرگون کند. یعقوب حاتمی معاون بهره‌برداری و مدیر مجتمع فولاد احیاء استیل بافت درباره میزان تولید این واحد عنوان کرد: میزان تولید آهن اسفنجی فولاد احیاء استیل بافت از ابتدای سال‌جاری تا ۲۵ آبان ماه سال ۱۳۹۹ به میزان  ۴۳۹۱۰۰ تن بوده است. 

حاتمی همچنین با اشاره به عملکرد معاونت بهره‌برداری مجتمع فولاد احیاء استیل بافت اظهار کرد: انجام تعمیرات سالانه واحد در اردیبهشت ماه، تامین قطعات یدکی مورد نیاز براساس اولویت و پیگیری آموزش‌های فنی و تخصصی پرسنل حوزه بهره‌برداری در این واحد انجام می‌گیرد. 

وی در پاسخ به این پرسش که چه اقدام‌های توسعه‌ای برای افزایش میزان تولید در مجتمع فولاد احیاء استیل بافت در دست اقدام است، عنوان کرد: با توجه به راه‌اندازی فاز نخست فولاد بافت در سال گذشته، تلاش  مجموعه بر آن است که در سال دوم راه‌اندازی این واحد بتوانیم به میزان ظرفیت اسمی کارخانه (۸۰۰ هزار تن) و با کیفیت مطلوب تولید کنیم تا با ارتقای کیفیت محصول، نیاز و انتظارات ذی‌نفعان شرکت را برآورده کنیم. 

محرومیت‌زادیی از منطقه

معاون بهره‌برداری و مدیر مجتمع فولاد احیاء استیل بافت در ادامه با اشاره به اثرگذاری این واحد در محرومیت‌زدایی از منطقه عنوان کرد: با راه‌اندازی فولاد بافت و بهره‌برداری بیش از یک سال آن، تغییرات بزرگی را در منطقه ابر شامل شهرهای بافت، رابر و ارزوئیه شاهد هستیم و در این راستا نه تنها مهاجرت از این شهرها کاهش یافته است، بلکه مهاجرت معکوس نیز در آنها اتفاق افتاده و بیشتری مردمانی که طی سالیان گذشته باوجود میل باطنی به علت مشکلات اقتصادی مجبور به ترک شهر و دیار خود بودند، هم‌اکنون بازگشته‌اند و مشغول کسب و کار هستند و اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ایجاد شده نقش مهمی در ایجاد تحرک اقتصادی در منطقه داشته است.

حاتمی همچنین با اشاره رونق صنایع پایین‌دستی در منطقه عنوان کرد: خواه ناخواه با تولد هر صنعت در یک شهر یا یک منطقه، شکوفایی حاصل می‌شود. در شهرستان بافت نیز تمامی صنوف رونق داشته‌اند، به‌ویژه حوزه ترابری برای حمل و نقل خوراک و مواد اولیه و محصول کارخانه بسیار رشد کرده است. 

وی همچنین به اشاره به اقدام‌هایی که در راستای رعایت پروتکل‌های بهداشتی به منظور مقابله با بیماری کرونا در این واحد انجام گرفته است، گفت: این شرکت با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی محیط امنی را برای پرسنل ایجاد کرده است. نظافت و ضدعفونی کردن مستمر محیط کار، ارائه ماسک و مواد ضد عفونی، آموزش پرسنل برای جلوگیری از انتقال کرونا را در این راستا انجام داده است. همچنین ارائه خدمات به شهرستان بافت جهت همیاری در پاکسازی شهر و کمک به همشریان عزیز و تجهیز بیمارستان خاتم‌الانبیاء ویژه بیماران کرونایی را نیز در سطح شهر بافت انجام داده است. 

فعالیت‌هایی در راستای مسوولیت‌های اجتماعی 

معاون بهره‌برداری و مدیر مجتمع فولاد احیاء استیل بافت به مسوولیت‌های اجتماعی این واحد نیز اشاره کرد و گفت: انجام مسوولیت‌های اجتماعی جزو استراتژی این شرکت و به طور کلی مجموعه گروه مالی گردشگری است. 

در ابتدای شیوع ویروس کرونا، فولاد بافت اقدام به تجهیز و راه‌اندازی بخش عفونی تنها بیمارستان شهرستان بافت کرد. همچنین در راستای تاکید مقام معظم رهبری بر کمک‌های مؤمنانه به اقشار آسیب‌پذیر، فولاد بافت به فرمان معظم‌له لبیک گفت و در چند مرتبه اقدام به توزیع بسته‌های حمایتی کرد.

همچنین در مناسبت‌ها و اعیاد نیز به‌ویژه در مراسم‌هایی که در پی شهادت فرمانده بی‌بدیل ضد تروریست عالم، سردار شهید حاج قاسم سلیمانی برگزار شد، فولاد بافت حضور و همکاری داشت.

حاتمی در پاسخ به این پرسش که فولاد بافت در راستای فقرزدایی منطقه چه اقدام‌هایی را انجام داده است، عنوان کرد: با ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم در شهرستان و  افزایش رونق اقتصادی آن طبیعتا محرومیت‌زدایی در شهرستان انجام گرفته است. ما امیدواریم با تلاش متخصصان داخلی و حمایت سرمایه‌گذاران بتوانیم فاز دو کارخانه را در سال‌های آتی راه‌اندازی کنیم تا رونق اقتصادی شهرستان بافت چندبرابر شود. 

سخن پایانی

معاون بهره‌برداری و مدیر مجتمع فولاد احیاء استیل بافت در پایان خاطرنشان کرد: در شرایطی که با تهدیدهای ظالمانه استکبار جهانی و در رأس آن آمریکا روبه‌رو هستیم، برخی از تولیدی‌ها و صنایع دچار مشکلات شده‌اند. در این شرایط شرکت احیاء استیل فولاد بافت در سال ۱۳۹۸راه‌اندازی شده و واحد احیای مستقیم شماره۱ آن وارد مدار تولید شده و در همان سال اول به ظرفیت تولید اسمی خود رسیده است، در حالی ‌که برای برخی از تجهیزات حساس و کیت‌ها و نرم‌افزارهای راه‌اندازی موانع جدی ایجاد شد، اما با اتکا بر دانش و تخصص داخلی در اوج تحریم‌ها، تولید در فولاد بافت آغاز شد و امید و تحرک را در منطقه کمتر توسعه‌یافته بافت ایجاد کرد.

حاتمی copy