ظرفیت‌های کارآفرینی و سرمایه‌گذاری در ایران کان‌مین2016

وجود نیروهای دلسوز، دانشجویان و استادان علاقمند، نیروی کار متخصص، دسترسی به منابع انرژی ارزان قیمت و آبهای آزاد از جمله مزیت‌های کشور در عرصه بین المللی است. از این رو ارتباط با دست اندرکاران بین المللی به منظور شناساندن این توانمندی‌ها و آشنایی با آخرین دانش روز بیش از پیش ضروری است. در این راستا خانه معدن ایران با همکاری انجمن مهندسی معدن ایران تصمیم گرفتند به منظور استفاده بهینه از ظرفیت ها و عدم پراکندگی، دو رویداد مهم معدنی کشور را تجمیع سازند. به همین دلیل «چهارمین کنگره معدن و صنایع معدنی ایران» و «ششمین کنفرانس مهندسی معدن ایران» به صورت همزمان از تاریخ ۱۶ تا ۱۸ آبان در محل دایمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شوند. دریافت بیش از ۳۰۰ مقاله داخلی و بین المللی، دعوت از ۸ کارشناس تراز اول بین المللی به عنوان سخنران کلیدی در موضوعات تخصصی متنوع، ثبت نام ۸۰۰ مهمان ایرانی و خارجی، حضور بیش از ۲۵۰ نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و ... نشان دهنده پیشرفت بزرگی در برگزاری رویدادهای علمی معدنی در ایران است.

با پیگیری‌های به عمل آمده توسط دبیرخانه‌های علمی و اجرایی همایش، بیش از ۷۰ نفر از کارشناسان و متخصصان حوزه معدن و صنایع معدنی از کشورهای آلمان، فرانسه، گرجستان، چین، ترکیه، استرالیا، افغانستان و ... در این رویداد علمی مشارکت می‌کنند.مراسم افتتاح این رویداد بزرگ معدنی نیز با حضور مقامات ارشد حوزه معدن و صنایع معدنی و سخنرانی آنها برگزار می‌شود. مطابق برنامه‌ریزی انجام شده،۷۰ مقاله تخصصی طی سه روز در سه سالن با موضوعات اکتشاف، استخراج و بهره برداری، آتشباری، فرآوری مواد معدنی، مکانیک سنگ، محیط زیست و اقتصاد در معدن ارایه خواهد شد. همچنین ۱۲۰ مقاله به شکل پوستر با موضوعات فوق در چهار بازه زمانی نمایش داده خواهند شد. درکنار جلسات ارایه مقالات، میزگرد تخصصی با موضوع اکتشاف معدن و کارگاه آموزشی با عنوان «حفاری و آتشباری» برگزار خواهد شد. محورهای انتخابی این رویداد تمام حوزه معدن را پوشش می‌دهند تا نیازهای روز کشور مورد توجه دانش پژوهان قرار گیرد. همچنین ایجاد دبیرخانه مجازی برای ارسال مقالات، داوری و ثبت نام سبب تسریع در امور اجرایی همایش شد. پایش بازدید از سایت همایش به زبان انگلیسی، نشان ‌داد که این رویداد در اغلب کشورها مورد توجه قرار گرفته است.

حمایت شرکت‌های صاحبنام خصوصی در کنار بزرگترین سازمان‌های دولتی همچون ایمیدرو، شرکت ملی صنایع مس ایران، شرکت صنعتی و معدنی چادرملو، موسسه GIZ آلمان و ده ها حامی دیگر موجب شکوفایی بیش از پیش همایش شده است.علت اصلی انتخاب نمایشگاه بین المللی تهران برای برپایی این رویداد بزرگ نیز، همزمانی با «دوازدهمین نمایشگاه بین المللی معدن و صنایع معدنی (ایران کان‌مین ۲۰۱۶)» بود. این نمایشگاه که با همکاری خانه معدن و سازمان نظام مهندسی معدن برگزار می‌شود، در دوره جاری نسبت به دوره قبل رشد صددرصدی را تجربه کرد و ابتکار و هماهنگی تشکل‌های معدنی موجب هم افزایی قابل توجه و بی سابقه ای در بخش معدن و صنایع معدنی شد.