مهم‌ترین هدف‌های این بانک بهبود شاخص‌های عملکردی مالی کشور در زمینه «عقد قرض‌الحسنه»، «فرهنگ‌سازی سنت پسندیده قرض‌الحسنه»، «استفاده از فناوری اطلاعات و پیاده‌سازی بانکداری الکترونیکی»، «استقرار سیستم مدیریت دانش و تبدیل بانک به یک سازمان پیشرو» و «مدیریت بهینه منابع انسانی» تعریف شده است.  بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در ابتدا با دو هزار واحد بانکی متشکل از ۳۰۰ شعبه واگذاری از بانک‌های سهامدار و ۱۷۰۰ واحد بانکی مستقر در شعب بانک‌های سهامدار شروع به کار کرد. پس از تشکیل ساختار و سازمان این بانک به دلیل توسعه کیفیت شعب بانکی، تمامی شعب آن به صورت مستقل شروع به کار کردند و هم‌اکنون حدود ۵۳۰ شعبه فعال به صورت آنلاین در حال فعالیت هستند. آمارها نشان می‌دهد در حال حاضر تعداد حساب‌های قرض‌الحسنه نزد این بانک به پنج میلیون و ۳۱۲ هزار فقره رسیده است که بدین ترتیب این بانک توانسته گام بزرگی در احیای تسهیلات قرض‌الحسنه بردارد.

بر اساس آمارهای منتشرشده طی یک دهه گذشته بیش از ۹۰ درصد از منابع جذب‌شده به پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه به آحاد جامعه اختصاص پیدا کرده است. این بانک توانسته طی ۱۰ سال اخیر سه میلیون فقره تسهیلات ارائه کند و مبلغ تسهیلات پرداخت‌شده در این بانک برای اشخاص حقیقی در بازه‌ای بین دو میلیون تومان تا ۲۰ میلیون تومان تعریف شده است. البته با توجه به تفاهم‌نامه‌های حمایتی با سازمان‌ها و نهادها در قالب اعطای خدمات رفاهی و معیشتی، این مبلغ می‌تواند تا ۴۰ میلیون تومان افزایش یابد. حدود ۷۵ درصد از تسهیلات پرداختی این بانک در دولت یازدهم بوده است. بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در بخش شاخص‌های نظارتی نیز عملکرد مناسبی را ثبت کرده است. بر این اساس نسبت مطالبات به کل تسهیلات اعطایی در حدود یک درصد و نسبت کفایت سرمایه ۴۰ درصد گزارش شده که هر دو این آمار بهترین عملکرد در شبکه بانکی محسوب می‌شود.

دیگر آمار حاکی از آن است که بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در زمینه ازدواج جوانان نیز فعالیت‌های شایسته و چشمگیری داشته است. با توجه به سیاست‌های بانک مرکزی تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج در نیمه نخست سال جاری به تعداد ۲۱ هزار و ۹۶۱ فقره و به ارزش ۲۲۹ میلیارد تومان بوده است.  در سال‌های گذشته این بانک اقدامات قابل توجهی را برای تقویت عرضه‌های کارآفرینی و اشتغال‌زایی و همچنین در بخش ودیعه مسکن داشته است. مجموع این آمارها تایید می‌کند که طی ۱۰ سال گذشته بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، اقدامات قابل توجه و ممتازی را برای احیای سنت قرض‌الحسنه عملی کرده است و پیش‌بینی می‌شود این رویه در سال‌های آتی نیز تداوم یابد.

06