عباس معمارنژاد در این باره اعلام کرد: بانک مسکن یک بانک تخصصی است و مدتی است بحث توسعه‌ای شدن این بانک تخصصی مطرح است. با این حال، لازم است به این نکته توجه شود که بانک‌های تخصصی- توسعه‌ای الزامات خاصی دارند. یکی از مهم‌ترین الزامات به منابع موردنیاز بانک توسعه‌ای مربوط می‌شود که نباید از محل منابعی با هزینه و قیمت تمام شده بالا، تامین مالی شود. بنابراین منابع مورد نیاز بانک توسعه‌ای مسکن باید به گونه‌ای توسط دولت و بانک مرکزی، پشتیبانی و بخش‌هایی از آن، تامین شود.

معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه در قوانین موجود، تعریفی به عنوان بانک توسعه‌ای وجود ندارد،‌ گفت: در لوایح دوقلو مرتبط با اصلاح نظام بانکی که به مجلس ارائه شده، تعریف مشخصی از بانک تخصصی-توسعه‌ای گنجانده شده است.

این مقام دولتی که اخیرا به عنوان نماینده وزیر اقتصاد در مجمع عمومی فوق‌‌العاده بانک مسکن حضور پیدا کرده بود، معتقد است: کاهش نسبت کفایت سرمایه یکی از شاخص‌هایی است که عملا توان تسهیلات‌دهی را کاهش می‌دهد بنابراین باید با استفاده از افزایش سرمایه و حذف تکالیف جدید برای بانک مسکن این نسبت را بهبود بخشید.

عباس معمارنژاد درباره رعایت نرخ سود مصوب توسط بانک مسکن نیز گفت: بانک مسکن یکی از سه بانکی است که در سال گذشته و امسال نرخ سود سپرده‌ها- مصوب شورای پول و اعتبار- را رعایت کرده است و جا دارد از مدیران بانک مسکن تقدیر و تشکر شود.

وی در عین حال خواستار ارتقای نقش شرکت‌ها و گروه‌ها در زنجیره ارزشی بانک مسکن شد و گفت: این نقش باید ارتقا پیدا کند و زیرمجموعه‌های بانک مسکن به تامین مالی بانک مسکن و تجهیز منابع برای بانک مسکن کمک کنند.

معاون بانک، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد به بدهی دولت به بانک مسکن اشاره کرد و افزود: این بدهی مشکلاتی را برای بانک مسکن ایجاد کرده است و باید هرچه سریعتر وضعیت بدهی‌ها تعیین تکلیف شود. البته این یکی از مواردی است که دکتر دژپسند وزیر محترم اقتصاد آن را در دستور کار دارد و در لایحه بودجه سال آینده نیز یک بند برای موضوع تعیین تکلیف بدهی‌های دولت در نظر گرفته شده است.

معمارنژاد همچنین با بیان اینکه لازم است برای بانک مسکن از طریق افزایش سرمایه، تجهیز منابع صورت بگیرد، افزود: باید تلاش کنیم که قیمت تمام شده پول که قرار است برای قشر متوسط به پایین جامعه تامین مالی مسکن را داشته باشد کاهش پیدا کند و برای این منظور می‌تواند بخشی از آن از خطوط اعتباری تامین شود.