گروه سرمایه‌گذاری مسکن دارای ۱۸ شرکت تابعه است که در ۲۸ استان و ۳۶ شهر کشور، گسترده شده‌اند. شرکت در سال ۸۲ با نماد «ثمسکن» وارد بورس تهران شد و طی چند سال اخیر، سهام ۶ زیرمجموعه شرکت نیز در بازار سرمایه ایران پذیرفته شده‌اند. آخرین سرمایه ثبت شده شرکت ۵۵۰۰ میلیارد ریال است و «شرکت گروه مالی بانک مسکن» سهامدار اصلی شرکت به شمار می‌آید. با توجه به سیاست‌های بالادستی و همچنین نیاز‌های مصرفی موجود در حوزه مسکن، تولید گروه بر تامین نیاز مسکن برای تقاضاهای مصرفی و مخصوصا اقشار میان‌درآمدی (ساخت‌وسازهای حمایتی) متمرکز است. این مهم کاملا همراستا با سیاست‌های بانک مسکن به‌ عنوان سهامدار عمده است.

 ارتقای زیربنای پروژه‌های در دست ساخت

تعریف پروژه‌های جدید و افزایش زیربنای در دست ساخت گروه با بالاترین کیفیت در شهرهای مختلف، همواره در دستور کار شرکت قرار دارد. یکی از عمده‌ترین‌ پتانسیل‌های موجود در گروه سرمایه‌گذاری مسکن، فعالیت شرکت‌های تابعه گروه در ۲۸ استان و ۳۶ شهر کشور است؛ به گونه‌ای که در حال حاضر کمتر شرکتی در کشور چنین سهم و تنوعی از بازار ساختمان ایران را در اختیار دارد. به منظور توسعه فعالیت‌های شرکت در حوزه ساخت واحدهای مسکونی، برنامه‌ریزی‌های انجام شده به ‌گونه‌ای است که در افق ۵ ساله، حجم پروژه‌های در دست ساخت شرکت از یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار مترمربع به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار مترمربع افزایش یابد. با توجه به چرخه عمر پروژه‌ها، برای تحقق این مهم، تعریف پروژه از یک‌سو و افزایش حجم تولید سالانه از سوی دیگر ضروری است که برای این منظور، استفاده از تکنولوژی‌های نوین ساخت و اجرا و همچنین بازتعریف و به‌کارگیری سیستم‌های کنترل و تضمین کیفیت روزآمد، در راستای نیل به اهداف توسعه پایدار از اقدامات مورد اهتمام جدی است. لذا در برنامه‌های عملیاتی شرکت، دستیابی به تولید (عرضه) سالانه حدود ۴۵۰ هزار مترمربع زیربنا در افق پنج‌ساله به عنوان هدف تعریف شده است. همچنین برنامه‌ریزی تعریف پروژه‌های جدید به‌گونه‌ای صورت پذیرفته که در سال پیش‌رو حداقل ۵۰۰ هزار مترمربع پروژه جدید در گروه تعریف شده و روند رو به رشد آن طی سنوات آتی ادامه یابد.

 فعالیت‌ در حوزه بازآفرینی شهری

شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن، در راستای پیشبرد اهداف بانک در حوزه تامین مسکن اقشار متوسط، یکی از رسالت‌های اصلی خود را توسعه مسکن اقشار میان‌درآمدی جامعه و احیا و بازسازی بافت‌های ناکارآمد شهری در قالب طرح بازآفرینی شهری می‌داند. شرکت طی سالیان اخیر تجارب متعددی در این حوزه از جمله سابقه احداث بالغ بر ۱۶۰ هزار مترمربع زیربنا در این بافت‌ها در ۶ شهر بزرگ کشور از جمله تبریز، تهران، کاشان، همدان، اصفهان و مشهد را داراست.  در حال حاضر نیز چندین پروژه دیگر در شهرهای تبریز، اردبیل، مشهد و تهران تعریف شده و در حال اجراست. از جمله این پروژه‌ها می‌توان به آیمان تبریز که بزرگ‌ترین پروژه بازآفرینی شهری حال حاضر کشور است، سیروس تهران، جمعه مسجد اردبیل و همین طور محیا و نارنج مشهد اشاره کرد. همین طور تفاهم همکاری برای سرمایه‌گذاری در هفت قطعه زمین سازمان نوسازی شهر تهران به مجموع مساحت بیش از ۱۰۰ هزار مترمربع امضا شده است که با تکمیل این روند، گام بزرگی در راستای اجرای طرح ملی بازآفرینی شهری برداشته خواهد شد.

به جز این موارد، پروژه‌های متعدد دیگری نیز در شهرهای مختلف نظیر پروژه ۹۲۸ واحدی آسمان تبریز، ۵۰۰ واحدی زیتون اصفهان، ۶۰۰ واحدی سعیدیه همدان و... در سطح گروه تعریف و اجرا شده که توانسته کیفیت ساخت‌وساز در مناطقی که این پروژه‌ها در آن‌ اجرا شده را ارتقا دهد. این پروژه‌ها به الگویی برای کیفیت ساخت‌وساز در این مناطق بدل شده و منجر به ارتقای کیفیت زندگی مردم با ارتقای کیفیت ساخت‌وساز در این مناطق شده است.

 فعالیت‌ در شهرهای جدید

این گروه در راستای ماموریت‌های خود، فعالیت‌های گسترده‌ای را در راستای توسعه شهرهای جدید به انجام رسانده است. از جمله این فعالیت‌ها می‌توان به سایت ۱۸۳ هکتاری شهر جدید پردیس، احداث چند هزار واحد مسکونی در شهر جدید اندیشه و نیز فعالیت‌های متنوع دیگر در شهرهای جدید گلبهار و بهارستان اشاره کرد. در دور جدید فعالیت نیز گروه با رویکرد همراهی با سیاست‌های بانک مسکن در عین سودآوری برای سهامداران، مذاکرات گسترده‌ای را با شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید انجام داده است تا بتواند پروژه‌های بزرگی را در شهرهای جدید اندیشه، هشتگرد، صدرا، بهارستان، پرند، مهاجران و امیرکبیر به انجام برساند که امید است با اجرایی شدن تفاهمات، فعالیت گسترده‌ای در این زمینه شکل گیرد.