بقای صنعت تایر منوط به حمایت دولت

 در مورد تاریخچه شرکت و فعالیتی که در آن انجام ‌می‌شود، توضیح دهید.

شرکت مجتمع صنعتی آرتاویل تایر به عنوان بزرگترین کارخانه لاستیک‌سازی شمال غرب کشور احداث شد و با توجه به اهمیت و نقش تولیدات داخلی در افزایش درآمد ملی و همچنین، توسعه صادرات غیرنفتی و نیز به‌منظور نیل به خودکفایی در زمینه ساخت تایر با بهره‌گیری از آخرین تکنولوژی در زمینه ساخت انواع تایر از سال ۱۳۷۶ فعالیت تولیدی خود را آغاز کرد و نام تجاری (گلدستون) را برای محصولات خود برگزید. این شرکت، ماموریت خود در قالب تامین بخشی از نیاز کشور به انواع محصولات اعم از تایرهای سبک و سنگین تعریف و مشخص کرده و تاکنون نیز در تلاش بوده است تا متناسب با نیاز صنعت خودروسازی کشور به‌ویژه در زمینه تایرهای رادیال سواری، تولید خود را ارتقا دهد.

ظرفیت اولیه شرکت ۲۵ هزار تن در سال (انواع تایر، تیوپ و نوار فلاپ وسایل نقلیه سنگین) بود که با گذشت مدت زمان کمی به ۳۵ هزار تن در سال ارتقا یافت. نام تجاری گلدستون پس از معرفی به بازار دیری نپایید که مورد استقبال مصرف‌کنندگان قرار گرفت و این استقبال، مسئولیت سنگین‌تری را بر دوش مدیران سازمان گذاشت. در حال حاضر، با افزایش تولید، ظرفیت کارخانه ۴۰ هزار تن در سال است که بیش از ۳۰ سایز تولیدی (لاستیک سبک، سنگین و کشاورزی ) را نیز در برنامه کاری خود جای داده و با اتکال به خداوند منان، این ظرفیت در آینده با اجرای طرح‌های توسعه افزایش خواهد یافت. راهبرد مجتمع، پیوند با انواع مشتریان است که در این راستا، تاکنون توانسته پیوند مناسبی با خودروسازها از جمله ایران خودرو و سایپا که دو شرکت بزرگ تولیدکننده خودروی سواری در کشور هستند، برقرار کند و با افزایش ظرفیت تولید جهت تایرهای سواری رادیال (tubeless) نیز اکنون سهم قابل ملاحظه‌ای در تامین نیاز خودروسازهای موفق ایرانی دارد.

 تاکنون در زمینه فعالیت شرکت و تولید تایر چه افتخاراتی را کسب کرده‌اید؟

شرکت آرتاویل تایر تاکنون موفق شده است در سطح ملی و استانی افتخاراتی را کسب کند که می‌توان به انتخاب به‌عنوان واحد نمونه استانی و کشوری، صادرکننده نمونه کشوری و استانی، کسب مقام سوم کشوری در ارتباط با واحد ایمن، دریافت گواهی‌نامه جایزه ملی کیفیت در سطح اشتهار- سه ستاره و همچنین، دریافت گواهی‌نامه رعایت حقوق مصرف‌کننده برای پنج سال اشاره کرد.

 ارزیابی شما از چشم‌انداز و آینده صنعت تایر چیست؟

در ارتباط با چشم‌انداز صنعت تایر می‌توان گفت، با توجه به قرار گرفتن کشورمان در منطقه خاورمیانه و همچنین در نظر داشتن این موضوع که کشورهای منطقه ظرفیت‌سازی قابل ملاحظه‌ای در صنعت تایر در اختیار نداشته‌اند، صنعت تایر کشورمان می‌تواند علاوه بر تامین نیاز داخلی بخشی از نیاز منطقه را نیز تامین کند. بنابراین، شرکت‌های داخلی که پتانسیل توسعه در آن فراهم است و به فناوری مناسب تجهیز شده‌اند می‌توانند نقش مناسبی در این چشم‌انداز و دستیابی به بازار داخلی و خارجی را توامان داشته باشند.

 با توجه به اهمیت کیفیت در تولید، چه استانداردهایی را برای تولید تایر در نظر گرفته‌اید؟

محصولات شرکت آرتاویل تایر که در حال حاضر با برند «گلدستون» به بازار عرضه می‌شود، دارای استاندارد ملی و تاییدیه کیفی از خودروسازان بزرگ کشور است. همچنین، تمامی استانداردهای ISO مورد نیاز به‌ویژه در ارتباط با الزامات خودروسازان را اخذ کرده است.

 تولیدات شرکت شما در داخل چه سهمی از تقاضا در بازار و نیاز کشور را تامین می‌کند؟

تولیدات آرتاویل تایر در حال حاضر حدود ۱۰ درصد از نیاز کشور و گروه صنعتی رازی که شرکت یزد تایر را نیز در برمی‌گیرد، نزدیک به ۲۰ درصد از نیاز کشور را می‌تواند تامین کند.

 واردات تایر چه تاثیری بر بازار تولیدات داخلی گذاشته است؟ توضیح دهید.

در حال حاضر حدود ۳۵۰ هزار تن مجموع نیاز کشور به تایر است که نزدیک به ۶۵ درصد آن از داخل و ۳۵ درصد آن از خارج تامین می‌شود. در دو گروه محصول مهم یعنی تایرهای سبک رادیال ظرفیت ایجاد شده در کشور می‌تواند قریب ۹۰ درصد از نیاز بازار را پوشش دهد اما در تایرهای سنگین رادیال کمبودی که باید از طریق واردات تامین شود، حدود ۷۰ درصد است و به همین دلیل است که گروه صنعتی رازی در شرکت آرتاویل تایر اقدام به اجرای طرحی کرده که می‌تواند بخش قابل ملاحظه‌ای از نیاز کشور را به این محصول استراتژیک تامین کند.

 در زمینه صادرات چه اقداماتی را انجام داده‌اید؟ بازار هدف شما کدام کشورهاست؟

در ارتباط با صادرات، سال‌هاست که شرکت آرتاویل تایر فعال بوده و موفقیت‌هایی نیز داشته است، اما سیاست‌های کشور در زمینه صادرات ثابت نبوده و هر بار که تلاش شده است تا بازار صادراتی شکل مناسبی به خود بگیرد از صدور محصولات جلوگیری به عمل آمده است. تاکنون دو بار که آخرین بار در سال ۹۷ بوده است و متاسفانه با ممنوع شدن صادرات، لطمه جدی به صادرات شرکت که جزء راهبردهای بلندمدت آن نیز محسوب می‌شود، وارد آمده است. شرکت آرتاویل تایر طرح توسعه را برای تولید خود در نظر گرفته است زیرا این شرکت، ظرفیت خوبی در ارتباط با تولید تایرهای سواری دارد و با توجه به آنچه اشاره شد به تازگی اقدام به احداث یک خط تولید جدید برای تولید تایرهای رادیال باری- اتوبوسی کرده است و خوشبختانه به‌رغم مشکلات ناشی از تحریم، شرکت توانسته عمده ماشین‌آلات خط تولید را تامین کند و نسبت به احداث سالن‌ها نیز اقدام شده است و تاکنون پروژه در مجموع حدود ۸۰ درصد پیشرفت داشته و طبق برنامه‌ریزی انجام شده تا بهار سال آینده، تولید آزمایشی آن آغاز خواهد شد.

 با توجه به تحریم و شرایط موجود در کشور، صنعت تایر با چه مشکلاتی مواجه است؟

همانطور که اشاره شد، تحریم‌ها ابتدا موجب شده است تا صادرات تایر به دیگر کشورها قطع شود و در ارتباط با تامین مواد اولیه نیز مشکلاتی به وجود آمد که تاثیر زیادی بر فعالیت جاری و آتی تولید خواهد گذاشت. اگرچه سهامداران و همکاران ما تمام تلاش خود را صرف خواهند کرد تا لطمه‌های ناشی از این مشکلات به حداقل ممکن کاهش یابد.

 برای برون‌رفت از مشکلات از دولت چه انتظاراتی دارید؟

دولت باید برای کاهش مشکلات تمام تلاش خود را متمرکز کند تا روابط تجاری ما با کشورهای تامین‌کننده مواد اولیه و ماشین‌آلات دچار آسیب جدی نشود. موضوع دوم که ضروری است دولت به آن توجه کند، حمایت از طرح‌های توسعه و ظرفیت‌سازی جدید در کشور است، تایر محصولی راهبردی در کشور محسوب می‌شود، زیرا بیشتر از ۸۵ درصد از حمل و نقل کشور به‌صورت جاده‌ای است و به طور غیرقابل انکاری به صنعت تایر وابسته است بنابراین، توجه به این صنعت باید به صورت ویژه مدنظر قرار گیرد.