مسیرهای حمایتی

الف- تسهیلات اعطایی به بنگاه‌های کوچک و متوسط

- طبق آمار اخذ شده از سامانه هماهنگ وزارت صنعت، معدن و تجارت، همانند سال گذشته در ۱۰ ماه سال جاری، بانک ملی ایران رتبه نخست تسهیلات اعطایی به بنگاه‌های کوچک و متوسط در طرح خروج از رکود و رونق تولید را داشته است.

- سال گذشته سهم بانک ملی ایران در شبکه بانکی کشور در تسهیلات اعطایی به بنگاه‌های کوچک و متوسط ۱۸ درصد بوده که این مقدار در ۱۰ ماه سال جاری به ۲۲ درصد افزایش یافته است.

- بانک ملی در ۱۰ ماه سال جاری به ۳۲۳۱ بنگاه تولیدی بالغ بر ۲۵۸۳۲ میلیارد ریال تسهیلات اعطا کرده که این مقدار معادل ۸۵ درصد پرداختی ۱۲ ماه سال گذشته بوده و حکایت از این موضوع دارد که عملکرد بانک ملی در سال جاری در طرح رونق تولید باثبات بوده و کاهشی نداشته است.

ب- تسهیلات اعطایی به بخش‌های اولویت‌دار و حمایتی

۱- تسهیلات سرمایه در گردش واحدهای تولیدی

پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری و در راستای سیاست‌های خروج از رکود و کمک به تولید و اشتغال، بانک ملی ایران در سال جاری اعطای تسهیلات سرمایه در گردش به بنگاه‌های تولیدی را در اولویت سیاست‌های اعتباری خود قرار داد که نتیجه آن رشد ۱۸‌درصدی اعطای تسهیلات موصوف در ۹ ماه سال جاری (مبلغ ۷۵۲۴۸ میلیارد ریال) نسبت به مدت مشابه سال قبل (مبلغ ۶۳۶۷۸ میلیارد ریال) است.

۲- تسهیلات اعطایی به خانوارها

بانک ملی ایران برای کمک به اقتصاد خانوارها و همچنین رفع نیازهای اساسی آنها، در سال جاری اعطای تسهیلات به آنها را همانند سال‌های گذشته در دستور کار خود قرار داد و طبق آمار موجود مجموع تسهیلات اعطایی در این بخش در ۹ ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۵۶ درصد افزایش داشته است که حجم این تسهیلات در فعال‌سازی بخش‌های تولیدی و اقتصادی و تحریک تقاضا موثر بوده است.

۳- وام قرض‌الحسنه ازدواج و تهیه جهیزیه

بانک ملی ایران در راستای تسهیل ازدواج جوانان، در ۹ ماه سال جاری ۱۸۴۹۶۸ فقره (مدت مشابه سال گذشته ۱۵۰۳۳۷ فقره)‌ جمعاً به مبلغ ۱۹۳۰۴ میلیون ریال (مدت مشابه سال قبل ۱۲۳۵۹ میلیون ریال) وام قرض‌الحسنه ازدواج و تهیه جهیزیه پرداخت کرده که بیش از ۵۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است.

۴- وام قرض‌الحسنه اشتغال و پرداختی به نیازمندان

بانک ملی ایران در اجرای وظایف اجتماعی خود و کمک به اشتغال جوانان جویای کار، در ۹ ماه سال جاری ۴۳۵۸۹ فقره (مدت مشابه سال قبل ۲۲۴۸۰ فقره) وام قرض‌الحسنه خوداشتغالی، مشاغل خانگی با معرفی کمیته امداد، سازمان بهزیستی،‌ بنیاد شهید، وزارت کار و... جمعاً به مبلغ ۶۴۳۳ میلیون ریال (مدت مشابه سال قبل ۲۰۹۲ میلیون ریال) پرداخت کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۲۰۸ درصد رشد داشته است (به عبارت دیگر بیش از سه برابر شده است). ضمناً این بانک از ابتدای سال جاری تاکنون ۵۳۰۸۶ فقره وام قرض‌الحسنه جمعاً به مبلغ ۱۳۸۵ میلیون ریال نیز جهت رفع احتیاجات ضروری نیازمندان جامعه پرداخت کرده که این موضوع حکایت از عزم جدی بانک ملی ایران در حمایت از قشر ضعیف و آسیب‌پذیر جامعه دارد.

۵- تسهیلات مسکن ایثارگران

بانک ملی ایران در راستای کمک به خانواده‌های معزز شهدا، آزادگان و جانبازان در ۹ ماه سال جاری ۷۶۱۸ فقره تسهیلات جمعاً به مبلغ ۴۹۶۶ میلیون ریال پرداخت کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰۶ درصد افزایش داشته است.

ج- تسهیلات اعطایی به تفکیک بخش‌های اقتصادی

۱- بخش صنعت و معدن

در راستای سیاست‌های خروج از رکود دولت محترم و کمک به تولید و اشتغال، سهم تسهیلات اعطایی به بخش صنعت و معدن از مجموع کل تسهیلات اعطایی، از ۵/۹ درصد در سال ۱۳۹۵، به ۸/۱۲ درصد در ۹ ماه سال جاری افزایش یافته که حدود ۲۱ درصد رشد نشان می‌دهد.

۲- بخش بازرگانی

با توجه به تاکید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بر اهتمام جدی شبکه بانکی کشور در اعطای تسهیلات به واحدهای صنفی که در زنجیره عرضه محصولات بنگاه‌های کوچک و متوسط قرار دارند و همچنین در راستای حمایت از کسب‌وکار و رونق بازار، سهم تسهیلات اعطایی بانک ملی ایران به بخش بازرگانی از شش درصد در سال ۱۳۹۵، به ۲/۹ درصد در ۹ ماه سال جاری افزایش یافته که ۳۸ درصد رشد نشان می‌دهد.

۳- بخش مسکن و ساختمان

با عنایت به اینکه رونق بازار مسکن باعث تحریک در بسیاری از بخش‌های اقتصادی شده و اصناف مختلفی را به حرکت درمی‌آورد، بانک ملی ایران در راستای خروج این بخش از رکود، ضمن اخذ مجوز از مراجع ذی‌ربط، از سال ۱۳۹۴ به این بخش ورود کرد و سهم تسهیلات اعطایی به بخش مسکن و ساختمان از ۳/۱ درصد در سال ۱۳۹۵، به ۸/۱ درصد در ۹ ماه سال جاری افزایش یافته که ۳۱ درصد رشد نشان می‌دهد.

۴- بخش خدمات

برای دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های خروج از رکود دولت محترم، بانک ملی ایران نسبت به اولویت‌بندی تسهیلات اعطایی در بخش‌های مختلف اقتصادی اقدام کرد که در نتیجه آن،‌ سهم تسهیلات اعطایی به بخش خدمات از ۷۹ درصد در سال ۱۳۹۵، به ۷۲ درصد در ۹ ماه سال جاری کاهش یافته (حدود ۱۸ درصد) که تاثیر آن در رشد سایر بخش‌های اقتصادی نمایان است.

۵- بخش کشاورزی

با در نظر گرفتن میزان تقاضا و تولیت بانک کشاورزی به صورت تخصصی در این بخش، همگام با سیاست‌های دولت محترم و قانون برنامه ششم توسعه، اعطای تسهیلات به بخش کشاورزی در سیاست‌های اعتباری سالانه بانک ملی ایران نیز در اولویت قرار گرفت که به‌رغم افزایش خشکسالی و به دنبال آن کاهش فعالیت‌های کشاورزی، سهم تسهیلات اعطایی در این بخش، از ۸/۳ درصد در سال قبل، به چهار درصد در ۹ ماه سال جاری افزایش یافته است.

۶- بخش صادرات

همانند بخش کشاورزی، بخش صادرات نیز به عنوان یکی از اولویت‌های اعطایی تسهیلات در سال جاری به واحدهای این بانک ابلاغ شد و مورد تاکید قرار گرفت و به‌رغم وجود تحریم‌ها و مشکلات موجود در صادرات، سهم این بخش باثبات بوده و کاهشی در آن ایجاد نشده است. خاطرنشان می‌سازد با توجه به رکود حاکم بر جامعه در سال‌های اخیر و مشکلات عدیده‌ای که در کلیه بخش‌های اقتصادی برای تولیدکنندگان، اصناف، صاحبان کسب‌وکار و... به وجود آمد، بانک ملی ایران در راستای حمایت از مشتریان خود، تجدید و تمدید تسهیلات کوتاه‌مدت را در دستور کار واحدهای خود قرار داد که این موضوع ضمن کمک به مشتریانی که با کمبود نقدینگی مواجه هستند، از معوق شدن تسهیلات اعطایی نیز جلوگیری به عمل آورد و رضایت بسیار زیادی برای مشتریان این بانک به همراه داشته است.

56-02

57