تولیدکنندگان داخلی امکان برون رفت از مشکلات تحریم را دارند

 ابتدا در مورد چالش‌های صنعت لوازم خانگی و تولید داخل در سال حمایت از کالای ایرانی توضیح دهید. چه راهکاری برای حل این معضلات پیشنهاد می‌دهید؟

اگر بخواهیم به چالش‌های صنعت لوازم خانگی در گذشته و حال به شکل کلی نگاه کنیم، باید گفت که در گذشته (قبل از اعمال تحریم‌های جدید) واردات بی‌رویه و بدون برنامه لوازم خانگی برندهای خارجی و همچنین ایجاد امکان تبلیغات گسترده این برندها در داخل کشور همواره عاملی بوده که صنایع لوازم خانگی داخلی را به شدت با مشکلاتی مواجه ساخته بود. این رقابت نابرابر همواره مانعی اساسی در مقابل شکوفایی پتانسیل‌های نهفته صنعت لوازم خانگی ایرانی بوده است، اما بعد از رخداد مسائل ارزی چندماهه قبل و همچنین عدم امکان استفاده از ال سی‌های مدت دار برای تولیدکنندگان داخلی، سرمایه در گردش مورد نیاز برای واردات مواد اولیه مورد نیاز این صنایع بیش از ۲۴ برابر (آن هم در صورت تخصیص ارز نیمایی!!) رسیده است، تامین این سرمایه در گردش تقریبا برای هیچکدام از تولیدکنندگان داخی امکان‌پذیر نیست. در این شرایط، تامین سرمایه در گردش برای بنگاه‌های تولیدکننده لوازم خانگی از اصلی‌ترین راهکارهایی است که دولت می‌تواند، برای حفظ اشتغال و همچنین حفظ ظرفیت‌های موجود این صنعت داشته باشد.

 انجمن صنفی لوازم خانگی در خصوص افزایش بهره‌وری فرایند تولید چه اقداماتی انجام داده است؟

انجمن درحال حاضر با جمعی از نخبگان فارغ‌التحصیل از دانشگاه شریف، دانشگاه تهران و دانشگاه‌های برتر تفاهم‌نامه‌ای منعقد کرده است که نسبت به رفع موانع تولید و نیز در مورد بهره‌وری و به روز کردن دانش تولید کلاس‌های آموزشی برای واحدهای تولیدی برگزار کند که نخستین جلسه آن در نیمه دوم آذرماه سال جاری در وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار خواهد شد.

 انجمن برای ایجاد زمینه‌ها، امکانات مناسب و مطلوب برای تولید محصولات رقابتی چه اقداماتی را انجام داده است؟

انجمن به دنبال آن است که در زمینه تولید محصولات رقابتی، حرکتی تاثیر گذار صورت گیرد بدین منظور استفاده از مشاوران خارجی کشورهایی نظیر ترکیه، کره جنوبی، ایتالیا و...، برنامه‌ریزی برای برگزاری سمینارها و دوره‌های تخصصی آموزشی با مشارکت دانشگاه‌های کشور، رایزنی با مقامات مسوول وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مرتبط و شرکت‌های برتر خارجی در جهت تقویت بنیه تولید داخلی و همچنین همکاری با مجلس شورای اسلامی ‌برای رفع موانع تولید و ایجاد قوانین مناسب برای حمایت از تولید، در دستور کار قرار گرفته است.

 انجمن برای توسعه بازار لوازم خانگی در داخل و خارج از کشور چه تمهیداتی اندیشیده است؟ شرایط تحریم چه تاثیری بر تولید و صادرات لوازم خانگی گذاشته است؟

برای توسعه بازار لوازم خانگی چه در داخل و چه در خارج از کشور باید اقدامات اساسی صورت گیرد. از آنجا که لوازم خانگی جزء محصولاتی هستند که هر شش ماه یا هر یک‌سال قدیمی می‌شوند و برای جلب ذائقه مصرف‌کنندگان باید مدل‌های جدیدی وارد خط تولید و سپس به بازار عرضه شوند. همانطور که می‌دانید هر تولیدی، یک نقطه سر به سر دارد که باید به آن نقطه برسد تا بتوان قالب‌ها عوض و مدل‌های جدید وارد خط تولید شوند. برای این موضوع بر می‌گردیم به بحث فروش، اگر فروش جواب ندهد و واحد تولیدی نتواند طبق برنامه فروش عمل کند به طور طبیعی در قضیه نقطه سر به سر موفق نمی‌شود، بنابراین بازاریابی و رصد بازار، تجزیه و تحلیل همه این موارد برای هر تولیدکننده‌ای جزء ضروریات است.

یکی از اهداف انجمن به روز رصد کردن اطلاعات بازار و اعمال آموزش‌های لازم در عرصه فروش است. اگر این آموزش‌ها جایگاه خود را پیدا کنند و واحدهای تولیدی با رغبت در این آموزش‌ها شرکت فعال داشته باشند به طور قطع آنها از حالت سنتی خارج شده و مدرنیزه می‌شوند آن وقت می‌توان امید داشت مشکل‌ها حل شوند. در بحث تحریم‌ها نیز باید گفت، تحریم‌ها عواقبی داشته و نمی‌توان منکر آثار آن شد، اما فرصتی را برای ما فراهم کرده است تا بتوانیم روی پای خود بایستیم و از سوی دیگر باعث شده تا به بازسازی و پیشرفت دانش خودمان امید داشته باشیم. تولیدکنندگان داخلی امکان برون رفت از مشکلات تحریم را دارند و امروز هیچ قطعه‌ای یا مواد اولیه‌ای نیست که تولیدکننده بخش خصوصی نتواند آن را تامین کند فقط مشکل انتقال ارز است که امید داریم زودتر توسط مسوولان مربوطه حل و فصل شود.

 در زمینه ایجاد و کنترل استانداردهای بین المللی محصولات تولیدی و وارداتی چه اقداماتی صورت گرفته است؟

در این خصوص تصریح می‌کنم استانداردهای ایران سختگیرانه‌تر از استانداردهای جهانی است، شرکت‌های تولیدکننده داخلی آمادگی سخت‌تر شدن استانداردها را نیز دارند و پیشنهاد می‌کنیم هر سال استانداردها را محکم‌تر و سختگیرانه‌تر کنند، زیرا امروز دانش فنی، عمق ساخت داخل و امکانات و تجهیزات و دانش روز دنیا به اندازه‌ای است که می‌توانیم این ادعا را بکنیم بهترین مراکز تحقیقات و توسعه و آزمایشگاه‌ها در منطقه را در اختیار داریم.

 نظام توزیع بر بازار داخلی تولیدکنندگان این صنعت تا چه میزان است؟ پیشنهاد شما برای برون‌رفت از این مشکل چیست؟

در صورتی که نظام تولید بر مبنای تولید داخلی باشد و امکان تبلیغات برندهای خارجی مانند سایر کشورهای دنیا دارای محدودیت باشد و در کنار آن برای برندهای داخلی تشویق‌هایی اعمال شود می‌توان از این طریق امیدوار شد که به تولید انبوه با توجه به بازار داخلی برسیم و تولید انبوه نیز کاهش قیمت تمام شده، افزایش کیفیت، تنوع و مزایای دیگر را باعث می‌شود که این خود افزایش رضایت‌مندی مشتری و وابستگی بیشتر مردم به کالای داخلی را به‌دنبال دارد.

10 (2)