پیش‌بینی لاین جدید درآمدی برای شهرداری

درآمدهای نیابتی آن دسته از درآمدهای زیرمجموعه مدیریت شهری است که به نیابت از شهرداری تهران دریافت و اخذ می‌شود؛ به‌عنوان مثال درآمدی که سازمان زیباسازی از محل تابلوها و بیلبوردهای شهری کسب می‌کند یک نوع درآمد نیابتی است که از سال آینده باید به خزانه شهرداری واریز شود. سخنگوی شورای شهر تهران با اشاره به تصمیم شهرداری و شورای شهر تهران برای واریز درآمدهای سازمان‌ها و شرکت‌ها به حساب خزانه واحد شهرداری از سال آینده گفت: این اولین بار است که شرکت‌ها باید درآمدهای خود را به خزانه متمرکز در شهرداری واریز کنند. علی اعطا با بیان اینکه در بودجه ۹۷ شهرداری تهران حیات خلوت در سازمان‌ها و شرکت‌های زیرمجموعه شهرداری تهران با ایجاد خزانه متمرکز حل می‌شود، اظهار کرد: بر اساس تبصره‌های بودجه شهرداری در سال آینده تمام درآمدهای حاصله در سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته شهرداری تهران باید به حساب خزانه ریخته شود.

او با بیان اینکه این اولین بار است که شرکت‌ها باید درآمدهای خود را به خزانه متمرکز در شهرداری واریز کنند، عنوان کرد: پیش از این چندین حساب در هر سازمان و شرکتی وجود داشت و درآمدهای حاصله به این حساب‌ها واریز می‌شد و عملا امکان پایش و کنترل به راحتی وجود نداشت. سخنگوی شورای شهر تهران با بیان اینکه با واریز همه درآمدها به حساب خزانه متمرکز در شهرداری تهران، میزان درآمدهای حاصله ثبت می‌شود، گفت: درآمدهای حاصله مجددا به سازمان‌ها و شرکت‌ها بر اساس تبصره‌ها برمی‌گردد و این خزانه در راستای شفاف‌سازی درآمدها ایجاد شده است. اعطا افزود: با این اقدام نظارت دقیقی روی نحوه واریز و همچنین خزانه متمرکز شهرداری انجام خواهد شد.

در کنار تاکید بر این شیوه وصول منابع درآمدی، شهردار تهران چند خط مشی جدید را در بخش منابع و مصارف بودجه پایتخت در سال آتی گنجانده است. مطابق با تدابیر جدید مدیریت شهری در بخش منابع علاوه بر شفاف‌سازی منابع حاصل از سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به شهرداری تهران با ایجاد و تقویت خزانه متمرکز بر اساس بخشنامه ابلاغی وزارت کشور و لزوم واریز تمامی درآمدها به حساب خزانه شهرداری و تدوین ساز و کار وصول و واریز در تبصره ۱ و ۲ بودجه پیشنهادی، قرار است منابع بودجه سال آتی به‌صورت واقعی و قابل وصول به‌صورت واقعی پیش‌بینی شود، افزایش کیفیت منابع درآمدی با تغییر رویکرد از شهرفروشی به ایجاد منابع پایدار، واریز درآمد نیابتی و سود سهام سازمان‌های وابسته و شرکت‌های تابعه به خزانه شهرداری، کاهش وابستگی به واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و پیش‌بینی حداقلی واگذاری دارایی‌های مالی، افزایش سهم منابع پایدار و استفاده از ظرفیت‌های لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور در دستور کار قرار گیرد.

همین‌طور در بخش مصارف بودجه تدابیر جدیدی برای افزایش شفافیت در ساختار دخل و خرج پایتخت پیش‌بینی شده است.همین‌طور شهردار تهران اعلام کرده است اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای از طریق حذف کد‌های اعتباری (شامل حذف پروژه‌هایی که مغایر با وظایف ذاتی شهرداری هستند، پروژه‌های جدید که شروع نشده‌اند، پروژه‌های قابل واگذاری به بخش خصوصی، پروژه‌های متوقف و پروژه‌هایی که در سال ۱۳۹۶ به لحاظ فیزیکی خاتمه می‌یابند) اولویت بندی خواهند شد. از سوی دیگر در تعریف پروژه‌های جدید غیر از موارد ضروری و اولویت دار (تنها ۴۵ پروژه محلی جدید در زمینه‌های اولویت‌داری چون سوله‌های مدیریت بحران تعریف شده است) محدودیت اعمال خواهد شد. نگاه ویژه به نگهداشت شهر، پیش‌بینی اعتبار لازم برای پروژه‌های زیست محیطی، حمل و نقل عمومی، تاب‌آوری شهری، نوسازی بافت‌های فرسوده و پروژه‌هایی که در سال۱۳۹۷ خاتمه می‌یابند، تداوم و رونق فعالیت‌های عمرانی در شهر تهران، هدایت فعالیت‌ها و پروژه‌های سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته در جهت تحقق وظایف ذاتی شهرداری تهران و تمرکززدایی از اعتبارات و توزیع آن بین واحدهای اجرایی از دیگر اولویت‌های کاری مدیریت شهری پایتخت در سال ۹۷ خواهد بود.

به گزارش «دنیای اقتصاد» علاوه بر تحولات پیش‌بینی شده برای بودجه ۹۷ پایتخت برخی کارشناسان شهری پیشنهاد می‌کنند برای ایجاد تحول و رابطه موثر میان دخل و خرج پایتخت با کیفیت زندگی شهروندان تهرانی، یک نوع بازتعریف در منابع و هزینه‌ها شهری می‌توان انجام داد. به این معنا که منابع پیش‌بینی شده در بودجه پایتخت که هم‌اکنون برحسب پایداری یا ناپایداری دسته‌بندی می‌شوند باید از حیث پرهزینه یا کم هزینه‌ بودن نیز دسته‌بندی شوند. به عبارت دیگر هر کدام از دو دسته منابع پایدار و ناپایدار به منابع «پایدار-پرهزینه»، « پایدار-کم‌هزینه»، «ناپایدار-پرهزینه» و « ناپایدار- کم‌هزینه» دسته‌بندی ‌شوند. در این مطالعات منابع پرهزینه، آن دسته از منابع شناخته می‌شوند که هزینه‌های بلندمدتی را متوجه شهر کند، به عبارت دیگر منابعی که تحقق آنها مستلزم ایجاد تکالیف بلندمدت برای شهرداری‌ها است؛ یعنی شهرداری‌ها در قبال کسب این درآمدها، مکلف به ارائه خدمات- بدون داشتن درآمد قابل‌توجه از محل ارائه این خدمات- در طولانی‌مدت می‌شوند. در عین حال منابع کم‌هزینه، منابعی است که کسب آنها، تکالیف بلندمدت برای شهرداری‌ها ایجاد نمی‌کند. این بازتعریف درخصوص بخش هزینه‌ای بودجه اداره پایتخت نیز ارائه شده است.