حدیث نفس یک نویسنده آشفته

آخر هفته

چارلز بوکوفسکی از شاعران و نویسندگان مطرح قرن بیستم زندگی آشفته‌ای داشت. او بین دو راه نویسندگی با شکم خالی و پذیرفتن شغل‌های فرساینده و بدون خلاقیت، گرسنگی و نویسنده ماندن را انتخاب کرده بود. بوکوفسکی انتخاب دشوار و آشفتگی‌های ناشی از آن را در برخی آثار خود چون رمان «هزارپیشه» به خوبی نمایانده است. این رمان که به تازگی با ترجمه علی امیرریاحی به چاپ رسیده داستان شخصی را بازگو می‌کند که مثل بیشتر آثار بوکوفسکی، مردی به اسم چیناسکی است؛ آدمی آس‌وپاس و آسمان‌جل که در آغاز رمان او را می‌بینیم که تازه وارد نیواورلِینز شده، بیکار و در جست‌وجوی کار است. او اما آدمی نیست که بتواند برای مدتی طولانی سرِ یک کار بماند. او اصولا یک‌جانشین نیست، بلکه آدمی است که پرسه می‌زند و مدام از جایی به جای دیگر می‌رود و نمی‌تواند یک جا بند شود. «هزارپیشه» مانند تمام رمان‌های بوکوفسکی زبانی صریح و طنزآلود دارد. بوکوفسکی نویسنده‌ای است که در آثارش چندان به حشو و زوائد نمی‌پردازد و داستان‌هایش ریتمی پرشتاب دارند. او در «هزارپیشه» همچون دیگر آثارش از خلال داستانی که روایت می‌کند تصویری انتقادی و هجوآمیز از جامعه آمریکا ارائه می‌دهد.

در بخشی از رمان «هزارپیشه» می‌خوانیم: «ساعت کاری کارخانه‌ بیسکوئیت‌ سگ از ٤:٣٠ بعدازظهر تا یکِ صبح بود. به من پیش‌بند سفید کثیفی داده بودند با دستکش‌های سنگین برزنتی. دستکش‌ها سوخته و رویش سوراخ‌سوراخ بود. از آن لا انگشت‌هام را می‌دیدم. آموزش‌های مقدماتی را کسی که شبیه جِن بی‌دندان بود به من داد که روی چشم چپ‌اش لایه‌ای بود سفید و سبز با تارهای آبی. او نوزده سال سر این کار بود. من در پستم پیشرفت کردم. سوت می‌زدم و ماشین‌آلات به‌کار می‌افتادند. بیسکوئیت‌های سگ به حرکت درمی‌آمدند. خمیر قالب گرفته می‌شد و بعد روی صفحه‌های فلزی سنگینی با لبه‌های آهنی قرار می‌گرفت. یکی از صفحه‌ها را برمی‌داشتم و می‌گذاشتم توی کوره‌ای که پشت سرم بود. برمی‌گشتم، صفحه‌ دیگری آنجا بود. هیچ‌جوری نمی‌شد سرعتشان را کم کرد. فقط وقتی متوقف می‌شد که چیزی لای دستگاه گیر کند؛ که خیلی هم اتفاق نمی‌افتاد. وقتی می‌افتاد آقای جن به‌سرعت آن را درمی‌آورد. شعله‌های کوره چهار متر زبانه می‌کشید. داخل کوره مثل چرخ‌وفلک بود. در هر طبق کوره دوازده صفحه جا می‌شد.» رمان «هزارپیشه» در ۱۱۹ صفحه و به قیمت ۱۵ هزار تومان از سوی انتشارات نگاه به چاپ رسیده است.

کتاب مرجع مبارزان با حیوان‌آزاری

آخر هفته

بعد از ۱۹۷۰ حمایت از حیوانات به‌صورت یک جنبش‌ همه‌جانبه و بی‌نظیر اجتماعی درآمد. انتشار کتاب «آزادی حیوانات» به قلم پیتر سینگر (۱۹۴۶) را می‌توان نقطه عطفی در زمینه حمایت از حیوانات دانست. تمام حرف سینگر در کتاب آزادی حیوانات این است که همه حیوانات با هم برابرند. از نظر او برابری حیوانات، به هوش، ظرفیت اخلاقی، قدرت فیزیکی یا موارد مشابه بستگی ندارد. برابری یک ایده اخلاقی است نه تبیین یک واقعیت. هیچ دلیل قانع‌کننده‌ای وجود ندارد تا ثابت کند تفاوت در توانایی دو نفر، نقش تعیین‌کننده‌ای در میزان توجه ما به نیازها و منافعشان دارد. اصل برابری به معنای تساوی واقعی همه حیوانات نیست، بلکه تنها نحوه رفتار با حیوانات را به ما نشان می‌دهد. اگرچه به وضوح تفاوت‌های مهمی میان انسان و حیوان وجود دارد که منجر به ایجاد حقوقی متفاوت می‌شود، اما این واقعیت نمی‌تواند مانعی در برابر تعمیم اصل بنیادین تساوی، به حیوانات شود. کتاب «آزادی حیوانات» نوشته پیتر سینگر با ترجمه بهنام خداپناه ۱۵ سال پس از تالیف از سوی نشر ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شده است. این کتاب در ۴۸۸ صفحه مصور به قیمت ۳۵ هزار تومان منتشر شده است.

دردسرهای همکلاسی آقای کارآگاه

آخر هفته

دیدن سریال‌های پلیسی و کارآگاهی و خواندن داستان‌های این ژانر، وسوسه‌ای است که اغلب کتابخوان‌ها را گاه گدار گرفتار خود می‌کند. اگر اهل مطالعه این دست آثار هستید خواندن سری داستان‌های کارآگاه مگره را می‌توان به شما پیشنهاد داد. رمان «دوست کودکی مگره» نوشته ژرژ سیمنون با ترجمه عباس آگاهی از این مجموعه به تازگی به چاپ رسیده است.  داستان این کتاب از جایی شروع می‌شود که سربازرس مشغول مطالعه یک گزارش اداری است و یکی از همکلاسی‌های دوران تحصیلش، خواستار دیدارش می‌شود. این دو با هم در دبیرستان بانویل تحصیل می‌کرده‌اند. اسم همکلاسی، لئون فلورانتن است که پسر شیرینی‌فروش شهر مولن بوده و زمانی، با دروغ‌ها و حرکات مضحکش، همه کلاس را به خنده می‌انداخته است.

همکلاسی قدیم هنگام مواجهه با سربازرس، خود را یک عتیقه‌فروش معرفی و اعتراف می‌کند که گرفتار یک دردسر بزرگ شده است. فلورانتن در آپارتمان زنی به نام ژوزفین پاپه اقامت داشته است؛ زنی که عاشقش بوده و بعد از ظهر همان روز به ضرب گلوله به قتل رسیده است. قتل زمانی واقع شده که همکلاسی قدیم سربازرس در گوشه‌ای از خانه زن مقتول مخفی شده بوده و... «دوست کودکی مگره» در۱۸۰ صفحه به قیمت ۱۲ هزار تومان از سوی انتشارات جهان کتاب منتشر شده است.