حضور بخش خصوصی زمینه ساز تحقق اصل44

اقدامات اتاق کرمان در جذب سرمایه‌گذار و تسهیل فضای کسب‌وکار به‌خصوص برای صنایع پیشرو استان چه مواردی بوده است؟

جذب سرمایه‌گذار، ارتباط مستقیمی ‌با محیط کسب و کار در استان دارد که متاسفانه باید عرض کنم بر اساس پایش محیط کسب و کار که توسط مرکز پژوهش‌های مجلس و اتاق ایران انجام می‌شود و شواهد میدانی که شرح وضعیت از زبان فعالان اقتصادی است، وضعیت و جایگاه استان مناسب نیست . براین اساس سرمایه‌گذارانی که اقدام به اخذ مجوزهایی کرده‌اند در پیچ و خم طولانی پروسه اداری اخذ مجوزها و دسترسی به آب، زمین و مجوزهای محیط‌زیست مدت‌های مدیدی به سر می‌برند که باعث عدم اشتیاق به تداوم راه شده است. اتاق در این راستا ضمن پایش محیط کسب و کار و بررسی فرآیند‌ها و مذاکرات مفصل و طولانی و طرح موارد در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت با بخش خصوصی، سعی در بهبود این شرایط و به تبع آن جذب سرمایه‌گذار دارد.

چه صنایع و ظرفیت‌هایی از استان کرمان مغفول مانده است و می تواند درجذب سرمایه گذار پر پتانسیل باشد؟

ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر، تکمیل زنجیره ارزش محصولات فولادی، مسی و کروم؛ توسعه و تجهیز معادن زغال سنگ و فرآوری صحیح و اصولی آن، صادرات محصولات با کیفیت و با ارزش افزوده کشاورزی، کسب و کار‌های خلاقانه و نو،IT، ICT، گردشگری، خدمات فنی و مهندسی و حمل و نقل از جمله فعالیت‌هایی هستند که در آنها پتانسیل‌های جذب سرمایه گذار  و رسیدن به بازدهی مناسب قابل پیش بینی است.

راهکارهای بهبود شرایط کسب‌وکار در استان کرمان از نظر شما چیست؟

وجود اراده جدی مسوولان در بررسی فرایند‌های اخذ مجوزها، پایش مرتب شاخص‌های کسب و کار، رفع قوانین مزاحم و تفویض اختیارات مرکزی به مدیران استانی لازمه بهبود فضای کسب و کار است که باید هم مسوولان و هم نمایندگان محترم در این مورد کوشا باشند تا بتوانیم فضای کنونی را تغییر دهیم.

رکود این دو سه  سال اخیر در استان چه تبعاتی داشته است؟

۱۵۰۰  واحد صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی هستند و رکود دو سال اخیر باعث کاهش راندمان تولید در واحدهای صنعتی شده است و مشکلات مالی را برای واحدهای صنعتی به وجود آورده است. درصد بالایی (حدود ۸۰ درصد) زیر ظرفیت ۷۰ درصد کار می‌کنند و حدود ۳۰ درصد واحدها تعطیل هستند؛ بنابراین وضعیت واحدهای کوچک و متوسط خوب نیست و برنامه‌های دولت برای خروج از رکود و رونق تولید نتوانسته است حرکت جدی در رفع موانع و خروج از رکود در پی داشته باشد.

چه صنایعی توان افزایش اشتغالزایی را در استان دارا هستند؟

نرخ بیکاری استان در سال ۹۵ برابر با ۵/ ۱۱ درصد بود؛ اما به لحاظ تعریفی که از بیکاری می‌شود، اشتغال مولد که حکایت از رونق تولید داشته باشد، چندان موثر نبوده و در ماه‌های اخیر شاهد تعطیلی کارخانه‌ها هستیم که متاسفانه اگر فکری نشود، خالص شغل ایجاد شده چه بسا صفر یا منفی شود. گردشگری، کسب و کارهای خلاقانه و نو، تشکیل شرکت‌های پیمانکاری فرعی SPX و اتصال آنها به صنایع بزرگ می‌توانند به توسعه اشتغال کمک کنند.

مهم‌ترین موانع و چالش‌های پیش‌روی فعالان اقتصادی استان چیست؟

مهم‌ترین موانع و چالش‌های پیش روی فعالان اقتصادی بارها گفته شده  و تقریبا در تمام کشور مشاهده می‌شوند. نبود نقدینگی برای تامین مالی،نا مناسب بودن فضای کسب و کار، رکود و نبود رونق در بازار، پیگیری جدی سازمان‌هایی مانند مالیات، تامین اجتماعی و بانک‌ها برای وصول مطالبات خود، عدم سهولت دسترسی تولید کنندگانی که محصولات خود را صادر می‌کنند به ارز حاصل از صادرات خود و در نهایت  عدم تناسب تعدیل نرخ ارز با افزایش ریالی هزینه‌های تولید برای صادرکنندگان از جمله این چالش‌ها هستند.

آیا در فضای پسابرجام درخصوص جذب سرمایه‌گذار خارجی موفقیتی داشته اید؟

 به هر حال پس از برجام حضور هیات‌های خارجی در کرمان افزایش چشمگیری داشته است و هر هفته، یک یا دو هیات از کشورهای مختلف داریم؛ اما به دلایل پیش گفته و نبود فضای روشن و فعال در کسب و کار، این رفت‌وآمدها منجر به حضور موثری در سرمایه‌گذاری نشده است؛ البته موارد محدودی وجود داشته است. به هر حال ایجاد شرایط مطلوب سرمایه‌گذاری و بهبود فضای کسب و کار در استان، شرط اصلی توفیق در جذب سرمایه گذاری است که باید هر چه بیشتر فراهم شود.

مهم‌ترین برنامه‌های اتاق کرمان تا پایان سال۹۶ و تحقق اقتصاد مقاومتی چیست؟

مهم‌ترین پیام وشاکله  بندهای ابلاغیه اقتصاد مقاومتی، تکیه بر اقتصاد مردمی‌و بخش خصوصی است و تمامی‌سعی و تلاش اتاق بر این است که این مهم تحقق یابد. در این میان فضای رشد و توانمند سازی بخش خصوصی برای ایفای نقش مهم در توسعه اقتصادی کشور بسیار موثر است که دولت باید این زمینه را فراهم کند و به طور ویژه و اساسی سعی در فراهم کردن حضور بخش خصوصی آن هم اجرای صحیح و درست ابلاغیه اصل ۴۴ قانون اساسی و خصوصی سازی واقعی است. من برداشتم این است که در مسوولان اجرایی کشور اراده جدی برای استقبال از مشارکت بخش خصوصی در اجرای این اصل وجود ندارد و دلیل آن را هم عدم تحقق اهداف اصل ۴۴ قانون اساسی و به تعبیر مقام معظم رهبری ریل گذاری اقتصاد کشور می‌دانم.

بنابراین اتاق به نمایندگی از فعالان اقتصادی، به صراحت اعلام می‌کند که تنها راه نجات اقتصاد کشور خروج دولت از مقررات  اقتصادی کشور و واگذاری آن به بخش خصوصی است و این آمادگی برای بخش خصوصی وجود دارد که نقش آفرینی کند، البته باید تمامی‌شرایط رفع انحصارات، رقابت عادلانه و منصفانه فراهم شود، اما در رابطه با حمایت دولت از بنگاه‌های تولیدی وضع موجود بنگاه‌ها نشان دهنده این عدم حمایت جدی است؛ چنانچه مشکلات واحد‌های تولیدی را اولویت‌بندی کنم، مشکل نقدینگی و رکود و انباشت تولیدات در صدر این اولویت‌هاست که در تامین نقدینگی به دلیل محدودیت‌های شدید منابع بانکی اقدام موثری صورت نگرفته است و از طرفی پیگیری جدی بانک‌ها برای وصل مطالبات خود فشار مضاعفی را وارد می‌کند. در مورد رونق و تحریک تقاضا به دلیل مدیریت دولت بر کاهش تورم و نبود نقدینگی در بازار، حرکت جدی در تقاضا وجود ندارد و عمده تولیدی‌های کشور با مشکل بازار مواجه شده‌اند.