به این ترتیب همان‌طور که اشاره شد قندی‌ها برای اولین سال بازدهی قابل توجه ۶۶ درصدی را کسب کرده و در صدر صنایع برتر بورس تهران قرار گرفتند. این گروه ۱۲ نماد فعال را در خود جای داده است و کمتر از ۴/ ۰ درصد از کل ارزش بازار را در اختیار دارد. در گروه قندوشکر، افزایش حجم مواد اولیه در داخل به واسطه قرار گرفتن در فصل کشت چغندر پاییزه و همچنین کاهش قیمت جهانی مواد اولیه در کنار یکدیگر زمینه کاهش بهای تمام‌شده و در نتیجه افزایش حاشیه سود شرکت‌های قندی را فراهم آورد. در این میان افزایش نرخ شکر را شاید بتوان یکی از مهم‌ترین اخبار برای این گروه معاملاتی دانست. پس از قندی‌ها گروه کوچک محصولات کاغذی با دو نماد «چکارن» و «چکاوه» در رده دوم بیشترین بازدهی هشت ماهه نخست سال ۹۶ قرار گرفتند. پالایشی‌ها اما سومین گروه پربازده بورس تهران بودند که در دوره مورد بررسی بازدهی حدود ۶۲ درصدی نصیب سهامداران خود کردند.

رشد قیمت نفت در بازارهای جهانی به واسطه افزایش تنش‌های منطقه‌ای و همچنین رشد قابل توجه نرخ دلار مبادله‌ای از مهم‌ترین دلایل افزایش توجه به پالایشی‌ها عنوان می‌شود. باید توجه داشت در حال حاضر نرخ تسعیر ارز در این صنعت بزرگ بورس تهران نرخ مبادله‌ای است. به این ترتیب رشد نرخ ارز مبادله‌ای در میان پالایشی‌ها به‌طور همزمان بر خرید و فروش این شرکت‌ها تاثیر گذاشته و با افزایش حاشیه سود پالایشی‌ها، افزایش سودآوری را به دنبال دارد. رصد نوسانات نرخ دلار مبادله‌ای از ابتدای سال تاکنون نیز نشان‌دهنده رشد ۷/ ۸ درصدی این ارز است. در کنار این موضوع اما همچنان ابهامات گذشته پالایشی‌ها یعنی نامشخص بودن نرخ‌گذاری شرکت پالایش و پخش ادامه دارد.

گروه فلزات اساسی نیز از دیگر گروه‌های پرپتانسیل بازار سهام است. شاخص این گروه که بیش از ۱۳ درصد ارزش کل بازار را در اختیار دارد، از ابتدای سال تاکنون با رشد حدود ۵۲ درصدی همراه شده است. قیمت مناسب فلزات در بازارهای جهانی و همچنین رشد نرخ دلار آزاد، مهم‌ترین‌ عوامل حمایت‌کننده از نمادهای زیرمجموعه این گروه به حساب می‌آیند. با وجود اصلاح قیمت جهانی فلزات در روزهای اخیر همچنان قیمت‌ها در سطوح مناسبی (نسبت به بودجه پیش‌بینی‌شده شرکت‌ها) قرار دارد. رشد نرخ دلار آزاد نیز که از ۱۷ مهر ماه همزمان با نزدیک شدن به مهلت اعلام تصمیم ترامپ درخصوص برجام آغاز شد، تاکنون به ۶/ ۹ درصد رسیده است. این موضوع می‌تواند عاملی برای رشد درآمدهای ریالی شرکت‌های صادرات‌محور بورس تهران از جمله فلزی‌ها باشد. رایانه‌ای‌ها نیز که پس از عرضه اولیه نماد معاملاتی شرکت به‌پرداخت ملت در اوایل تابستان سال جاری در مرکز توجه قرار گرفتند، همچنان در میان صنایع پربازده بورس تهران قرار دارند.

در میان صنایع زیان‌ده سال جاری اما می‌توان به دو گروه سیمانی‌ها و دارویی‌ها اشاره کرد. نگاهی به عملکرد سال جاری سیمانی‌ها حاکی از کسب بازدهی منفی ۱۰ درصدی نمادهای زیرمجموعه این گروه است. این در حالی است که تجربه سال‌های گذشته نشان می‌دهد اوج فروش شرکت‌های سیمانی در ۶ ماه ابتدایی سال است. در این خصوص باید توجه داشت بازارهای صادراتی از اهمیت ویژه‌ای برای این شرکت‌ها برخوردارند. بازارهایی که عمدتا به کشورهای همسایه خلاصه می‌شوند. وضعیت نامناسب سیاسی این کشورها و جنگ‌های داخلی اما چشم‌انداز صادراتی شرکت‌های سیمانی را خدشه‌دار کرده است. در بازارهای داخلی نیز همچنان رکود بر بخش مسکن و ساختمان سایه افکنده است. شاخص دارویی‌ها نیز در ۸ ماه نخست سال ۹۶، کاهش حدود ۵ درصدی را تجربه کردند. شرکت‌های دارویی که در سال‌های گذشته به‌عنوان صنعت امن و با حاشیه سود مناسب در بازار سرمایه شناخته می‌شدند، از سال گذشته به‌دنبال عدم پرداخت مطالبات از سوی شرکت‌های بیمه‌ای خصوصا بیمه سلامت با مشکل نقدینگی و افزایش چشمگیر دوره وصول مطالبات روبه‌رو شده بودند و همچنان نیز خبر قطعی از پرداخت این مطالبات شنیده نمی‌شود.  

آخر هفته