خودروهای آبی امداد خودرو یا خودروبر؟

در این شرایط این سوال مطرح می‌شود که آیا امداد‌خودرو فعالیتش تنها حول حمل خودرو است یا فی‌الواقع باید به تعمیر خودرو با تجهیزات و ابزارهایی که هر امدادگری به همراه دارد، بپردازد. دراین زمینه چندی پیش خبرگزاری صداو سیما مصاحبه‌ای با حسینی‌نیری، رئیس انجمن صنفی شرکت‌های امدادخودرویی کشور انجام داد. در این مصاحبه وی نیز این‌گونه برخورد‌ها را از جانب امداد‌خودروهای بدون مجوز که در کمال تعجب بدون هیچ آرم و علامت بر روی خودرو و حتی گاهی بدون پلاک در سطح شهر و جاده‌ها فعالیت می‌کنند، عنوان کرد. حالا از این موضوع که چطور پلیس راهنمایی و رانندگی به نداشتن پلاک خودروهای امداد بی‌تفاوت است، بگذریم این پرسش مطرح می‌شود که چگونه این خودرو‌های بزرگ آبی با دکل و چرخ گیر بدون مجوز در شهر فعالیت می‌کنند؟

در این زمینه حسینی‌نیری عنوان کرده که هیچ سازمان و ارگانی برای نظارت بر فعالیت امداد‌خودروها وجود ندارد و تخلف بیشتر از آن است که انجمن صنفی از پس همه آن برآید. در حال‌حاضر تعدادی شرکت امداد‌خودرویی دارای مجوز در شهر مشغول فعالیت هستند، حال آنکه برخی دیگر بدون آرم تردد می‌کنند که این به این معناست که خودروهای مذکور تحت نظارت هیچ شرکت دارای مجوزی فعالیت ندارند.ظاهرا کار با شرکت‌های مجوز‌دار برای آنها صرفه ندارد چرا‌که با توجه به مصرف سوخت و استهلاک خودرو پرداخت درصد به این شرکت‌ها صرفه‌ای ندارد. اما مشکلات امداد خودرویی‌ها یا به تعبیری جرثقیل‌های خودرو به همین‌جا ختم نمی‌شود. مشکلات از همکاری برخی از اپراتورهای ۱۱۸ با امدادخودرویی‌های بدون‌مجوز شروع می‌شود و تا حمل خودرو به تعمیرگاه‌های هماهنگ‌شده همچنان ادامه دارد.

در این زمینه عنوان می‌شود که برخی امدادخودرویی‌ها به‌طور هماهنگ از طریق برخی از اپراتورهای ۱۱۸ از خودروی معیوبی که کنار خیابان، بزرگراه یا جاده ایستاده مطلع می‌شوند و با هماهنگی خودرو را جهت تعمیر به تعمیرگاه هماهنگ‌شده حمل می‌کنند. در چنین موقعیتی حتی اگر خودرو دچار نقص ساده‌ای نیز شده باشد به‌طور حتم روانه تعمیرگاه می‌شود.در تعمیرگاه نیز عنوان می‌شود که خودرو باید در تعمیرگاه بماند و بسته به نوع خودرو که داخلی باشد و یا وارداتی هزینه‌ای در این مورد در نظر گرفته می‌شود. اگر شما درخواست تعمیر خودرو در تعمیرگاه مورد اطمینان خود را داشته باشید، بنابراین باید هزینه دیگری بابت حمل خودرو بپردازید، به این ترتیب گاهی اوقات دارندگان خودروی معیوب، به تعمیر خودروی خود در تعمیرگاهی که امدادخودرو معرف آن بوده حتی با پرداخت وجهی بالاتر رضایت می‌دهند.

در این زمینه یک کارشناس در شرکت امداد‌خودرو دو شرکت بزرگ خودروساز کشور عنوان می‌کند که امداد خودرو هم اینک به معضلی برای خودروسواران کشور تبدیل شده و متاسفانه نظارتی نیز بر عملکرد آنها در این حوزه وجود ندارد. وی با تاکید بر اینکه مالکان در صورت خرابی خودروها بهتر است به امداد خودرو شرکتی که خودرو خود را خریداری کردند مراجعه کنند، تاکید می‌کند که در حال‌حاضر مافیایی در امداد خودروهای غیرمجاز شکل گرفته که تنها قصدشان اخاذی از شهروندان است. وی تاکید می‌کند که این مافیا فعالیتش از دادن اطلاعات غلط به شهروندان در مورد خودروهایشان آغاز می‌شود و تا تعمیرگاه و اخذ هزینه زیاد ادامه پیدا می‌کند.