بازار سهام

20-01

جابه‌جایی پیاپی رکوردها در بورس

فعالان بورسی دیروز هم حضور پررنگ‌تری در سمت تقاضا به نمایش گذاشتند. شاخص کل سهام در شانزدهمین صعود متوالی خود طی روز گذشته توانست یک درصد دیگر رشد کند و قله تاریخی خود را تا سطح ۳۳۵ هزار و ۷۹۱ واحد ارتقا بخشد. با وجود جو مثبت در عموم سهم‌ها، از میانه کار بازار، عقب‌نشینی تقاضا در گروه بانک و برخی شرکت‌های بزرگ به شکل تشکیل صف‌های طولانی خرید در سهام غول‌های گروه خودرو یعنی ایران خودرو و سایپا خود را نشان داد. همچنین، سهام گروه پالایشی با استقبال گسترده سهامداران خرد مواجه شدند و معاملات خود را با رشد یکدست قیمت به پایان رساندند. در کنار جذابیت‌های داخلی شرکت‌های بورسی‌، کاهش پیوسته ارزش ریال را باید علت عام رشد مستمر شاخص سهام تلقی کرد. از این رو، هر گونه سیگنال منفی از دلار می‌تواند منجر به تغییر روند بورس شود.

 

بازار ارز

20-02

جدی‌ترین رشد دلار در سه هفته

شاخص ارزی کشور گام‌های صعودی خود را طی روز گذشته با قدرت بیشتری برداشت. نرخ هر دلار آمریکا ساعت 16 دیروز 280 تومان دیگر افزایش یافت و به سطح 13 هزار و 700 تومانی دست یافت. این بیشترین رشد روزانه دلار در 3 هفته اخیر است. شاخص ارزی کشور با ثبت رشد روز گذشته به بالاترین سطح از 26 خردادماه رسید. همراهی بازارساز با روند نرخ در بازار آزاد و جهش 600 تومانی دلار صرافی ملی از روز یکشنبه هم سناریوهای افزایشی دلار را تقویت کرد. پس از شوک روانی بنزین فضای تورمی به کل بازارهای دارایی سیطره یافت. از طرف دیگر، نگاه صعودی دلار به بودجه دولت هم به این فضا دامن زد. در واقع، وجود حفره‌های تورم‌زا در بودجه دولت و سناریوی جبران احتمالی کسری بودجه از محل انتشار پول بر انتظارات تورمی در بین معامله‌گران ارزی افزود.

 

بازار سکه

20-03

سکه زیان خود را جبران کرد

سکه‌بازان در معاملات دیروز هم از دلار تبعیت کردند و ضمنا از سوی طلای جهانی هم حمایت شدند. بهای هر سکه طرح جدید ساعت 16 دیروز در ششمین رشد متوالی خود 40 هزار تومان دیگر افزایش یافت و روی عدد 4 میلیون و 670 هزار تومان جا خوش کرد. سکه با ثبت این میزان رشد طی روزهای اخیر، توانست زیان خود را در سال‌جاری جبران کند. افزایش تقاضای آحاد جامعه در پی کاهش مستمر ارزش پول ملی را می‌توان نیروی اصلی جهت‌دهنده به قیمت این فلز گرانبها دانست. به‌نظر می‌رسد نگاه سکه به نوسانات دلار حفظ شود و تا توقف روند دلار به مسیر صعودی خود ادامه دهد. البته سکه دیروز از سوی طلای جهانی هم شارژ شد. بازگشایی بازار جهانی در معاملات دیروز عمدتا از عدم قطعیت ناشی از روابط تجاری چین و آمریکا خط گرفت.

 

بازار طلای جهانی

20-04

نگاه نگران اونس

بهای هر اونس طلا روز دوشنبه ۴ دلار افزایش یافت و به سطح ۱۴۶۴دلار رسید. پس از فشار شاخص دلار بر فلز زرد در هفته قبل، معاملات این هفته طلا افزایشی آغاز شد. طلا پس از ثبت بیشترین افت درصدی در یک ماه اخیر، روز گذشته غالبا متاثر از عدم قطعیت‌های اجرای دور دوم تعرفه‌های آمریکا علیه چین(در ۱۵ دسامبر) تقویت شد. سرمایه‌گذاران جهانی روز گذشته در کنار نگرانی از احتمال اعمال تعرفه‌های جدید آمریکا بر کالاهای چینی، در انتظار دریافت سیگنال از چشم‌انداز پولی فدرال رزرو بودند. نشست دو روزه فدرال رزرو در مورد نرخ بهره تا چهارشنبه ادامه می‌یابد. گزارش آمار قوی بازار کار در نوامبر می‌تواند کاهش بیشتر نرخ بهره را در کوتاه‌مدت به تعویق بیندازد. با وجود نوسان کم‌دامنه اونس در کانال ۱۴۶۰ دلاری، گلدمن ساکس قیمت‌های بالای ۱۶۰۰ دلار را برای ۲۰۲۰ پیش‌بینی کرده است.

 

بازار اوراق مسکن

20-05

رشد جبرانی «تسه»ها

هر ورقه تسه دی ماه ۹۶(۹۶۱۰) در معاملات دیروز با رشد ۳/ ۰درصدی به سطح ۳۸ هزار و ۷۲۱ تومانی دست یافت. علاوه بر افزایش قیمت در امتیازهای وام دی‌ماه ۹۶، ۱۵ امتیاز وام دیگر نیز در معاملات دیروز با افزایش جبرانی قیمت به کار خود پایان دادند. دومین رشد تسه‌ها در شرایطی رقم خورد که قیمت در این بازار در دو هفته اخیر غالبا نزولی بوده است. برای مثال، امتیاز دی‌ماه ۹۶ از اوج پاییزی خود در آخر آبان تا ابتدای این هفته کاهش ۸درصدی را تجربه کرد و درجه عقب‌نشینی خود از ابتدای سال ۹۸ را به بیش از ۲۸ درصد رسانده بود. اما در این دو روز شاهد بهبود نسبی قیمت بودیم. به نظر می‌رسد پس از فراز و نشیب‌های یک ماه اخیر (با جو افزایش سقف خرید وام)، بار دیگر «تسه»ها وارد مدار بسته شوند.

 

بازار نفت

20-06

مقاومت نفت در اوج ۱۲ هفته

بهای هر بشکه نفت خام آمریکا ساعت ۱۶ دیروز یک درصد افت کرد و به سطح ۶/ ۵۸ دلاری رسید. با وجود بازگشایی ضعیف نفت در این هفته، شاخص وست‌تگزاس در بالاترین سطح طی ۱۲ هفته اخیر باقی ماند. نفت خام آمریکا هفته قبل تحت تاثیر اعمال محدودیت بیشتر از انتظار عرضه از سوی اوپک و متحدانش جدی‌ترین رشد خود را از میانه ژوئن تجربه کرد. در توافق کاهش ۱/ ۲ میلیون بشکه‌ای اوپک‌پلاس در سه‌ماه نخست سال ۲۰۲۰، عربستان سعودی با کاهش ۴۰۰ هزار بشکه‌ای تولیدات خود نقش اصلی را ایفا کرد. تداوم روند نزولی دکل‌های فعال نفتی و افت موجودی‌های هفتگی آمریکا هم از قیمت‌ها حمایت کرد. اما دیروز نفت عمدتا متاثر از آمار ضعیف صادرات چین به‌عنوان بزرگ‌ترین واردکننده نفت جهان تحت فشار قرار گرفت. چهارمین افت متوالی صادرات ماهانه چین نگرانی‌هایی درخصوص کاهش تقاضای نفت به‌وجود آورد.