بازار سهام

سبز و قرمز صعود بورس

بورس تهران کار خود را در معاملات دیروز با رشد ۵/ ۰ درصدی شاخص کل به پایان برد. البته، استمرار رونق سهام شرکت‌های کوچک و متوسط سبب شد تا نماگر هم‌وزن جهش ۵/ ۱ درصدی خود را تداوم بخشد. بازگشایی ضعیف بازار جهانی و ادامه روند منفی قیمت مواد خامی چون نفت و فلزات، سهام بزرگ وابسته در بورس تهران را متاثر ساخت. در واقع، روز گذشته شاهد دو جبهه متفاوت در بازار بودیم. از یک طرف، نمادهای بزرگ گروه فلزات و پتروشیمی و هلدینگ‌های وابسته مانع پیشروی تندتر شاخص کل شدند و از طرف دیگر، موضوع حذف دلار موسوم به ۴۲۰۰ تومانی از زنجیره قیمت‌گذاری نهاده‌ها و محصولات نهایی صنایعی چون دارو، روغن، شکر و لاستیک و ماشین‌آلات زمینه‌ساز تداوم استقبال چشمگیر بورس‌بازان از تولیدکنندگان بورسی این کالاها شد. در عین حال، در گروه خودرو هیجان تجدید ارزیابی دارایی‌ها فروکش کرد.

20 (1)

 

بازار ارز

ورود دوباره دلار به منطقه 12

بازار ارز که تا روز گذشته عمدتا گرایشاتی نزولی از خود نشان داده بود، تغییر مسیر نسبتا معناداری نشان داد. نرخ دلار در میانه هفته قبل برای دومین بار در سال جاری به کانال ۱۱ هزار تومانی عقب نشست و نوسانات کم‌دامنه‌ای را در این محدوده ثبت کرد. عقب‌نشینی بیش از ۵ درصدی نرخ‌ها از سقف سه هفته و شناسایی کف قیمتی سبب شد تا فضا برای ورود دوباره خریداران غیرتجاری فراهم شود و دلار را به کانالی بالاتر هدایت کند. ضمن اینکه خبر به تعویق افتادن آغاز به کار بازار متشکل ارزی هم یکی از عوامل تغییر مسیر دلار عنوان شد. این روند در حالی رقم خورد که خبرهای مساعدی از بهبود روابط سیاسی-تجاری ایران در بین فعالان ارزی دست به دست می‌شد و انتظار می‌رفت که قیمت‌ها انگیزه‌ای برای صعود نداشته باشند.

20 (2)

 

بازار سکه

حمایت دوجانبه از سکه

بازار سکه در معاملات سومین روز هفته از دو سو حمایت شد و در نتیجه قیمت هر سکه طرح جدید ساعت 16 دیروز با افزایش 72 هزار تومانی به سطح 4 میلیون و 220 هزار تومانی دست یافت. سکه با ثبت بیشترین رشد روزانه در هشت روز اخیر توانست در بالاترین ارتفاع خود طی 10 روز کاری گذشته بایستد. دو عامل را می‌توان در جهش 7/ 1 درصدی سکه موثر دانست. از یک طرف، ورود دوباره نرخ دلار بازار آزاد به کانال 12 هزار تومانی و از سوی دیگر، جهش قیمت طلای جهانی در بازگشایی هفتگی. اونس جهانی روز گذشته با تشدید اختلافات تجاری بین چین و آمریکا ۱۸ دلار دیگر رشد کرد و دست سکه را برای صعود قدرتمندتر گرفت. با وجود این، سکه نتوانست حباب منفی خود را که طی این مدت عمق پیدا کرده بود، پر کند.

20 (3)

 

بازار طلای جهانی

صعود اونس در تنش

طلای جهانی شروع پرفروغی را در اولین روز کاری هفته به نمایش گذاشت. هر اونس طلای جهانی ساعت 16 دیروز با رشد 2/ 1 درصدی به سطح 1458 دلاری دست یافت. اگرچه تا میانه هفته قبل کاهش 25/ 0 واحد درصدی نرخ بهره دلار مهم‌ترین محرک طلا به شمار می‌رفت اما در پایان این هفته و درست پس از نشست فدرال رزرو، رئیس‌جمهور آمریکا زمین بازی را با اعلام تعرفه‌های جدید کالاهای چینی تغییر داد. از طرف دیگر چینی‌ها نیز در اقدامی متقابل ارزش یوآن را در برابر دلار به کمترین سطح در یازده سال اخیر تنزل دادند. پایان قریب‌الوقوع آتش‌بس تجاری بار دیگر زنگ خطر را برای بازار جهانی به صدا درآورد و احتمال کاهش بیشتر نرخ بهره دلار در سپتامبر را بالا برد. این دورنما با انتشار آمار ضعیف اشتغال بخش غیرکشاورزی آمریکا برای ژوئن قوت گرفت.

20 (4)

 

بازار اوراق مسکن

توقف حرکت‌های دسته‌جمعی «تسه»ها

پس از حدود یک هفته از تشکیل جبهه‌های یکدست در معاملات اوراق وام مسکن، این روند طی روز گذشته در بازار «تسه»های فرابورس متوقف شد. بهای اوراق وام مسکن تا روز شنبه طی روندی دسته‌جمعی جهش حدود ۸ درصدی را تجربه کرده و تا ورود به کانال ۴۸ هزار واحدی پیش رفته بودند. اما قیمت «تسه»ها در معاملات روز یکشنبه چرخش کرد و به‌طور دسته‌جمعی در مسیر اصلاح افتاد. این الگوی دسته‌جمعی که همه اوراق را با هم در یک مسیر پیش می‌برد در معاملات روز گذشته دچار نوعی شکنندگی شد. در این روز، اگرچه بیش از نیمی از امتیازهای وام با تنزل قیمت به کانال ۴۴هزار تومان مواجه شدند، اما در عین حال، تقاضا در طیفی از امتیازها نیز برتری داشت و مجال عقب‌نشینی قیمت‌ها به زیر خط ۴۴ هزار تومان را نداد.

20 (5)

 

بازار نفت

نگرانی نفت از تنگنای تقاضا

معاملات هفتگی بازار نفت هم طی روز گذشته در سایه گسترش جنگ تجاری آمریکا و چین بازگشایی شد. در این روز، بهای هر بشکه نفت خام آمریکا ضمن ادامه سیر نزولی خود به سطح 1/ 55 دلار رسید. ترسی که از هفته قبل بازارهای جهانی را فراگرفت با اظهارات ترامپ مبنی بر امکان تعویق مشروط وضع تعرفه‌ها بر کالاهای چین کمرنگ‌تر شد. ترامپ پس از تهدیدات تعرفه‌ای خود در روز پنج‌شنبه گذشته، در مصاحبه‌ای از به تعویق انداختن تعرفه‌ها در صورت اقدام مثبت چین سخن گفت. در سمت مقابل، چینی‌ها در اقدامی تلافی‌جویانه ارزش یوآن را در برابر دلار به کمترین میزان طی یازده سال اخیر کاهش دادند تا این جنگ اقتصادی در جبهه ارزی آن تشدید شود. در این میان، سیگنال افزایش ۲۶۰ هزار بشکه‌ای صادرات آمریکا در ژوئن نیز قیمت‌ها را طی روز گذشته تحت فشار گذاشت.

20 (6)