بازار سهام

سومین هفته صعودی شاخص

شاخص کل بورس با رشد هفتگی ۵۳/ ۰ درصدی سومین هفته صعودی را ثبت کرد. رشد ۱۸ درصدی ارزش معاملات در هفته اخیر نسبت به میانگین اردیبهشت رقم خورد. با تداوم ریسک برجام، همچنین کمبود نقدینگی در بازار و ابهام نسبت به دلار تغییر مالکیت ۳۵ میلیارد تومانی به نفع حقوقی‌ها رقم خورد. در بازار جهانی با وجود تداوم ریسک جنگ تجاری میان چین و آمریکا نوسان شاخص دلار نزدیک سقف ۵ماهه، رشد اندک آلومینیوم به ابتدای کانال ۲۳۰۰ دلاری و مس به کانال ۶۹۰۰ دلاری را رقم زد؛ اما روی در کانال ۳۰۰۰ دلاری نوسان داشت. گزارش‌های مناسب کالایی‌ها از جمله تولیدکنندگان متانول، قیمت مناسب فولاد بورس کالا و چشم‌انداز تسریع روند افزایش قیمت‌ها با رشد سود اسمی، معامله‌گران را به سمت نمادهای کالایی بازگرداند و موج کوچک‌تر‌ها، انبوه‌سازی، کاشی و سرامیک تا حدی فروکش کرد. گزارش‌ها و مجامع شرکت‌ها بر شاخص اثرگذار هستند.

31-01

 

بازار ارز

کاهش نوسانات دلار بازار غیررسمی

هر دلار آمریکا با رشد هفتگی 2/ 0 درصدی پس از 5 هفته صفر درصدی به نرخ 4209 تومان معامله شد. در بازار غیررسمی با وجود تشدید نوسانات دلار تا سقف 6600 تومانی پس از خروج آمریکا از برجام (19 اردیبهشت)، در ادامه شاهد افت آرام نرخ دلار تا کف 6100 تومانی در روزهای ابتدایی هفته گذشته بودیم. اما حمایت سطح مزبور باعث خوش‌بینی معامله‌گران نسبت به دلار غیررسمی شد. پس از سخنان تند وزیر امور خارجه آمریکا در مورد ایران، نوسانات صعودی دلار نیز محدود شد. با شناسایی ارزش ذاتی دلار در سطح 6200 تومانی، مقاومت سقف 6300 تومانی در برابر دلار تقویت شد. بنابراین روند کم‌نوسان دلار در بازار غیررسمی زیر سقف 6300 تومانی در روزهای پایانی هفته گذشته رقم خورد. همچنان راه‌اندازی سامانه «نیما»‌ و مشخص‌تر شدن میزان تغییرات صادرات نفتی ایران بر بازار ارز اثرگذار هستند.

31-02

 

بازار سکه

رشد 3 درصدی سکه

هر سکه طرح جدید با رشد هفتگی 3 درصدی به قیمت 2 میلیون و 19 هزار تومان معامله شد. با وجود افت قیمت سکه در ۲۴ اردیبهشت به کف یک میلیون و ۹۰۲ هزار تومانی، اما حمایت سطح یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومانی از سکه در کنار شناسایی کف قیمتی ۶۱۰۰ تومانی دلار در بازار ارز غیررسمی، سکه را از کف مزبور با رشد همراه کرد. بنابراین با وجود افت طلای جهانی در میانه هفته گذشته به کف ۵ ماهه (۱۲۸۱ دلاری) شاهد کم‌واکنشی سکه به طلا بودیم (همبستگی ۷/ ۰ درصدی طلا و سکه). اما در روزهای پایانی هفته طلای جهانی با افت شاخص دلار و بازگشت ریسک‌های ژئوپلیتیک بین ۱۳۰۰ تا ۱۳۰۶ دلار نوسان داشت. همچنان عرضه سکه‌های پیش‌فروش شده در کنار تردیدها نسبت به روند طلای جهانی می‌تواند مانع از تشدید نوسانات صعودی سکه شود.

31-03

 

بازار طلای جهانی

سقف‌شکنی طلا

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1305 دلار معامله شد. لغو ملاقات با رهبر کره شمالی از سوی ترامپ در روز پنج‌شنبه با بازگشت ریسک ژئوپلیتیک و تهدید دولت آمریکا برای اعمال تعرفه‌ها روی خودرو و کامیون با هدف حمایت از «امنیت ملی» با افت بازارهای سهام، مقاومت سقف ۱۳۰۰ دلاری طلا را شکست. اما واکنش کره شمالی و اقدام به پاسخ حساب‌شده در رابطه با این تصمیم ترامپ، بازگشت نسبی آرامش به بازارها را روز جمعه رقم زد. با وجود چشم‌انداز افزایش نرخ بهره در نشست ژوئن فدرال رزرو، اما تدریجی بودن افزایش نرخ بهره در صورت‌جلسه نشست اخیر فدرال رزرو و رشد یورو و پوند از کف‌های پیشین صعود طلا را رقم زد. همچنان آمار سفارشات کالاهای بادوام آمریکا، سخنان رئیس فدرال رزرو، جروم پاول و رئیس بانک انگلیس مورد توجه معامله‌گران در ساعات پایانی روز جمعه بود.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

خروج معامله‌گران مسکن از لاک احتیاط

اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۵ (تسه۹۵۱۲) با افت هفتگی ۳/ ۱ درصدی با ثبت دومین هفته نزولی به قیمت ۶۴ هزار و ۵۳۱ تومان معامله شدند. از ابتدای فروردین میانگین قیمت «تسه»ها در سطح ۶۳ هزار و ۷۲۵ تومان قرار گرفته است. اما شاهد افت ۱۳ درصدی قیمت اوراق تسهیلات مسکن نسبت به دوره مشابه سال گذشته (میانگین ۷۳ هزار و ۳۸۱ تومان) هستیم. همچنین با وجود رشد ۷/ ۲۳ درصدی تعداد معاملات اوراق نسبت به دوره مشابه سال گذشته، اما افزایش عرضه «تسه»ها و کاهش قیمت، تنها رشد ۹ درصدی ارزش معاملات «تسه»ها را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد. آمار دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن، با رشد ۲۶۷ برابری تعداد معاملات مسکن تهران در اردیبهشت (پس از افت ماهانه ۳۳ درصدی در اسفند و افت ۵۹ درصدی در فروردین)، رشد ۵/ ۷ درصدی میانگین قیمت مسکن در اردیبهشت نسبت به فروردین را نشان داد.

31-05

 

بازار نفت

افت نفت از سقف ۵/ ۳ ساله

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۲/ ۶۹ دلار معامله شد. مذاکرات میان وزرای انرژی اوپک، بازگشت ریسک جنگ تجاری و ریسک ژئوپلیتیک کره شمالی افت ۲/ ۴ درصدی نفت از سقف ۵/ ۳ساله را رقم زد. چشم‌انداز افزایش تولیدات به میزان یک میلیون بشکه در روز از سوی عربستان و روسیه برای جبران کاهش تولیدات از سوی ایران و ونزوئلا (پس از اعمال تحریم‌های آمریکا علیه این دو کشور) و رساندن سطح توافق میان اوپک و غیراوپک به ۱۰۰ درصد (از ۱۵۷ درصد در آوریل) افت برنت به کانال ۷۸ دلاری و WTI به زیر ۷۰دلاری را رقم زد. گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) از افزایش ۸/ ۵ میلیون بشکه موجودی نفت تجاری و تداوم رشد تولید آمریکا به ۷۳/ ۱۰ میلیون بشکه در روز عامل دیگر فشار بر قیمت نفت بود. نتیجه مذاکرات مورد توجه معامله‌گران است.

31-06