بازار سهام

شتاب بیشتر شاخص کل هموزن

در پایان دادو‌ستدهای دیروز بازار سهام شاخص کل بورس تهران ۴۷/ ۰ درصد رشد کرد و در ارتفاع ۲۴۸ هزار و ۲۷۶ واحد قرار گرفت. رشد دیروز با پیشتازی پتروشیمی‌ها در جذب سرمایه صورت گرفت و نماد پتروشیمی خلیج فارس بیشترین تاثیر مثبت را روی شاخص کل اعمال کرد. با این حال سیگنال‌های نامطلوب از بازار جهانی فشار روی سهام کالایی را افزایش داد. آمار ضعیف اقتصادی چین و اروپا در کنار داده‌های مناسب از وضعیت اشتغال در آمریکا منجر به اوج‌گیری مجدد شاخص دلار شد. در همین راستا بهای فلزات رنگین از جمله روی و مس نزولی شد و زمزمه‌های افزایش قیمت سنگ‌آهن و مشتقات آن فشار را بر فولادسازان بیشتر کرد. از سمت دیگر باز هم شاهد رشد دسته‌جمعی قیمت‌ها در گروه‌های کوچک همچون دارویی، سیمان، قند و شکر و صنایع غذایی بودیم که منجر به رشد بیشتر شاخص کل هموزن شد.

20 (1)

 

بازار ارز

محدود شدن دامنه نوسان

هر دلار آمریکا طی معاملات روز قبل ضمن ثبت افت 20 تومانی، ساعت 16 به بهای 12 هزار و 890 تومان به فروش رسید. پس از تنزل ابتدای هفته شاخص ارزی کشور به کانال 12 هزار تومانی دامنه نوسان دلار محدود شده است. یکشنبه که نرخ ارز به زیر مرز 13 هزار تومانی تنزل کرد، شاهد افت 5/ 1 درصدی دلار بودیم. با این حال در معاملات دو روز بعدی نرخ ارز هر روز تنها 20 تومان معادل 15/ 0 درصد کاهش یافت. کند شدن شتاب نزول نرخ ارز شاید از سیاست فعلی بازارساز ناشی شده باشد. در روزهای اخیر نرخ ارز بیشتر در بازه ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان تا ۱۳ هزار تومان متغیر بود و دلار تمایل چندانی برای شکست این بلوک قیمتی نشان نداد. در واقع بازارساز با عرضه کافی افت آرام و بدون هیاهوی دلار را رقم زد.

20 (2)

 

بازار سکه

کف 20 روزه سکه

روز گذشته هر سکه طرح جدید بهار آزادی 20 هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و راس ساعت 16 به بهای 4 میلیون و 520 هزار تومان به فروش رسید. کاهش 44/ 0 درصدی سکه در حالی رقم خورد که نرخ ارز در بازار داخلی تنها 15/ 0 درصد افت کرد و اونس طلا رشد 2/ 0 درصدی را تجربه کرد. مطابق ماه‌های گذشته اثرگذاری دلار بر سکه بیشتر از اونس بود و معاملات دیروز نیز بر این نکته صحه گذاشت. سه‌شنبه اونس طلا به دلیل افزایش تنش‌های تجاری بین آمریکا و اتحادیه اروپا صعودی شد و اثر تداوم مذاکرات تجاری بین پکن و واشنگتن خیلی زود رنگ باخت. از طرف دیگر بازارساز ارزی با مدیریت دامنه نوسان سومین افت متوالی دلار را رقم زد. به این ترتیب حباب سکه با احتساب مالیات ارزش افزوده در ارتفاع منفی ۹۴ هزار تومان ایستاد.

20 (3)

 

بازار طلای جهانی

زمزمه جنگ تجاری جدید

هر اونس طلا در معاملات روز سه‌شنبه بازار جهانی ۲/ ۰ درصد (معادل ۳ دلار) رشد کرد و ساعت ۱۶ به قیمت ۱۳۹۴ دلار به فروش رسید. پس از اعلام خبر آغاز مجدد مذاکرات تجاری بین چین و آمریکا، از نگرانی‌های پیرامون افت شتاب رشد اقتصاد جهانی کاسته شد و جذابیت دارایی‌های امن از جمله طلا کمرنگ شد. با این حال دیروز دونالد ترامپ به واسطه مناقشات آمریکا با غول هواپیماساز ایرباس فرانسه، بر روی ۴ میلیارد دلار از کالاهای وارداتی از حوزه یورو تعرفه اعمال کرد. ایالات متحده پیش‌تر درباره استفاده ایرباس از سوبسیدهای دولتی و زیان متقابلی که متوجه شرکت آمریکایی بوئینگ می‌شود به اتحادیه اروپا هشدار داده بود و در ماه آوریل ۲۱میلیارد دلار از کالاهای اروپایی را مشمول تعرفه کرده بود. با گشوده شدن جبهه جدید در جنگ تجاری تقاضا برای طلا افزایش یافت.

20 (4)

 

بازار اوراق مسکن

رشد مجدد قیمت مسکن

اوراق تسهیلات مسکن دی ماه ۹۶ «تسه۹۶۱۰» طی جلسه معاملاتی دیروز بیش از ۸/ ۰ درصد افزایش قیمت یافت و به بهای ۴۳ هزار و ۸۰۸تومان به فروش رسید. ماه گذشته میانگین هر متر مربع آپارتمان در تهران ۳/ ۱۳ میلیون تومان بوده است که نسبت به اردیبهشت و مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۹/ ۴ درصد و ۳/ ۱۰۴ درصد افزایش داشته است. همزمان حجم خانه‌های به فروش رفته حدود ۶ هزار واحد بوده است که نسبت به خرداد ۹۷ افت ۸/ ۵۹ درصدی را به ثبت رسانده است. در این بین سهم خانه‌های تا ۵ سال ساخت ۷/ ۳۹ درصد بوده که نسبت به خرداد سال گذشته ۴ درصد کاهش یافته است. با افزایش قیمت‌ها، سهم خانه‌های نوساز از کل حجم رو به نزول معاملات مسکن محدودتر شده است و در نتیجه تقاضا برای اوراق وام مسکن رو به نقصان گذاشته است.

20 (5)

 

بازار نفت

نفت تصمیم اوپک را نادیده گرفت

هر بشکه نفت خام وست تگزاس آمریکا «WTI» در معاملات روز قبل ۲ درصد از ارزش خود را واگذار کرد و به بهای ۸/ ۵۸ دلار به فروش رسید. کشورهای عضو و همکار اوپک در جلسه دوشنبه شب این سازمان در وین تصمیم گرفتند طرح کاهش تولید خود را تا انتهای ماه مارس سال ۲۰۲۰ میلادی تمدید کنند. این تصمیم اوپک برای برقراری تعادل به بازار نفت و کاهش سطح ذخایر تجاری طلای سیاه اتخاذ شد. برخلاف انتظار بازار قیمت نفت با اعلام خبر مذکور صعودی نشد. برای توجیه این مساله ذکر دو نکته ضروری است. در درجه اول کاهش تولید اوپک مدت‌هاست که در مرحله اجرایی است و تمدید آن شوک خاصی به بازار جهانی وارد نمی‌کند. از سمت دیگر اعمال تعرفه ترامپ روی کالاهای اروپایی قرار دارد که خبر از یک جنگ تجاری جدید و تضعیف تقاضا برای نفت دارد.

20 (6)