بازار سهام

تداوم قله نوردی‌های بورس

یکشنبه بورس تهران توانست پس از عبور از فشار تحریم صنعت پتروشیمی به روند صعودی بازگردد و قله تاریخی جدیدی را به ثبت رساند. دیروز شاخص کل ۳/ ۱ درصد افزایش یافت و در ارتفاع ۲۲۹ هزار و ۸۰۹ واحد ایستاد. باوجود ظرفیت بنیادی سهام کالایی، سیگنال‌های نامساعد از سمت بازار جهانی از جذابیت این گروه کاسته و طی روزهای اخیر شاهد اقبال به سهام غیر کامودیتی‌محور هستیم. در همین راستا گروه خودرویی بازهم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و نمادهای وابسته عموما تا سقف مجاز قیمتی رشد کردند. گروه‌های دارویی، غذایی، سیمانی، انبوه‌سازان و لاستیک‌سازان نیز از جمله گروه‌های پرطرفدار دیروز بودند.

20-01

 

بازار ارز

تنزل دلار به زیر مرز روانی

هر دلار آمریکا طی معاملات روز گذشته ۴۲۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و راس ساعت ۱۶ به بهای ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان به فروش رفت. افت ۲/ ۳ درصدی دیروز شاخص ارزی کشور سنگین‌ترین کاهش روزانه از ۳۰ اردیبهشت بود و نرخ ارز را به کمترین حد خود از ۲۸ بهمن رساند. برخی از فعالان بازار معتقدند که افزایش عرضه و اسکناس‌های نقدی در بازار توسط بازارساز از کاهش دلار حمایت کرد و تداوم افت نرخ حواله درهم به این روند شدت بخشید. گروه دیگری نیز عدم توانایی دلار در شکست مقاومت ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومانی در چند روز اخیر را عامل اصلی ورود آن به کانال جدید می‌دانند. افزایش حجم خالی‌فروشی معامله‌گران بزرگ از اواسط شنبه نیز بر افت دلار اثرگذار بود.

20-02

 

بازار سکه

تبعیت مجدد سکه از دلار

ساعت 16 دیروز هر سکه طرح جدید به بهای 4 میلیون و 450 هزار تومان معامله شد و افت روزانه 130 هزار تومانی را تجربه کرد. تداوم ریزش دلار و ورود این ارز به کانال ۱۲ هزار تومانی برای نخستین بار در سال ۹۸ اثر افزایشی اونس طلا بر سکه را خنثی کرد و منجر به افت ۸/ ۲درصدی این دارایی ارزشمند شد. پیش از این سکه در تاریخ ۱۴اسفند قیمت‌های پایین‌تر را تجربه کرده بود. طی معاملات روز قبل مقاومت مهم ۴ هزار و ۵۰۰ تومانی شکسته شد، با این حال معامله‌گران این بازار امیدوارند با تداوم رشد اونس طلا و توقف روند نزولی نرخ ارز، بهای سکه دوباره به بالای مرز مذکور بازگردد. دیروز حباب سکه با احتساب مالیات ارزش افزوده در ارتفاع ۷۹ هزار تومان ایستاد.

20-03