بازار سهام

قله‌نوردی بورس تهران

دیروز نماگر بورس تهران در نیمه اول معاملات و در ادامه روند تصاعدی خود با تداوم رشد دسته‌جمعی قیمت‌ها قدم در کانال بی‌سابقه ۲۱۹هزار واحد گذاشت. با این حال صعود بلند بورس در روزهای اخیر باعث شد تا برخی از معامله‌گران با شناسایی سود موقعیت فروش به خود گرفته تا از روند اصلاحی اجتناب کنند. در همین راستا جهت حرکت دماسنج بورس در نیمه دوم معاملات معکوس شد و شاخص کل در نهایت ضمن ثبت رشد بیش از ۸/ ۰ درصد در ارتفاع ۲۱۶ هزار و ۶۴۲واحد قرار گرفت. با این حال پشتوانه تقاضای قوی در سهم‌های بنیادی و بزرگ همچون «فولاد» مجال افت شدیدتر را به شاخص نداد. ارزش معاملات خرد بورس ۱۴۸۹ میلیارد تومان بود.

20-01

 

بازار ارز

ترمز رشد دلار کشیده شد

دیروز هر دلار آمریکا راس ساعت ۱۶ به بهای ۱۴ هزار و ۲۶۰ تومان به فروش رفت. افت ۲۸/ ۰ درصدی شاخص ارزی کشور پایانی بر ۷ صعود متوالی دلار بود و توانست انتظار معامله‌‌گران ارزی را تحت تاثیر قرار دهد. دیروز سکه زودتر از دلار به استقبال کاهش قیمت رفت و همین امر موضع بازیگران افزایشی بازار را تضعیف کرد. در این بین نباید از نقش مهم بازارساز چشم‌پوشی کرد. صرافی‌های بانک مرکزی که در ساعت پایانی معاملات دوشنبه به کاهش نرخ ارز روی آورده بودند، دیروز نیز ۱۰۰ تومان از نرخ فروش مندرج بر تابلوی قیمت خود کاستند تا سیگنال نزولی را به بازار صادر کنند. بازارساز همزمان با انبساط مجرای عرضه نخستین افت دلار در هفته را رقم زد.

20-02

 

بازار سکه

واکنش شدیدتر سکه نسبت به دلار

هر سکه طرح جدید به پیروی از افت دوشنبه خود 20 هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و ساعت 4 بعد از ظهر به بهای 4 میلیون و 960 هزار تومان به فروش رفت. سکه دیروز در حالی گوی سبقت افت قیمت را از نرخ ارز ربود که بهای جهانی طلا افزایش یافت. پس از آمار نامطلوب شاخص مدیران خرید چین در ماه آوریل تقاضا برای اونس طلا افزایش یافت. با این حال اهرم قدرتمند دلار با سیگنال بازارساز سکه را با خود همراه کرد. جالب آنکه بازیگران بازار سکه زودتر از همتایان خود در بازار دلار شروع به افزایش عرضه کردند و همین موضوع افت نرخ ارز را تشدید کرد. پس از واگذاری مرز ۵ میلیونی فعالان بازار با شناسایی سود بر شدت عرضه سکه افزودند.

20-03