بازار سهام

اسفند طلایی بورس تهران

شاخص کل بورس تهران در معاملات دیروز حدود ۲ درصد افزایش یافت و در سطح ۱۷۵ هزار و ۸۹۹ واحد قرار گرفت تا بازده ماهانه اسفند به عدد مثبت ۷/ ۱۱ درصد برسد. خروج ترامپ از برجام منجر به صعودی شدن نوسان نماگر بورس شد و جهش نرخ ارز در نیمه دوم مرداد این روند را شدت بخشید تا قله ۱۹۵ هزار و ۴۸۰ واحدی در ۹ مهر ماه برای شاخص کل رقم بخورد. با این حال عقبگرد شاخص ارزی کشور، اجرایی شدن دور دوم تحریم‌ها، ریزش بازار جهانی به تبع جنگ تعرفه‌ای چین و آمریکا و تعدیل نرخ خوراک پتروشیمی باعث شد تا در پاییز شاهد افت معاملات بورسی باشیم. با این حال رشد دوباره کامودیتی‌ها باعث شد تا در زمستان بخشی از زیان پاییزی بورس جبران شود و بازده سالانه مثبت ۷/ ۸۲ درصد برای دماسنج بورس تهران به ثمر برسد.

31-01

 

بازار ارز

شدیدترین رشد سالانه دلار از ۱۳۶۵

هر دلار آمریکا روز گذشته ۷۰ تومان افزایش قیمت یافت و ساعت ۱۶ به بهای ۱۳ هزار و ۵۰ تومان به فروش رفت. فشار روانی بازار پس از خروج آمریکا از برجام توسط بانک مرکزی تا اواسط تابستان مهار شد تا نرخ دولتی ۴۲۰۰ تومانی در بازار باقی بماند. اما اظهارات رئیس بانک مرکزی در خصوص بازگشت ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما با قیمت وابسته به عرضه و تقاضا به جهش نجومی نرخ ارز منجر شد و رالی صعودی دلار در مهرماه به سقف ۱۸ هزار و ۲۰۰ تومان رسید. پس از آن استراتژی بازارساز در قیمت‌گذاری و عرضه و پیش‌خور شدن اثرات تحریم منجر به کاهش دلار به زیر مرز ۱۰ هزار تومانی شد، اما دلار با افزایش تقاضا بار دیگر صعودی شد و بازده سالانه مثبت ۱۶۷ درصد را ثبت کرد که در ۳۳ سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

31-02

 

بازار سکه

سال سبقت سکه از دلار

هر سکه طرح جدید بهار آزادی ساعت 16 روز قبل ضمن تجربه رشد روزانه یک درصدی به بهای 4 میلیون و 615 هزار تومان معامله شد تا بازده سالانه مثبت 185 درصد برای این دارایی ارزشمند ثبت شود. سکه که در ابتدای سال با قیمت یک میلیون و 620 هزار تومان کار خود را آغاز کرد، با خروج آمریکا از برجام صعودی شد. اما اوج‌گیری نرخ ارز در میانه تابستان به سوخت رشد سکه افزود تا سقف تاریخی 5 میلیون و 540 هزار تومان در روز چهارم مهر برای این دارایی ارزشمند ثبت شود. در نیمه دوم سال نیز با اینکه دلار به شدت به اصلاح قیمت پرداخت، اما اوج‌گیری اونس طلا در بازار جهانی از افت زیاد سکه جلوگیری کرد. حباب سکه با احتساب مالیات ارزش افزوده در نهایت در ارتفاع ۲۴۱ هزار تومان قرار گرفت.

31-03

 

بازار طلای جهانی

هفته تصمیم فدرال رزرو

هر اونس طلای جهانی راس ساعت 16 روز دوشنبه به قیمت 1305 دلار به فروش رفت و رشد روزانه 4/ 2 درصد را تجربه کرد. افزایش احتمالات در مورد تداوم سیاست کنونی فدرال رزرو آمریکا در کنار افت شاخص دلار منجر به رشد بهای فلز زرد در بازگشایی بازارهای جهانی شد. چهارشنبه نشست فدرال رزرو در مورد تصمیم‌گیری نرخ بهره دلار برگزار می‌شود. اوضاع نه‌چندان مطلوب اقتصادی آمریکا و وضعیت نامشخص مذاکرات تجاری این گمانه‌زنی را افزایش داده که این نهاد به طور کلی از افزایش نرخ بهره در سال جاری میلادی خودداری کند. رشد ادامه‌دار پوند در مقابل دلار هم شاخص دلار را نزولی کرد و به رشد طلا شدت بخشید. تصمیم این هفته پارلمان بریتانیا در خصوص برگزیت هم با تغییر ارزش پوند، بازار فلز زرد را متاثر می‌کند. بازده سالانه طلا در سال ۱۳۹۷ شمسی منفی ۲۳/ ۰ درصد بود.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

سال منفی «تسه‌ها»

اوراق تسهیلات مسکن دی 96 «تسه9610» در معاملات دیروز 16/ 0 درصد افت داشت و به قیمت 52 هزار و 993 تومان به فروش رفت. این تسه که از ابتدای سال در مدار نزولی قرار داشت و کمتر صعودی شد در 27 خرداد وارد کانال 70 هزار شد و اوج سالانه خود را رقم زد. اما با اوج‌گیری نرخ ارز و شدت گرفتن رشد بهای واحدهای مسکونی شدیدتر به اصلاح قیمت پرداخت و از آبان وارد کانال 50 هزار شد و در 10 دی کمینه خود را به مقدار 49 هزار تجربه کرد. کاهش 32 درصدی حجم معاملات مسکن، رشد 69 درصدی میانگین قیمت هر متر مربع خانه در 11 ماه ابتدایی سال، عدم تغییر سقف وام مسکن و حضور وام‌های موازی همچون وام صندوق یکم بازار «تسه‌ها» را محدودتر کرد و در نهایت بازده سالانه منفی ۱۷ درصد برای این اوراق رقم خورد.

31-05

 

بازار نفت

حمایت اوپک از نفت

هر بشکه نفت خام آمریکا «WTI» ساعت ۱۶ دوشنبه ضمن ثبت رشد ۱۷/ ۰ درصدی به بهای ۹/ ۵۸ دلار معامله شد. طلای سیاه که از ابتدای سال جاری شمسی بازده منفی ۲/ ۷ درصد را تجربه کرده است در حال رشد به پشتوانه حمایت‌های اوپک است. وزیر نفت عربستان روز یکشنبه اعلام کرد که بر خلاف تصمیمات اوپک، سطح ذخایر نفتی در حال افزایش است و همین مهم نشان‌دهنده کار ناتمام این سازمان است و به نظر می‌رسد در صورت لزوم سیاست کاهشی اوپک تا پایان سال جاری میلادی ادامه یابد. وزیر انرژی روسیه نیز ضمن ابراز نارضایتی از دخالت آمریکا در بازار نفت گفت تحریم‌های آمریکا به منظور افزایش سطح صادرات نفت این کشور است و نوسان در بازارهای جهانی را افزایش داده است. آمریکا با تولید ۱۲ میلیون بشکه نفت در روز بزرگ‌ترین‌ تولیدکننده این ماده با‌ارزش در جهان محسوب می‌شود.

31-06