بازار سهام

رشد دو کانالی نماگر بورس

شاخص کل بورس تهران در معاملات یکشنبه ۰۷/ ۱ درصد رشد داشت و در ارتفاع ۱۶۶ هزار و ۳۰ واحد قرار گرفت. عملکرد قابل قبول بهمن ماه بسیاری از شرکت‌ها در کنار حمایت از عوامل بنیادی همچون رشد نرخ ارز و بهای کامودیتی‌ها در بازار جهانی ترکیب جدیدی را در بورس تهران به وجود آورده است که به موجب آن پنجمین رشد متوالی، دماسنج بورس را به بیشترین مقدار خود از ۲۹ دی رساند. زنجیره فولادی همچون شنبه پیشرو جذب نقدینگی بود و دو نماد «کگل» و«کچاد» در صدر نمادهای موثر بر شاخص کل قرار گرفتند. بانکی‌ها هم که در ابتدای روز تحت فشار عرضه قرار داشتند، با چرخشی ناگهانی در محدوده مثبت معاملاتی قرار گرفتند. شایعه تسعیر دارایی‌های ارزی با نرخ دلار نیمایی تغییر تند قیمت در نماد بانک ملت را رقم زد. ارزش معاملات خرد دیروز بورس تهران ۵۵۳ میلیارد تومان بود.

31-01

 

بازار ارز

اوج 105 روزه دلار

هر دلار آمریکا ساعت 16 روز گذشته به قیمت 13 هزار و 850 تومان به فروش رفت که بیانگر رشد 350 تومانی نسبت به روز شنبه است. رشد 6/ 2 درصدی نرخ ارز در روز یکشنبه گارد صعودی دلار در هفته جاری را حفظ کرد و بهای دلار را به بیشترین مقدار خود از 21 آبان‌ماه رساند. اصلاح نوع عرضه بانک مرکزی و رشد نرخ حواله درهم باعث افزایش تقاضای احتیاطی در بازار ارز شد و به رشد بیشتر دلار کمک کرد. دیروز درهم امارات بالای مرز ۳۷۷۰ تومانی معامله شد و منجر به رشد بیشتر دلار شد. از طرفی اصلاح نوع عرضه صرافی‌های بانک مرکزی هم نتوانست از اوج‌گیری دلار جلوگیری کند. صرافی‌های عامل بازارساز که نرخ فروش شنبه خود را در عدد ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان قرار داده بودند، دیروز با چرخشی ناگهانی نرخ فروش ارز خود را هزار تومان افزایش دادند.

31-02

 

بازار سکه

سکه بر قله 5 ماهه

هر سکه طرح جدید ساعت 16 یکشنبه ضمن ثبت رشد 130 هزار تومانی به بهای 4 میلیون و 880 هزار تومان به فروش رفت. افزایش بهای شاخص ارزی کشور شیب صعودی سکه را حفظ کرد و رشد 6/ 2 درصدی دلار باعث افزایش 7/ 2 رصدی بهای سکه و رسیدن آن به اوج 5 ماهه شد. روند صعودی نرخ ارز در روزهای منتهی به پایان سال 97، با یادآوری روزهای پایانی سال گذشته باعث افزایش تقاضای احتیاطی در بازار ارز شد و نرخ دلار را به اوج ۱۰۵ روزه رساند. افزایش نرخ حواله درهم نیز در صعودی شدن دلار موثر بود. بازارساز در روز شنبه اقدام به فروش دلار به میزان هزار تومان زیر قیمت بازار آزاد کرد. دیروز با اینکه صرافی‌های مذکور نرخ فروش خود را هزار تومان افزایش دادند، اما نتوانستند گارد صعودی دلار را شکسته و قیمت‌ها را اصلاح کنند.

31-03

 

بازار طلای جهانی

دومین رشد هفتگی پیاپی فلز زرد

هر اونس طلای جهانی طی معاملات هفته قبل دومین هفته متوالی رشد بهای خود به میزان 53/ 0 درصد را تجربه کرد و در آخرین معاملات به بهای 1328 دلار معامله شد. با روند مطلوب مذاکرات تجاری بین پکن و واشنگتن و افزایش احتمال حصول توافق تجاری بین مقامات دو کشور تا ضرب‌الاجل یک مارس (جمعه ۱۰ اسفند) شاخص دلار به کانال ۹۶ واحدی تنزل کرد. با کاهش شاخص دلار تقاضای خرید طلا از طرف سرمایه‌داران ارزهای غیر دلاری افزایش یافت و در روز چهارشنبه بهای هر اونس طلا از مرز ۱۳۴۴ دلار هم فراتر رفت. با این حال لحن محتاطانه مقامات فدرال رزرو در روز چهارشنبه از تب رشد طلا کاست. برآورده نشدن انتظار توقف افزایش نرخ بهره دلار تا پایان سال میلادی از نشست ماهانه بانک مرکزی آمریکا ضمن تقویت شاخص دلار باعث عقبگرد طلا از اوج ۱۰ ماهه شد.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

وضعیت قرمز «تسه‌ها»

اوراق تسهیلات مسکن اسفند 95 «تسه9512» طی جلسه معاملاتی دیروز، ضمن ثبت افت 45/ 4 درصدی به بهای 53 هزار و 126 تومان مبادله شد. تمامی سررسیدهای وام مسکن دیگر نیز با ریزش سنگین قیمت مواجه شدند و میانگین بهای آنها با کاهش 2 هزار تومانی به کانال 53 هزار تومان تنزل کرد. رشد چشمگیر بورس و نرخ دلار و سکه در چند وقت اخیر بخشی از نقدینگی بازار «تسه‌ها» را جذب کرده است که اثر این مهم در محدود شدن حجم و تعداد معاملات این اوراق قابل مشاهده است. احتمال افزایش دوباره بهای مسکن به تبعیت از رشد شاخص ارزی کشور، چشم‌انداز قدرت خرید این اوراق را از قیمت کل واحدهای مسکونی محدودتر کرده و به افت قیمت آنها منتهی شده است. حال انتشار گزارش مسکن بهمن ماه بانک مرکزی در روزهای آتی می‌تواند مسیر آینده این اوراق را متحول سازد.

31-05

 

بازار نفت

رشد نفت در برآیند نیروهای ناهمسو

هر بشکه نفت خام آمریکا طی هفته قبل ۳/ ۲ درصد افزایش قیمت یافت و به بهای ۱/ ۵۷ دلار رسید. افزایش خوش‌بینی‌ها به حصول توافق تجاری بین دو قدرت برتر اقتصادی جهان دومین صعود متوالی نفت در مقیاس هفته را رقم زد و بهای طلای سیاه را به اوج ۳ ماهه رساند. از طرف دیگر کاهش شاخص دلار محرک رشد قیمت کامودیتی‌ها از جمله نفت بود. از طرفی کاهش سطح تولید نیجریه به منظور بهبود قیمت‌ها از رشد بهای نفت حمایت کرد. با این حال رسیدن سطح تولید روزانه آمریکا به رکورد تاریخی ۱۲ میلیون بشکه از رشد بیشتر نفت جلوگیری کرد. اداره انرژی آمریکا پیش‌بینی‌ کرد تولید روزانه آمریکا تا پایان سال ۲۰۱۹ به ۱۳ میلیون بشکه برسد. موجودی‌های تجاری نفت آمریکا نیز بیش از انتظارات افزایش یافت که با بیان ضعف تقاضا فشار را بر بهای نفت حفظ کرد.

31-06