بازار سهام

اصلاح بورس در تردید معامله‌گران

شاخص کل بورس تهران طی معاملات روز گذشته ۹۸۱ واحد عقب‌نشینی کرد و در ارتفاع ۲۱۱ هزار و ۸۷۲ واحدی ایستاد. موج جدید گزارش‌های عملکرد ماهانه طی دو روز گذشته انتظار تداوم رشد دماسنج بورس را بین معامله‌گران افزایش داد. با این حال بار دیگر خبر افزایش تنش‌های منطقه و اخبار سیاسی باعث شد تا بسیاری از معامله‌گران در مقام فروشنده ظاهر شوند و با افزایش فشار عرضه، افت دیروز نماگر بازار سهام را رقم زنند. سهم‌های پتروشیمی به پشتوانه عملکرد مناسب رشد قیمت را تجربه کردند و نماد پتروشیمی پارس بیشترین حمایت را از شاخص کل به عمل آورد. از سمت دیگر شناسایی زیان در گزارش سایپا سایر نمادهای خودرویی را نیز دچار فشار شدید عرضه کرد.

20-01

 

بازار ارز

قدرت‌نمایی بازارساز ارزی

هر دلار آمریکا طی معاملات دوشنبه 500 تومان از ارزش خود را از دست داد و راس ساعت 16 به بهای 13 هزار و 950 تومان به فروش رفت. کاهش 6/ 3 درصدی دیروز سنگین‌ترین افت روزانه دلار از 21فروردین ماه بود. به این ترتیب بازده شاخص ارزی کشور از ابتدای سال به 6 درصد رسید و دلار توانست پس از ۲۵ روز به کانال ۱۳ هزار تومانی بازگردد. پیش از این در بازه اسفند و فروردین قیمت دلار در بلوک ۱۳ هزار تومان حبس شده بود. دیروز صرافی‌های معتمد بانک مرکزی به کرات نرخ فروش دلار خود را پایین آوردند و سیگنال نزولی به بازار فرستادند. بازارساز همچنین با افزایش عرضه اثر جنگ روانی آمریکا را خنثی کرد  و مانع از ورود تقاضای احتیاطی به بازار شد.

20-02

 

بازار سکه

بازدهی سکه در سال جدید به صفر رسید

هر سکه طرح جدید ساعت 16 روز گذشته به بهای 4 میلیون و 650هزار تومان به فروش رفت و افت روزانه 200 هزار تومانی را تجربه کرد. دیروز با توجه به افت قیمت اونس طلا در بازار جهانی ارزش ذاتی سکه نیز کاهش یافت؛ با این حال بازگشت دلار به کانال ۱۳ هزار تومانی پس از ۲۵ روز منجر به ریزش ۴ درصدی بهای سکه شد. این افت ۴ درصدی سنگین‌ترین کاهش روزانه سکه از ۱۲ اسفند ماه گذشته بود. افزایش عرضه و کاهش پلکانی نرخ فروش دلار در صرافی‌های بازارساز نه تنها نوسان‌گیران را متضرر کرد و از سطح نفوذشان کاشت، بلکه توانست با ممانعت از ورود تقاضای احتیاطی اثر جنگ روانی و لفاظی‌های اخیر مقامات آمریکایی را خنثی کند.

20-03