بازار سهام

تداوم سبزپوشی‌های بورس

بورس تهران معاملات آخرین شنبه سال ۹۷ را ضمن حفظ روند صعودی خود، با جهش ۲۰۱۰ واحدی شاخص کل پشت سر گذاشت. دیروز، نماگر اصلی سهام در هشتمین رشد متوالی خود حدود ۲/ ۱ درصد ارتفاع گرفت و توانست پس از حدود چهار ماه در بالای مرز ۱۷۱ هزار واحد جا خوش کند. در این روز متوسط قیمت ۳۰ صنعت بورسی افزایش یافت. در این میان، حضور پررنگ سهامداران خرد در سهم‌های پتروپالایشی در تقویت شاخص اثر قابل ملاحظه‌ای گذاشت. فلزات با عقب‌نشینی تقاضا روز کم‌نوسانی را تجربه کردند و بانک‌ها در غیاب «وتجارت» و «وبصادر»، با حمایت سهامداران بزرگ خود روز مثبتی را پشت سر گذاشتند. جهت‌گیری مولفه‌های بنیادی و رشد اخیر قیمت‌ها نویدبخش سنت‌شکنی بورس تهران در آستانه سال نو است که تا به اینجای کار لقب طلایی‌ترین اسفند را برای بورس تهران طی تاریخ فعالیتش به ارمغان آورده است.

31-01

 

بازار ارز

تنفس دلار در بازگشایی هفتگی

برآیند نوسان نرخ دلار آمریکا تا ساعت ۱۶ دیروز از عدم تغییر نسبت به آخرین معاملات روز پنج‌شنبه حکایت داشت. بازار ارز که در ابتدای معاملات دیروز کار خود را افزایشی آغاز کرده بود، در ادامه  طی یک رفت و برگشت، بدون تغییر روی عدد ۱۳ هزار و ۱۵۰ تومان باقی ماند. در انتهای هفته قبل بود که شاخص ارزی کشور مجددا وارد کانال ۱۳ هزار تومانی شد؛ اما روز گذشته در شرایطی آرام به تنفس پرداخت و نوسان پردامنه‌ای را تجربه نکرد. دلار طی هفته‌های اخیر در مسیر‌های نزولی یا صعودی نتوانسته از سطح چسبنده ۱۳ هزار تومانی فاصله بگیرد. یکی از عوامل حمایت‌کننده از قیمت‌ها افزایش تقاضای سنتی در آستانه تعطیلات نوروز است. با وجود این، چنین می‌نماید که عبور از این دوره پرتقاضا و عدم بروز ریسک سیستماتیک، بتواند مسیر نزولی شاخص ارزی را رقم بزند.

31-02

 

بازار سکه

سرعت آرام سکه در مسیر اصلاح

هر سکه طرح جدید در جریان معاملات دیروز ضمن افت 10 هزار تومانی در ساعت 16 به قیمت 4 میلیون و 640 هزار تومان معامله شد. بهای سکه در دو روز پایانی هفته گذشته با بازگشت طلای جهانی به بالای 1300 دلار برای هر اونس و همچنین جهت‌گیری صعودی دلار در بازار داخلی، 180 هزار تومان از کف هفتگی فاصله گرفت و حدود 4 درصد افزایش یافت. اما روز گذشته سکه‌بازان در شرایطی که بازار جهانی تعطیلات آخر هفته را سپری می‌کرد و بازار ارز نیز تمایل محسوسی برای صعود نداشت، در قیمت‌های پایین‌تر به مبادله پرداختند. ترکیب این دو عامل سبب شد تا حباب سکه در جریان دادوستدهای دیروز حدود ۵/ ۷ درصد کاهش یابد. اغلب کارشناسان انتظار دارند با عبور از موعد پرتقاضای سال نو از حباب سکه بیش از این کاسته شود.

31-03

 

بازار طلای جهانی

فراز و فرود «برگزیتی» طلا

قیمت هر اونس طلای جهانی طی هفته قبل ضمن رشد 4 دلاری، دوباره از مرز حساس 1300 دلاری عبور کرد. نوسان رابطه مبادله بین پوند و دلار در این هفته بیش از هر عامل دیگری طلا را تحت‌الشعاع قرار داد. رد طرح نخست‌وزیر انگلستان برای خروج از اتحادیه در سه‌شنبه قبل طلا را مجددا به بالای مرز 1310 دلار رساند. این ترس وجود داشت که پارلمان این کشور در نهایت به خروج بدون توافق- که تبعات اقتصادی نامعلومی داشت- رضایت بدهد. اما فرصت‌دهی دوباره مجلس نمایندگان این کشور برای رای‌گیری طرح مزبور طی روز پنج‌شنبه از پوند حمایت کرد و از تب خرید طلا کاست. بازار به این اطمینان رسید که شانس وقوع خروج بدون توافق پایین است. در نتیجه رویکرد مثبت‌نگر به بازار ارز و طلا بازگشت. رای مجلس، احتمال وقوع بدترین سناریوی ممکن را بسیار کمرنگ کرد.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

تخریب قدرت خرید «تسه»ها

دیروز بهای سررسید اوراق تسهیلات مسکن برای دی 96 (تسه9610) با تداوم روند نزولی خود، به سطح 43 هزار و 990 تومان کاهش یافت. قیمت اوراق وام مسکن طی ۵ ماه اخیر غالبا پیرامون مرز ۵۵ هزار تومان به نوسان پرداخته‌اند. این در حالی است که «تسه»ها طی اسفند سال گذشته با وجود تجربه روند نزولی، در قیمت‌های بالای ۶۵ هزار تومان معامله می‌شدند. جهش بی‌سابقه قیمت مسکن در سال جاری و تخریب قدرت خرید اوراق وام از رونق این بازار کاست و در نتیجه منجر به افت ۱۷ درصدی بهای اوراق وام مسکن در مقایسه با اسفند سال گذشته شد. در سال ۹۵، قدرت پوششی اوراق وام ۱۸درصد و در سال ۹۶ این رقم برای اوراق ۱۷ درصد ارتقا یافت؛ اما طی سال جاری با وجود جهش بیش از ۹۰ درصدی قیمت مسکن، ضمن تثبیت سقف وام، قدرت خرید تسهیلات عملا نصف شد.

31-05

 

بازار نفت

طلای سیاه در اوج چهار ماهه

بهای هر بشکه نفت خام آمریکا طی هفته گذشته 3/ 4درصد دیگر افزایش یافت و در بالاترین ارتفاع طی چهارماه اخیر، یعنی 4/ 58 دلار ایستاد. کاهش غیرمنتظره موجودی هفتگی نفت آمریکا تقویت تقاضا را نشانه رفت و از قیمت نفت حمایت کرد. اظهارات وزیر نفت عربستان و تعمیق کاهش تولید اوپک و هم‌پیمانانش هم در رشد بهای نفت نقش مضاعفی داشتند. برابر آخرین گزارش اوپک، تولید نفت ۱۵ کشور عضو این سازمان افتی ۲۲۱ هزار بشکه‌‌ای را در مقایسه با تولید ماه ژانویه به ثبت رساند که ونزوئلا و عربستان بیشترین کاهش تولید را داشتند. از طرفی کاهش فعالیت تعداد دکل‌های نفتی آمریکا سیگنال ضعف عرضه را به بازار مخابره کرد؛ اما در نقطه مقابل، ابراز نگرانی از رکود اقتصادی و تضعیف تقاضا مانع از رشد بیشتر قیمت‌ها شد.

31-06