بازار سهام

بزرگان در مسیر اصلاح

بورس تهران معاملات اولین روز کاری هفته را در غیاب تقاضای قوی و با فشار عرضه‌ها پشت سر گذاشت. شاخص کل بازار در این روز ضمن افت ۵۶/ ۰ درصدی، ۹۲۴ واحد از ارتفاع خود را از دست داد و به سطح ۱۶۴ هزار و ۳۷۰ واحد رسید. بیشترین تاثیر منفی بر نماگر بازار به واسطه معاملات منفی در نماد‌های بزرگ کالایی اعم از فولادی، معدنی و پتروپالایشی رقم خورد. فشار محسوس فروش در این گروه از سهم‌ها را از یک طرف می‌توان ناشی از موج شناسایی سود دانست و از طرف دیگر، به بازگشت نااطمینانی به بازار جهانی و همچنین انتظار اهالی بازار برای تعیین تکلیف لایحه پالرمو نسبت داد. نکته جالب توجه در دادوستدهای دیروز تمرکز بازار بر سهم‌های اصطلاحا کوچک و متوسط بود که در نهایت رشد ۳۵/ ۰ درصدی شاخص هم‌وزن را در پی داشت.

31-01

 

بازار ارز

عواقب ارزی تعلل تصمیم‌ساز

بهای هر دلار آمریکا ساعت 16 دیروز با افزایش 200 تومانی نسبت به آخرین معاملات هفته قبل به 13 هزار و 600 تومان رسید. بخش اصلی رشد 5/ 1 درصدی ارزش دلار را می‌توان ناشی از بلاتکلیفی بازارها در خصوص سرنوشت نامعلوم لوایح مرتبط با گروه ویژه اقدام مالی دانست. موضوعی که در آخرین اظهارات رئیس کل بانک مرکزی هم نمود پیدا کرد. سکاندار پولی کشور روز جمعه بر لزوم تصویب لایحه پالرمو برای تقویت روابط بانکی و آرامش بازار ارز تاکید داشت. با وجود این، لایحه الحاق به کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی(پالرمو) در نشست دیروز اعضای مجمع تشخیص مصحلت نظام هم به نتیجه نرسید و مقرر شد مجمع در نشست سال آینده در این باره تصمیم‌گیری کند. از همین رو، با دمیدن شایعات و بروز گمانه‌زنی‌های مختلف تقاضای غیرتجاری به بازار وارد شد و دلار را مجددا صعودی کرد.

31-02

 

بازار سکه

شیفت ناگهانی انتظارات در بازار سکه

هر سکه طرح جدید ساعت 16 دیروز با رشد 60 هزار تومانی به بهای 4 میلیون و 690 هزار تومان معامله شد. رشد 3/ 1 درصدی بهای سکه طی روز گذشته در شرایطی رقم خورد که طلای جهانی پس از دو ماه به زیر مرز روانی 1300 دلار رسید. با وجود این، سکه به تبعیت از رشد بهای ارزهای داخلی توانست بار دیگر در مسیر رشد قرار بگیرد. سکه معاملات هفته گذشته را همسو با دلار نزولی به پایان برد. اما حساسیت بازارها به لوایح FATF و تعلیق تصمیم‌گیری مجمع تشخیص مصلحت نظام در‌خصوص لایحه پالرمو طی نشست دیروز، بار دیگر سکه‌بازان را ترغیب به معامله در قیمت‌های بالاتر کرد. باوجود این در ساعات پایانی معاملات دیروز، بهای سکه تحت فشار ناگهانی فروش از سقف روزانه فاصله گرفت و پس از ساعت 16 به قیمت چهار میلیون و 640 هزار تومان معامله شد.

31-03

 

بازار طلای جهانی

شدیدترین افت طلا در 9 ماه

بهای هر اونس طلای جهانی طی هفته گذشته 6/ 2 درصد کاهش یافت و پس از دو ماه نوسان در بالای مرز 1300 دلار، در آخرین معاملات هفته قبل به سطح 1293 دلار رسید. این بیشترین افت هفتگی قیمت فلز زرد از هفته اول ماه مه 2018 است. افزایش قابل ملاحظه شاخص دلار و حرکت سرمایه‌ها به سمت دارایی‌های پرخطر نظیر سهام نقش پررنگی در ریزش طلا داشت. اظهارات اطمینان‌بخش رئیس بانک مرکزی آمریکا و انتشار برخی آمار مساعد نظیر رشد مورد انتظار تولید ناخالص داخلی آمریکا در روز پنج‌شنبه و انتشار داده‌های مثبت از فعالیت‌های صنعتی در این کشور نه تنها بازدهی اوراق خزانه را ارتقا بخشید، بلکه نرخ برابری دلار به ین ژاپن را به اوج ۱۰ هفته اخیر رساند. از طرفی، با برقراری اطمینان از حفظ وضعیت مساعد اقتصاد آمریکا، شاخص‌های سهام جهانی بر خلاف فلزات گرانبها افزایش یافتند.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

جدایی دسته‌جمعی اوراق از کف زمستانی

قیمت اوراق تسهیلات اسفند 95 (تسه9512) در معاملات دیروز به طور متوسط 8/ 2 درصد افزایش یافت و به ارتفاع 52 هزار و 974 واحد بازگشت. در این روز تمام سررسیدهای اوراق مسکن روند مشابهی را تجربه کردند و با رشدهای عمدتا بالای 3 درصد، در برخی نمادها تا مرز 56 هزار تومان هم ارتفاع گرفتند. به نظر می‌رسد پس از تنزل قیمت‌ها به پایین‌ترین سطح از ابتدای زمستان، اوراق دوباره مورد توجه خریداران قرار گرفته است. در هفته قبل قیمت اوراق «تسه9512» اسفند 95 بیش از هشت درصد افت کرد و سایر سررسیدها نیز در مسیری همسو عقبگرد تندی را به نمایش گذاشتند. چنین می‌نماید که از دست رفتن قدرت خرید خانه با وام صندوق مسکن یکم و عدم افزایش سقف خرید اوراق تسهیلات نوسانات هفتگی اوراق مسکن را در نیمه پایینی کانال ۵۰ هزار تومانی نگه داشته است.

31-05

 

بازار نفت

سه بهانه نزول هفتگی نفت

بهای هر بشکه نفت خام آمریکا طی هفته گذشته با افت 3/ 2 درصدی به سطح 8/ 55 دلاری تنزل کرد. در حالی که سیگنال‌های مساعدی از محدودیت عرضه و تقویت تقاضا به بازار ارسال شد اما قیمت‌ها در هفته قبل افت قابل توجهی را ثبت کرد. از یکسو، موجودی‌های نفت آمریکا پس از ۵ هفته رشد، کاهش غیرمنتظره ۶/ ۸ میلیون بشکه‌ای را به نمایش گذاشت و نقشی حمایتی داشت. از طرفی، رویترز و بلومبرگ از تنزل تولیدات فوریه اوپک به کمترین سطح از سال ۲۰۱۵ خبر دادند. افزون بر این، تعداد دکل‌های نفتی آمریکا نیز با افت ۱۰ حلقه‌ای به عدد ۸۴۳ رسید و سیگنال انقباض عرضه را فرستاد. با وجود این، رشد شاخص دلار، تهدیدات ترامپ و همچنین نگرانی از تضعیف چشم‌انداز تقاضا با انتشار آمار کمتر از انتظار فعالیت‌های صنعتی بر بهای نفت فشار متقاضیان بزرگ وارد کرد.

31-06