بازار سهام

سومین افت پیاپی هفتگی بورس

شاخص کل بورس تهران با افت ۸/ ۶ درصدی در هفته گذشته در سطح ۱۶۳ هزار و ۷۷۲ واحد قرار گرفت و سومین هفته متوالی افت شاخص کل، بازده بورس را از ابتدای پاییز به ۲ درصد رساند. ریزش ارزش دلار، نگرانی عمومی از تاثیر تحریم‌ها بر تولید و فروش شرکت‌های صادراتی همگام با افت پرشتاب قیمت فلزات، نفت و محصولات شیمیایی در بازارهای جهانی بورس تهران را در هفته گذشته وارد محدوده منفی کرد. انتشار گزارش‌های ماهانه در هفته گذشته نیز نتوانست بر روند نزولی بازار سهام اثری بگذارد. با اینکه حجم تولید و صادرات فولادسازان، معدن‌کاران و برخی از شرکت‌های پتروشیمی همچون متانول‌سازان فراتر از انتظار بود، اثرات تحریم به عنوان ریسک سیستماتیک در محاسبات سرمایه‌گذاران ایفای نقش کرد. برآیند این عوامل موجب خروج ۲۵۶ میلیارد تومان از سرمایه‌های خرد از جریان معاملات سهام طی هفته گذشته شد.

31-01

 

بازار ارز

لمس کف دو ماه برای دلار

هر دلار آمریکا در آخرین ساعات پنج‌شنبه گذشته با افزایش ۵۰ تومانی به قیمت ۱۱ هزار و ۴۵۰ تومان مبادله شد. شاخص ارزی کشور با افت ۵/ ۹ درصدی در مقیاس هفته بار دیگر وارد کانال ۱۱ هزار تومانی شد.  تزریق اندک ارز از سوی بازارساز و در راس آن صرافی ملی و تمایل دولت به تعدیل قیمت دلار در هفته منتهی به تصویب لایحه بودجه باعث سرازیر شدن دلارهای خانگی به بازار شد. از ابتدای هفته دلار به افت قیمت خود ادامه داد و روز چهارشنبه با شکستن مرز ۱۲ هزار تومانی به حرکت نزولی خود شتاب بخشید. اتفاقی که باعث شد دلار روز پنج‌شنبه حتی به قیمت ۱۰ هزار و ۹۰۰ تومان نیز معامله شود. اما افزایش خرید باعث شد تا با شکل‌گیری سطح مقاومتی دلار بار دیگر روند صعودی به خود گیرد و به اصلاح قیمت بپردازد.

31-02

 

بازار سکه

همسویی هفتگی سکه با دلار

روز پنج‌شنبه هر سکه طرح جدید با افزایش 60 هزار تومانی به قیمت 3 میلیون و 750 هزار تومان مبادله شد. با این حال، بازار سکه طی هفته قبل با ریزش 7/ 6 درصدی مواجه شد و پس از یک هفته صعودی بار دیگر روند نزولی به خود گرفت. روند نوسانات بازار سکه طی روزهای قبل همگام با تغییرات بازار ارز بود. سیاست نوسان‌گیری و کاهش تدریجی قیمت دلار توسط صرافی‌های عامل بانک مرکزی طی هفته قبل به‌صورت مداوم باعث ریزش بهای دلار شد و این روند به بازار سکه هم سرایت کرد. افت پیاپی بازار باعث شد تا در ابتدای پنج‌شنبه بهای سکه به کمترین سطح خود از ۱۷ مرداد یعنی مرز ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی برسد. اما رسیدن به کف قیمت با تقویت سمت تقاضا همراه شد و قیمت سکه در انتهای هفته اصلاح شد و افزایش یافت.

31-03

 

بازار طلای جهانی

نگاه طلای جهانی به دو نشست مهم

هر اونس طلای جهانی ساعت 16 جمعه بدون تغییر نسبت به روز قبل به قیمت 1223 دلار مبادله شد. ثبات قیمت طلا در تقابل عوامل ناهمسو شکل گرفت. شاخص دلار تحت تاثیر اظهارات رئیس فدرال رزرو  مبنی بر ارتقای نرخ بهره دلار در دسامبر صعودی شد. بانک مرکزی آمریکا قرار است هفته جاری در خصوص تعیین نرخ بهره در دسامبر و همچنین سیاست‌های پولی این نهاد برای سال آینده میلادی تصمیم بگیرد. از سوی دیگر نگاه بازار به نشست سران 20 اقتصاد بزرگ دنیاست. جایی که دیدار روسای‌جمهور چین و آمریکا می‌تواند با پایان بخشیدن به جنگ اقتصادی، خون تازه‌ای به شریان اقتصاد جهانی جاری کند. افزایش تلاطم‌های شاخص‌های سهام و کالایی نیز طلا را در موقعیت جذاب برای خرید قرار داده است. سرمایه‌گذاری در بازار طلا روشی امن برای حفظ سرمایه در زمان زیان‌دهی بازارهای موازی محسوب می‌شود.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

هفته سیاه اوراق مسکن

طی آخرین معاملات هفته گذشته اوراق تسهیلات مسکن اسفند 95 (تسه9512) ضمن ثبت سقوط 15 درصدی در مقیاس هفته به قیمت 49 هزار و 571 تومان معامله شد. گزارش آبان ماه بانک مرکزی بیانگر وضعیت رکودی معاملات مسکن است. طی ۸ ماه اول سال جاری میانگین قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران با رشد ۶۰ درصدی از مرز ۷ میلیون تومان عبور کرد و حجم معاملات ۲۰ درصد از سال قبل کمتر است. جهش نجومی قیمت خانه‌های نوساز نیز به‌ نوبه خود بر رکود بازار مسکن اثرگذار بوده است. سهم ۴۴ درصدی معامله مسکن نوساز نسبت به سال قبل ۲/ ۳ درصد کاهش داشته و حاکی از رکود ادامه‌دار معاملات مسکن است. واگذاری مرز ۵۰ هزار تومانی و رسیدن به کف ارزش از ۱۹ بهمن ۹۲ در حالی رخ داد که زمزمه‌هایی مبنی بر افزایش وام مسکن به گوش می‌رسد.

31-05

 

بازار نفت

نگاه نفت به نشست گروه 20

ساعت 16 دیروز هر بشکه نفت خام آمریکا بدون تغییر محسوسی به قیمت 50 دلار و 70 سنت معامله شد. مازاد عرضه و کند شدن رشد اقتصاد جهانی در سایه جنگ تجاری کماکان مهم‌ترین دلیل فشار بر نفت به شمار می‌رود. اوپک قصد دارد در جلسه این هفته میزان تولید خود را تنزل بخشد. اما با تداوم فشار رئیس جمهور آمریکا بر عربستان احتمال می‌رود که این کشور به تنهایی نتواند تولید خود را کاهش دهد. برای دهمین هفته متوالی موجودی تجاری نفت آمریکا روند افزایشی را تجربه کرد. به گزارش اداره انرژی آمریکا موجودی‌های تجاری نفت این کشور در هفته اخیر  فراتر از پیش‌بینی‌ها افزایش یافت تا فشارها از کانال تقاضا بر بهای طلای سیاه حفظ شود. توافق احتمالی تجاری چین و آمریکا در حاشیه نشست G۲۰ می‌تواند بازار نفت را دستخوش تغییرات جدی کند.

31-06