بازار سهام

نمود بازار جهانی در رشد نماگر بورس

شاخص کل بورس تهران طی معاملات روز دوشنبه با رشد ۳۵/ ۰ درصدی به پنج افت متوالی خود پایان داد و در ارتفاع ۱۵۶ هزار و ۷۰۵ واحد آرام گرفت. تنزل قیمت سهام بورسی و رسیدن آن به مرزهای حساس به واسطه چند افت پیاپی سمت تقاضا را تقویت کرد. بازگشایی مثبت بازارهای جهانی و خصوصا افزایش بهای نفت و مس محرک سهام کالامحور بورس تهران بود، به‌طوری‌که نماد شرکت ملی مس ایران بیشترین حمایت را از شاخص کل به عمل آورد. نمادهای بانکی نیز به واسطه پخش شایعه افزایش سرمایه بانک تجارت بار دیگر مورد استقبال بورس‌بازان قرار گرفتند و بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص دادند. افزایش قیمت خودرو و جذابیت افزایش سرمایه در برخی نمادهای وابسته محرک صعود خودروسازان در معاملات دیروز بود و بسیاری از نمادهای این گروه رشد حداکثری را تجربه کردند.

31-01

 

بازار ارز

دلار در کانال جدید

هر دلار آمریکا ساعت 16 روز گذشته ضمن ثبت رشد 600 تومانی توانست مرز روانی مهم 13 هزار تومانی را بشکند و به قیمت 13 هزار و 50 تومان به فروش رسد. افزایش تقاضای احتیاطی در نبود عرضه مناسب دلار را پس از سه ماه به کانال ۱۳ هزار تومان بازگرداند. تداوم پیشروی شاخص ارزی کشور در کانال ۱۲ هزار تومانی و عدم توانایی بازارساز در عقبگرد نرخ ارز به کانال‌های پایین‌تر در کنار شایعات غیر اقتصادی منجر به شکل‌گیری موج جدیدی از تقاضا در بازار ارز شد که به موجب آن دلار توانست پس از سه ماه بار دیگر وارد کانال ۱۳ هزار تومانی شود. افزایش نرخ مندرج بر تابلوی صرافی‌های عامل بانک مرکزی هم نتوانست افسار لجام گسیخته دلار را مهار کند و نرخ ارز با رشد ۸/ ۴ درصدی بیشترین افزایش قیمت روزانه را از ۱۱ آذرماه تجربه کرد.

31-02

 

بازار سکه

کاهش ارتفاع حباب سکه

هر سکه طرح جدید بهار آزادی ساعت 16 دوشنبه ضمن ثبت رشد 150 هزار تومانی به قیمت 4 میلیون و 475 تومان معامله شد. افزایش همزمان بهای اونس طلا و شاخص ارزی کشور سکه را به اوج خود از ۱۹ آبان گذشته رساندند. تداوم حرکت صعودی دلار در کانال ۱۲ هزار تومان باعث شکل‌گیری جبهه جدیدی از تقاضای احتیاطی شد که به موجب آن نرخ ارز رشد روزانه ۸/ ۴ درصد را تجربه کرد و پس از گذشت سه ماه به این کانال قیمتی بازگشت. طلای جهانی نیز به مدد تنزل شاخص دلار در برابر سبدی از ارزهای منتخب ۴/ ۰ درصد افزایش قیمت یافت و توانست بر مقاومت ۱۲۳۶ دلار فائق آید. چشم‌انداز امیدوار کننده به پایان جنگ تجاری چین و آمریکا زمینه‌ساز افت بهای جهانی طلا بود. حباب سکه نیز با محاسبه مالیات بر ارزش افزوده پس از یک ماه دو‌رقمی شد.

31-03

 

بازار طلای جهانی

شکست مرز روانی

هر اونس طلا در بازار جهانی راس ساعت 16 دوشنبه به قیمت 1326دلار به فروش رسید که موید رشد روزانه 4/ 0 درصدی است. تنزل شاخص دلار از اوج ماهانه باعث قدرتمند شدن ارزهای غیر دلاری شد و با کم کردن بهای فلز زرد برای سرمایه‌داران این ارزها، تقاضا برای طلا را افزایش داد و اوج‌گیری این دارایی باارزش را رقم زد. پایان یافتن دور آخر مذاکرات تجاری بین چین و آمریکا در جمعه گذشته حاوی سیگنال‌های مثبت در راستای رسیدن به صلح تجاری بین دو ابرقدرت اقتصادی بود. در همین راستا اندکی از نگرانی‌های فعالان اقتصادی کاسته شد و شاخص دلار به اصلاح ارزش خود پرداخت. چهارشنبه آینده نیز جلسه مقامات فدرال رزرو در مورد نرخ بهره دلار برگزار خواهد شد. اگر سیاست توقف نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا ادامه یابد، طلا می‌تواند به کانال‌های قیمتی بالاتر صعود کند.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

تداوم افت «تسه‌ها»

اوراق تسهیلات مسکن اسفند 95 در جلسه داد و ستدی دیروز با کاهش بیش از 5/ 0 درصدی قیمت به بهای 53 هزار و 37 تومان معامله شدند.  سایر سررسیدهای وام شرایط متفاوتی را از هم تجربه کردند، اما ویژگی مشترک همه آنها نوسان کم‌دامنه قیمت بود. آمار اولیه از شرایط معاملات واحدهای مسکونی در 20 روز ابتدایی بهمن‌ماه افزایش حدود 15 درصدی حجم معاملات نسبت به مدت مشابه در دی را نشان می‌دهد. تغییر صورت گرفته در رویه معاملات مسکن بیشتر ناشی از نزدیک شدن به عید محسوب می‌شود و ممکن است دوام چندانی نداشته باشد. با این حال مقایسه تعداد معاملات در چند وقت اخیر نسبت به سال‌های گذشته حاکی از رکود حاکم بر بازار مسکن است. حال با رسیدن به پایان بهمن‌ماه برای رصد دقیق تغییرات بازار خانه‌های مسکونی باید منتظر گزارش ماهانه تحولات بازار مسکن بانک مرکزی باشیم.

31-05

 

بازار نفت

بی‌اعتنایی نفت به آمار منفی

هر بشکه نفت خام آمریکا «WTI» ساعت 16 روز گذشته ضمن ثبت رشد یک درصدی به بهای 4/ 56 دلار معامله شد. بهای نفت خام در سال 2019 حدود 25 درصد افزایش یافته و بهترین عملکرد سه ماه نخست سال را از 2011 به ثبت رسانده است. تعداد خودروهای فروش رفته بازار چین در ژانویه نسبت به مدت مشابه سال قبل 8/ 15 درصد کاهش یافته و به سطح 37/ 2 میلیون عدد رسیده است. این خبر اندکی رویه افزایشی نفت را مکدر کرد، به‌طوری‌که نفت برنت با کاهش 2/ 0 درصدی در سطح 66 دلار قرار گرفت. با این حال به نظر می‌رسد خوش‌بینی به کارآمد بودن طرح کاهشی اوپک گارد صعودی «WTI» را حفظ کرده است. ضمن اینکه عدم تاثیر آنی آمار چین در تقاضای نفت و تداوم روند کاهشی این آمار برای هفتمین ماه متوالی مانع از بروز شوک ناگهانی به بازار نفت شد.

31-06