بازار سهام

بی‌اعتنایی بورس به گزارش‌های ۹ ماهه

شاخص کل بورس تهران طی معاملات هفته قبل ۶/ ۱ درصد افت کرد و در ارتفاع ۱۶۲ هزار و ۹۴۱ واحد قرار گرفت. کمرنگ شدن نقش گزارش‌های عملکرد ۹ ماهه شرکت‌ها در نگاه بورس‌بازان و تمرکز بر شایعات به منظور کسب سود کوتاه‌مدت به ۴ صعود هفتگی متوالی دماسنج بورس پایان بخشید و اولین بازده منفی هفتگی را در زمستان برای بازار سهام رقم زد. به‌‌رغم انتشار گزارش‌های فراتر از انتظار برخی از شرکت‌های بورسی در سامانه «کدال»، بازار داغ انواع شایعات در خصوص افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها و تسعیر دارایی‌های ارزی بازهم معاملات سهام بانکی و خودرویی را رونق بخشید و نمادهای این دو گروه ضمن اختصاص بیشترین ارزش معاملات به خود، بیشترین اثر را بر نوسان نماگر بازار داشتند. عملکرد نمادهای این گروه‌ها به دلیل زیان انباشته قابل توجه‌، به شدت منفی ارزیابی می‌شود.

31-01

 

بازار ارز

حبس بازه‌ای دلار

هر دلار آمریکا طی هفته گذشته ۲۹۰ تومان گران شد و در آخرین معاملات پنج‌شنبه به قیمت ۱۱ هزار و ۸۲۰ تومان به فروش رفت. با افزایش تقاضای احتیاطی در بازار، نرخ ارز در طول هفته با نوسان محدود روند صعودی را طی کرد و بازده مثبت ۵/ ۲ درصد را در مقیاس هفته ثبت کرد. جدال نیروهای کاهشی و افزایشی دلار در طول هفته قبل برنده نداشت و همین امر نوسان محدود را برای شاخص ارزی کشور رقم زد، به‌طوری که دلار هیچ‌گاه نتوانست در بالای مرز ۱۱ هزار و ۹۰۰ تثبیت شود و هر بار با فشار فروش، شاهد عقبگرد بود. کف‌های سنگین مقاومتی هم از افت بیشتر دلار جلوگیری می‌کرد. استراتژی بازارساز در هفته گذشته مبنی بر مقاومت در برابر موج افزایشی دلالان موثر واقع شد و نرخ ارز برای دومین هفته پیاپی در کانال ۱۱ هزار باقی ماند.

31-02

 

بازار سکه

هفته مرزشکنی سکه

هر سکه طرح جدید طی آخرین معاملات پنج‌شنبه گذشته به قیمت 4 میلیون و 98 هزار تومان به فروش رفت تا سکه با ثبت بازده هفتگی مثبت 2/ 4، پنجمین هفته صعودی متوالی خود را تجربه کند. همبستگی نوسان قیمت سکه و دلار بازهم در معاملات بازار سکه دیده شد و رشد ۵/ ۲ درصدی نرخ ارز در طول هفته سکه را صعودی کرد. دو نکته در معاملات هفته قبل بازار سکه قابل توجه بود. اول اینکه پس از دو ماه قیمت سکه به بالای مرز روانی ۴ میلیون تومان بازگشت. دوم اینکه ارتفاع حباب سکه با احتساب مالیات ارزش افزوده برای نخستین بار در فصل زمستان بالای مرز ۲۰۰ هزار تومان قرار گرفت. قیمت اونس طلا در بازار جهانی در هفته قبل تغییر ملموسی را تجربه نکرد و افزایش نرخ دلار تنها عاملی بود که حباب سکه را افزایش داد.

31-03

 

بازار طلای جهانی

رشد دو اهرمی فلز زرد

ساعت 16 روز گذشته هر اونس طلای جهانی 4/ 0 درصد رشد داشت و به قیمت 1285 دلار معامله شد. افزایش ریسک‌های اقتصادی و کاهش شاخص دلار طلا را به مدار صعود بازگرداند. تداوم تعطیلی دولت فدرال آمریکا و نبود اطمینان در مورد آینده مذاکرات تجاری جریان نقدینگی را به سمت دارایی‌های امن هدایت کرد و طلا بار دیگر با افزایش تقاضا صعودی شد. دور جدید مذاکرات تجاری بین پکن و واشنگتن هفته جاری در آمریکا برگزار خواهد شد. از طرفی شاخص دلار دیروز در برابر سبدی متشکل از ارزهای رقیب ۲/ ۰ درصد کاهش یافت. حمایت مشروط احزاب ایرلند شمالی از نخست‌وزیر انگلستان احتمال برگزیت سخت را کاهش داد و به تبع آن پوند در برابر دلار رشد کرد. با این حال گزارش ضعیف شاخص مدیران خرید صنعتی آلمان در دسامبر یورو را تضعیف کرد و از افت بیشتر شاخص دلار جلوگیری به عمل آورد.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

افت دسته‌جمعی «تسه‌ها»

اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۵ (تسه۹۵۱۲) طی معاملات هفته گذشته ۸/ ۴ درصد از ارزش خود را از دست داد و در نهایت به سطح ۵۳ هزار و ۱۴۶ تومان رسید. سایر سررسیدهای وام نیز شرایط مشابهی داشتند و ضمن تجربه روند مداوم کاهشی شاهد شدت گرفتن افت ارزش خود در روزهای پایانی هفته بودند. آمار منتشر شده دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی حاکی از آن است که حجم معاملات مسکن و افزایش قیمت میانگین هر متر مربع آپارتمان در دی ماه نسبت به آذر به ترتیب شاهد افت ۲/ ۱ درصدی و افزایش ۵/ ۱ درصدی است. کند شدن شیب تغییرات بازار معاملات مسکن بیانگر این موضوع است که قیمت‌های واحدهای مسکونی به سقف خود رسیده‌اند و بازار دیگر توانایی افزایش قیمت ندارد. از طرف دیگر با نزدیک شدن پایان فصل سرد به‌طور سنتی بر تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی اضافه می‌شود.

31-05

 

بازار نفت

رشد نفت در تقابل نیرو‌های ناهمسو

نفت وست تگزاس آمریکا راس ساعت ۱۶ روز جمعه به قیمت ۵۳ دلار به ازای هر بشکه فروش رفت و رشد روزانه ۵/ ۱ درصد را ثبت کرد. ناآرامی‌های به وجود آمده در ونزوئلا به عنوان یکی از کشورهای عضو اوپک بر بازار نفت اثر گذاشت و خبر احتمال تحریم نفت این کشور توسط ایالات متحده بهای نفت را در بازارهای جهانی متاثر کرد. اضافه شدن ونزوئلا به لیست تحریم‌های نفتی آمریکا در کنار ایران و همزمانی این اتفاق با طرح کاهشی اوپک، با انقباض کانال عرضه نفت را به مدار صعودی فرستاد. با این حال شامگاه پنج‌شنبه اداره انرژی آمریکا در گزارش هفتگی خود اعلام کرد که موجودی‌های تجاری نفت این کشور بر خلاف پیش‌بینی کاهشی، حدود ۸ میلیون بشکه رشد داشته است. این خبر بیانگر تضعیف سمت تقاضا برای طلای سیاه بود و مانع از رشد بیشتر بهای نفت شد.

31-06