بازار سهام

تداوم فشار کالایی‌ها بر شاخص

دیروز شاخص کل بورس با افت ۲۴۳۴ واحدی (۷۹/ ۱ درصدی) مواجه شد. پس از رسیدن شاخص به سقف تاریخی ۱۴۰ هزار و ۳۰۹ واحدی (دوشنبه ۵ شهریور)، بازگشت ناگهانی نرخ‌‌گذاری محصولات پالایشی بورس کالا به دلار رسمی و قیمت‌گذاری دستوری فلزات اساسی بورس کالادر کنار ریسک‌های سیاسی داخلی و بین‌المللی افت ۶۶۳۳ واحدی شاخص را طی ۴ روز رقم زد. تمایل به کسب سودهای کوتاه‌مدت دیروز تداوم فشار فروش کالایی‌ها را رقم زد. همچنان نماد «وبملت» با وجود عرضه حقوقی‌ مجددا در سقف مجاز روزانه رشد داشت. با وجود خوش‌بینی به شناسایی سود از تسریع دارایی‌های ارزی بانک‌ها، همچنان وضعیت متفاوت بانک‌ها و ضعف درآمدهای عملیاتی، فضای منفی را در سایر بانکی‌ها رقم زد. دارویی‌ها نیز روند دوگانه‌ای را ثبت کردند. برداشته شدن سقف محصولات پالایشی‌ها در بورس کالا، دورنمای رشد سود اسمی شرکت‌ها با تورم می‌تواند از شاخص حمایت کند.

31-01

 

بازار ارز

جهش دلار

دیروز هر دلار آمریکا با رشد 510 تومانی به نرخ 11 هزار و 600 تومان معامله شد. پس از شکستن سقف 10 هزار و 600 تومانی دلار (5 شهریور) با سیگنال‌های سیاسی داخلی و رشد تقاضای خرد در روزهای پایانی هفته، نوسان دلار در کانال 10 هزار و 900 تومان رقم خورد. با وجود مقاومت سقف 11 هزار تومانی در ساعات ابتدایی معاملات شنبه، نگرانی‌ها به تضعیف عرضه ارز با گزارش‌ها از کاهش صادرات نفتی ایران بیش از پیش‌بینی‌ها، ۹ هفته مانده به دور دوم تحریم‌ها مقاومت ۱۱ هزار تومان را شکست. یکشنبه با شکسته شدن مقاومت سقف ۱۱ هزار و ۲۰۰ تومانی، عدم عرضه دلار بالاتر از ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومان و تشدید هیجانات معاملات سکه با بسته شدن معاملات آتی، دلار تا سقف ۱۱ هزار و ۹۰۰ تومان رشد داشت. اما در ادامه افت اندک دلار رقم خورد.

31-02

 

بازار سکه

بیشترین رشد سکه در 3 هفته

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد 272 هزار تومانی، با بیشترین رشد روزانه از 18 مرداد، به قیمت 4 میلیون و 370 هزار تومان معامله شد. در شرایط تعطیلی بازار طلای جهانی، رشد دلار در کنار دستورالعمل بورس کالا به کارگزاران مبنی بر بستن موقعیت‌های تعهدی باز مشتریان در قراردادهای‌ آتی سکه (تعطیلی معاملات آتی سکه) جهش سکه را رقم زد. عبور دلار از مرز 10 هزار و 600 تومان، رشد 230 هزار تومانی در4 روز و ورود سکه به کانال 4 میلیون تومانی را رقم زد. روز گذشته با شکسته شدن سقف 11 هزار و 200 تومانی دلار و خارج شدن معامله‌گران از سمت عرضه، معاملات دلار هیجانی شد. امری که در کنار تعطیلی معاملات آتی سکه بیش‌واکنشی سکه، رشد سکه تا سقف 4 میلیون و 440 هزار تومان رقم خورد. افت آرام دلار اندکی سکه را نزولی کرد.

31-03

 

بازار طلای جهانی

فشار شاخص دلار بر طلا

هر اونس طلای جهانی با افت هفتگی 4/ 0 درصدی مواجه شد. رشد 6/ 0 درصدی شاخص دلار در آگوست، افت (7/ 1 درصدی) طلا برای پنجمین ماه متوالی (طولانی‌ترین کاهش در 5/ 5 سال) را رقم زد. با وجود تشدید تنش‌های تجاری چین و آمریکا، اتهام اخیر آمریکا به مانع شدن چین از فشار بر فعالیت هسته‌ای کره شمالی و احتمال اعمال تعرفه بر ۲۰۰ میلیارد دلار کالای چینی (پس از ۵۰ میلیارد دلار) در کنار نگرانی‌ها از اقتصادهای نوظهور با عدم ثبات ترکیه و آرژانتین تقاضای محافظه‌کارانه از دلار حمایت کرد. با وجود تاکید رئیس فدرال رزرو بر تدریجی بودن افزایش نرخ بهره، دورنمای ۲ بار دیگر افزایش در سال جاری وجود دارد. آمار اشتغال آمریکا بر طلا اثرگذار است. در نظرسنجی هفتگی کیتکو (از ۱۸ کارشناس) ۹ نفر روند صعودی، ۴ کارشناس حرکت نزولی و ۵ نفر روند خنثی را پیش‌بینی کردند.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

نگرانی‌ها نسبت به بازگشت رکود

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۵ (تسه۹۵۱۲) با رشد ۹/ ۰ درصدی به قیمت ۶۴ هزار و ۵۴۵ تومان معامله شدند. در تیر افت ۳/ ۳ درصدی و در مرداد کاهش ۹/ ۱ درصدی قیمت «تسه»ها رقم خورد. در شهریور شاهد روند کم‌نوسان «تسه»ها در سطح ۶۴ هزار تومان هستیم. گزارش بانک مرکزی افت ۲/ ۱۱ درصدی تعداد معاملات مسکن و کاهش ۲/ ۳۳ درصدی نسبت به سال گذشته را نشان داد. با این وجود، رشد ۱/ ۶۲ درصدی نسبت به سال گذشته رقم خورد. علاوه بر رشد تقاضای سرمایه‌گذاری، رشد قیمت نهاده‌های تولید، دورنمای تورمی با رشد ۳/ ۶ درصدی شاخص قیمت تولیدکننده (شاخص پیش‌نگر تورم) مرداد و جهش بازارهای موازی (بازدهی ۱۲۷ درصدی دلار و ۱۵۳ درصدی سکه از ابتدای سال) مانع از افت قیمت مسکن است. اما پایین بودن قدرت خرید متقاضیان و محدودیت وام مسکن نگرانی‌ها از بازگشت رکود مسکن را تقویت کرده است.

31-05

 

بازار نفت

دومین هفته صعودی نفت

هر بشکه نفت خام آمریکا با رشد هفتگی 6/ 1 درصدی همراه شد. در آگوست رشد 5/ 1 درصدی WTI و بیشترین افزایش برنت از آوریل  (3 / 4 درصد) رقم خورد. با وجود دورنمای افزایش عرضه از سوی اوپک، احتمال افت صادرات ایران با سرعت بیش از پیش‌بینی‌ها (تخمین‌ها از کاهش روزانه 44/ 1 میلیون بشکه صادرات در نوامبر نسبت به آوریل) و ریسک‌های ژئوپولیتیک از نفت حمایت می‌کند. با وجود رشد تولیدات عربستان کمتر از پیش‌بینی‌ها، اما گزارش‌ها از رشد تولیدات روسیه نزدیک سقف ۲۰۱۶، تا میانگین ۲۱/ ۱۱ میلیون بشکه در روز در آگوست می‌تواند بر نفت فشار آورد. با وجود عدم افزایش تولیدات آمریکا (پس از رسیدن به سقف ۱۱ میلیون بشکه در روز)، افزایش (۴ موردی) تعداد دکل‌های نفتی و تنش‌های تجاری میان چین و آمریکا و مذاکرات آمریکا با مکزیک و کانادا فشار را بر نفت حفظ کرد.

31-06