تحلیل‌های خبرگزار رویترز نشان می‌دهد که با وجود کاهش عرضه نفت ایران در بازارهای رسمی بین المللی به دلیل بیم خریداران از تحریم‌های ۱۳ آبان، میزان عرضه نفت اوپک به بالاترین حد خود در سال ۲۰۱۸ رسیده است.

این رکورد به لطف ازسرگیری تولید در کشور آشوب‌زده لیبی و افزایش استخراج نفت در مناطق جنوبی عراق به دست آمده است.

تحلیل رویترز نشان می‌دهد که سازمان ۱۵ عضوی اوپک، در ماه آگوست، روزانه به صورت میانگین ۳۲.۷۹ میلیون بشکه نفت به بازارهای جهانی پمپاژ کرده که نسبت به میانگین تولید ماه جولای، روزانه ۲۲۰ هزار بشکه افزایش را نشان می‌دهد؛ این بالاترین نرخ تولید ماهانه در سال ۲۰۱۸ است.

اعضای اوپک در نشست ماه ژوئن خود توافق کردند که برای جبران کاهش تولید ناشی از دور جدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران و کاهش قیمت که به مرز ۸۰ دلار در هر بشکه رسیده بود، تولید را افزایش دهند.

تحریم‌های جدید آمریکا حاصل عمل کردن «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا به وعده‌های انتخاباتی خود و خروج ۱۸ اردیبهشت امسال از برجام است؛ درو اول بازگشت تحریم‌ها در اواسط مرداد ماه صورت پذیرفت و خرید طلا توسط ایران را هدف گرفت و دور دوم که ۱۳ آبان ماه اجرایی می‌شود، خرید نفت ایران و معامله با بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را نشانه رفته است.

کشوری که بیشترین افزایش تولید نفت برای جبران خلأ حضور ایران را بر عهده گرفته، عربستان سعودی است که تعهد افزایش تولید روزانه ۱ میلیون بشکه‌ای را به اوپک داده است.