بازار سهام

نشانه‌های تردید در بازار سهام

دیروز شاخص کل بورس با افت ۱۳۷۹ واحدی (۱/ ۱ درصدی) در سطح ۱۲۸ هزار و ۵۲۳ واحدی ایستاد. پس از افت ۴۷۵۰ واحدی شاخص طی ۲ روز، روز یکشنبه با بازگشت نسبی آرامش، روند نزولی بورس متوقف شد. اما دوشنبه تردید نسبت به سیاست‌گذاری ارزی با عرضه اخیر محصولات فولادی بورس کالا‌ با دلار ۴۲۰۰ تومانی و اعلام دفتر توسعه صنایع پایین‌دستی پتروشیمی از قیمت‌گذاری بر مبنای دلار ۴۲۰۰ تومانی، مجددا این گروه‌ها را با تشدید فشار فروش مواجه کرد. با تداوم کمبود قطعات خودرو و افت تولیدات خودروسازها در تیر، شاهد تداوم فشار فروش در گروه خودرویی بودیم. پالایشی‌ها نیز با فشار فروش مواجه شدند. با وجود دورنمای رشد سود اسمی شرکت‌ها و خوش‌بینی به صنایع صادرات‌محور، ریسک‌گریزی و تمایل به کسب سودهای کوتاه‌مدت افت ۵۸ درصدی ارزش معاملات نسبت به میانگین هفته اخیر را رقم زد.

31-01

 

بازار ارز

کاهش نوسانات دلار

دیروز هر دلار آمریکا با رشد 50 تومانی به نرخ 10 هزار و 450 تومان معامله شد. با وجود افت دلار به کانال 9 هزار تومانی با اجرایی شدن بسته ارزی بانک مرکزی، از پنج‌شنبه دلار به کانال 10 هزار تومانی بازگشت. با وجود تداوم روند صعودی دلار از ابتدای هفته، مقاومت سقف 11 هزار تومانی به تدریج کاهش نوسانات دلار را رقم زد. به صورتی که با وجود نوسان دلار روز یکشنبه در بازه 10 هزار و 200 تا 10 هزار و 500 تومان، روز دوشنبه دلار در بازه 10 هزار و 330 تا 10 هزار و 450 تومان نوسان داشت. همچنین برخلاف روزهای اخیر، معامله‌گران تمایل به کسب سود در معاملات روزانه (به جای بازه‌ چندروزه) دارند. با وجود تمایل معامله‌گران به ایجاد کف قیمتی 10 هزار تومانی، کاهش التهابات بازار ارز می‌تواند روند نزولی دلار را تداوم بخشد.

31-02

 

بازار سکه

رشد آرام سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد 10 هزار تومانی به قیمت 3 میلیون و 800 هزار تومان معامله شد. با وجود شکسته شدن حمایت سطح جدی 1200 دلاری طلای جهانی، رشد اندک دلار از سکه حمایت کرد. با وجود شروع صعودی دلار از ابتدای هفته، مقاومت سقف 11 هزار تومانی در مقابل دلار و کاهش نوسانات دلار در روزهای اخیر، سیگنالی برای کاهش هیجانات در بازار سکه شد و نوسانات قیمت سکه را همگام با دلار کاهش داد. به این ترتیب روز گذشته شاهد نوسان سکه در بازه ۳ میلیون و ۷۵۰ هزار تا ۳ میلیون و ۸۲۰ هزار تومانی بودیم. با وجود کاهش احتمال افت قابل توجه دلار، همچنان حرکت بخشی از تقاضای محافظه‌کارانه به سمت دلار، عرضه سکه‌های پیش‌فروش‌، احتمال تداوم روند نزولی دلار و احتمال افت بیشتر طلای جهانی فشار بر سکه را حفظ کرده است.

31-03

 

بازار طلای جهانی

طلا در کف 17‌ماهه

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1198 دلار معامله شد. روز دوشنبه با رشد شاخص دلار به سقف 13‌ماهه، با شکستن کف 1200 دلاری طلا کف 2/ 1194 دلاری را لمس کرد. تشدید روند نزولی لیر و لمس کف تاریخی (24/ 7 واحدی)، افت بیش از 45 درصدی از ابتدای سال با تنش‌های سیاسی میان آمریکا و نگرانی نسبت به سرایت بحران ترکیه به اقتصادهای در حال توسعه با نگرانی از تجربه‌های تاریخی پیشین، افت رند آفریقای جنوبی به کف ۲ ساله و افت پزوی آرژانتین و مکزیک را رقم زد. سهام بانک‌های اروپایی و یورو با تشدید ریسک نکول بازپرداخت بدهی‌های ترکیه و سرایت آن به بانک‌های اروپا در کنار بازارهای سهام آسیا و آمریکا نزولی شدند. کارشناسان با وجود داخلی بودن این عامل در ترکیه، با تشدید ریسک‌گریزی احتمال افت بیشتر بازارهای سهام را پیش‌بینی می‌کنند.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

حبس بازه‌ای «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با افت 5/ 1 درصدی به قیمت 66 هزار و 250 تومان معامله شدند. با افت 3/ 3 درصدی «تسه»ها در تیر و بازگشت به روند نزولی (پس از رشد 8 درصدی در اردیبهشت و خرداد) از ابتدای مرداد حبس بازه‌ای «تسه»ها در بازه ۶۴ تا ۶۷ هزار تومانی رقم خورد. ورود نقدینگی به بازارهای موازی، ارز و سکه، تا حدی کاهش تقاضای سرمایه‌ای در مسکن را هم به دلیل نقدشوندگی پایین‌تر و عدم قابلیت سرمایه‌گذاری‌ها در مقیاس کوچک‌تر رقم زد. اما رشد ۵۴ درصدی قیمت مسکن در تیر (نسبت به سال گذشته) بر تقاضای مصرفی نیز فشار آورد. رشد قیمت نهاده‌های تولید، از جمله فلزات، افزایش قیمت زمین (با توجه به سهم ۷۰ درصدی در قیمت مسکن) و شتاب تورمی، با احتمال تداوم رشد قیمت مسکن، نگرانی‌ها از بازگشت رکود را تقویت کرده است.

31-05

 

بازار نفت

نوسان محدود نفت در تقابل عوامل

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۳/ ۶۷ دلار معامله شد. با وجود ریسک‌های ژئوپلیتیک و نگرانی‌ها نسبت به کاهش تقاضا با تشدید جنگ تجاری اما دورنمای تحریم فروش نفت ایران (سومین تولیدکننده اوپک) کم‌نوسانی نفت را رقم زد. بحران ترکیه (با وجود مصرف حدود یک میلیون بشکه در روز) پس از تشدید تنش‌های این کشور و آمریکا با افت لیر و تشدید نگرانی‌ از سرایت بحران به اقتصادهای نوظهور در کنار دورنمای اعمال تعرفه بر ۱۶ میلیارد دلار کالای چینی و آمریکا در اقدامی متقابل، نگرانی‌ها از سمت تقاضا و رشد اقتصادی را تقویت کرده است. افزایش (۱۰ موردی) تعداد دکل‌های نفتی و رسیدن به بالاترین سطح از مارس ۲۰۱۵ عامل دیگر فشار بر نفت است. اما تخمین آمریکا از کاهش صادرات ایران به میزان ۷/ ۰ تا یک میلیون بشکه در روز از نفت حمایت می‌کند.

31-06