بازار سهام

31-01

حرکت نقدینگی به سمت کوچک‌ترها

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۵۲۹ واحدی (۵/ ۰ درصدی) در سقف ۱۰۹ هزار و ۴۰۱ واحدی ایستاد. پس از جهش ۱۳ هزار واحدی (۶/ ۱۳ درصدی) شاخص طی ۶ روز، دیروز شتاب رشد شاخص کاهش یافت. لمس کف ۱۰‌ماهه روی (۲۸۹۰ دلار)، بیشترین افت هفتگی فولاد چین از مارس، لمس کف ۳ هفته‌ای مس (۶۷۷۰ دلار) با نگرانی‌ها از تشدید جنگ تجاری و رشد شاخص دلار، افت قیمت متانول به زیر ۴۰۰ دلار، در کنار شناسایی سود در فلزی-معدنی‌ها و پتروشیمی‌ها فشار فروش را در اکثر این نمادها تشدید کرد. رشد قیمت نفت از پالایشی‌ها حمایت کرد. همچنین با حرکت نقدینگی به سمت خودرویی‌ها، موافقت شورای رقابت با افزایش قیمت (با وجود افزایش کمتر از پیش‌بینی‌ها) از خودرویی‌‌ها حمایت کرد. اما تعدیل منفی خودروسازهای بزرگ با جهش بهای تمام‌شده، دورنمای خروج شرکای خارجی و هزینه‌های مالی سنگین موانع پایداری رشد خودرویی‌ها است.

 

بازار ارز

31-02

سقف‌شکنی دلار در بازار غیررسمی

دیروز هر دلار آمریکا با رشد ۲ تومانی به نرخ ۴۲۵۱ تومان معامله شد. با وجود مقاومت سطح ۷۳۰۰ تومان دلار غیررسمی، از روز پنج‌شنبه با عبور نرخ درهم از سقف ۲ هزار تومانی، دلار غیررسمی نزدیک ۷۵۰۰ تومان قرار گرفت. دورنمای کاهش درآمدهای ارزی کشور با چشم‌انداز تحریم‌ها، پریمیوم ریسک و عدم شفافیت در معاملات غیررسمی، عامل تشدید صعود دلار است. روز شنبه معاملات دلار بازار غیررسمی در سطح ۷۶۰۰ تومان آغاز به کار کرد و تا نزدیک مرز ۸ هزار تومان رشد داشت. اما در ادامه، شناسایی سود نرخ دلار را به کانال ۷۷۰۰ تومان رساند. همچنان چند نرخی بودن بازار ارز، ممنوعیت واردات کالاهای غیرضرور و فشار بر واردکنندگان، عدم تمایل صادرکنندگان برای عرضه ارز در سامانه «نیما» به نرخ ۴۲۰۰ تومان، با احتمال ایجاد فضای رانت می‌تواند عدم شفافیت و نوسانات در بازار ارز را تشدید کند.

 

بازار سکه

31-03

جهش 12 درصدی سکه در 6  روز

دیروز هر سکه طرح جدید با جهش 100 هزار تومانی به قیمت 2 میلیون و 680 هزار تومان معامله شد. با وجود توقف طلا نزدیک کف 6 ماهه (1261 دلار)، رشد دلار غیررسمی و افزایش تقاضای محافظه‌کارانه جهش 12 درصدی سکه طی 6 روز اخیر را رقم زد. از میانه هفته گذشته تثبیت دلار غیررسمی بالاتر از 7 هزار تومان، مقاومت سقف 2 میلیون و 500 هزار تومانی سکه را شکست. از روز پنج‌شنبه و در ادامه روز شنبه با عبور نرخ درهم از سقف 2 هزار تومان و تشدید صعود دلار تا سطح 7700 تومانی (در ساعات میانی روز گذشته تا نزدیک سقف 8 هزار تومان) در کنار سیگنال بازار آتی (سکه سررسید شهریور در کانال 2 میلیون و 300 هزار تومان) روز گذشته سقف 2 میلیون و 700 هزار تومانی سکه را شکست. اما مقاومت سطح مزبور رقم خورد.

 

بازار طلای جهانی

31-04

طلا نزدیک کف 6‌ ماهه

هر اونس طلای جهانی با افت هفتگی 8/ 0 درصدی در سطح 9/ 1268 دلار معامله شد. با وجود ثبت اولین افت هفتگی شاخص دلار در بیش از یک ماه به دلیل رشد یورو (با آمارهای مناسب اقتصادی ژوئن) و جهش پوند (با احتمال کاهش سیاست‌های انبساطی در ماه‌های آینده)، اما شکسته شدن کف‌های تکنیکال، اعلام جروم پاول از مناسب بودن شرایط برای تسریع روند افزایش نرخ بهره و رشد بازارهای سهام با افزایش قیمت نفت فشار بر طلا را حفظ کرد. پیش‌تر با رشد شاخص دلار به سقف ۱۱ ماهه، طلا به کف ۶ماهه، ۱۲۶۱ دلاری رسید. با وجود دورنمای دیدار مقامات دولت آمریکا با چین پیش از اعمال تعرفه ۲۵درصدی به ۳۴ میلیارد دلار کالای چینی (۶ ژوئیه) تداوم ریسک‌ جنگ تجاری، در کنار توئیت ترامپ و تهدید اعمال تعرفه ۲۰ درصدی بر خودروهای اتحادیه اروپا، از طلا حمایت می‌کند.

 

بازار اوراق مسکن

31-05

رشد «تسه»ها با شروع تابستان

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با رشد 4/ 1 درصدی همراه شدند. پس از 6 ماه روند نزولی «تسه»ها از ابتدای آبان تا پایان فروردین، در اردیبهشت رشد 3 درصدی و افزایش 4/ 5 درصدی قیمت «تسه»ها در خرداد رقم خورد. با وجود حبس بازه‌ای «تسه»ها از ابتدای فروردین تا هفته سوم خرداد، اما ورود نقدینگی به بازار اوراق و نزدیک شدن به تابستان مقاومت سقف ۶۷ هزار تومانی اوراق را شکست. با وجود کاهش قدرت خرید متقاضیان مصرفی مسکن پس از جهش ۵/ ۳۴ درصدی قیمت در اردیبهشت نسبت به سال گذشته، اما حامد مظاهریان، معاون امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، سپرده‌گذاری ۴۴۰ هزار متقاضی در صندوق یکم بانک مسکن را مطرح کرد. اما همچنان محدودیت سقف وام (پایین بودن قدرت خرید) و مدت زمان انتظار یک‌ساله، می‌تواند مانع از پاسخگویی وام در سطوح کنونی قیمت مسکن باشد.

 

بازار نفت

31-06

سیگنال مثبت «اوپک» به نفت

هر بشکه نفت خام آمریکا با رشد هفتگی 4/ 5 درصدی، به قیمت 58/ 68 دلار معامله شد. توافق اولیه در اولین روز نشست اوپک و غیراوپک برای رساندن سطح تعهد به ۱۰۰ درصد (از ۱۷۲ درصد در آوریل) و گمانه‌زنی‌ها از افزایش کمتر از پیش‌بینی‌ها روز جمعه نفت را صعودی کرد. چشم‌انداز تحریم ایران (تخمین‌ها از کاهش ۳۰درصدی تولیدات) و ونزوئلا در کنار عدم ثبات لیبی و نیجریه، با احتمال تشدید نوسانات قیمت نفت و ابراز نگرانی هند ، آمریکا و چین از کاهش شتاب رشد اقتصادی با رشد قیمت نفت، دورنمای افزایش سطح تولیدات اوپک را رقم زد. با وجود تمایل روسیه برای افزایش یک میلیون بشکه در روز، اما عراق افزایش ۷۷۰ هزار بشکه در روز و ایران ۵۰۰ هزار بشکه در روز را اعلام کردند. بنابراین نتیجه نهایی میزان افزایش مورد توجه معامله‌گران است.