بازار سهام

بیشترین رشد هفتگی از دی

شاخص کل بورس با رشد ۳/  ۱ درصدی، بیشترین رشد را در ۱۶ هفته اخیر ثبت کرد. در شرایط کم‌نوسانی گروه‌های بزرگ‌تر حرکت معامله‌گران به سمت نمادهای کوچک‌تر رشد ۸/  ۳ درصدی شاخص کل هم‌وزن (اثرگذاری یکسان بر نمادها) را رقم زد؛ رسیدن شاخص صنعت انبوه‌سازی به کف تیر ۹۵ و رشد ۵/  ۲۹ درصدی قیمت مسکن با وجود تداوم رکود تقاضا از گروه انبوه‌سازی، همچنین با وجود تداوم مازاد عرضه در کنار تردیدها نسبت به امکان صادرات به عراق، سیمانی‌ها و کاشی و سرامیک با رشد همراه شدند. علاوه بر این با وجود رشد مقطعی خودرویی‌ها، ریسک برجام و رشد بهای تمام‌شده، رشد این نمادها را ناپایدار کرد. لمس سقف ۸۰ دلاری برنت از پالایشی‌ها، شفاف‌تر شدن بازار ارز با حمایت از صنایع صادرات‌محور، ارزندگی سهام پس از افت‌های اخیر و چشم‌انداز رشد سود اسمی شرکت‌ها با دورنمای افزایش نرخ تورم می‌توانند از بورس حمایت کنند.

31-01

 

بازار ارز

فروکش هیجان در بازار غیررسمی دلار

هر دلار آمریکا برای پنجمین هفته متوالی بدون تغییر در نرخ 4200 تومان ثابت ماند. پس از تشدید نوسانات صعودی دلار در بازار غیررسمی تا سقف 6600 تومان با خروج آمریکا از برجام (با اینکه پیش‌تر دلار تا سقف 6900 تومان رشد کرده بود) در ادامه فروکش نسبی هیجانات و سیگنال‌های بازار مرزی نرخ دلار را به تدریج با کاهش همراه کرد. در بازار مرزی، افت نرخ دلار با شتاب بیشتری نسبت به بازار غیررسمی صورت گرفت. اما با افت مقطعی دلار به زیر سطح 6000 تومان در بازار مرزی، شناسایی کف قیمتی بازگشت دلار از سطح مزبور را رقم زد. روز پنج‌شنبه نیز با ادامه روند نزولی، دلار غیررسمی زیر ۶۲۰۰ تومان قرار گرفت. همچنان شفاف‌تر شدن بازار، احتمال کاهش صادرات نفتی ایران (کاهش درآمدهای ارزی) و حرکت دلار جهانی در سقف ۵ماهه عوامل اثرگذار بر بازار ارز هستند.

31-02

 

بازار سکه

افت 6 درصدی سکه

هر سکه طرح جدید با افت هفتگی 7/  5 درصدی به قیمت یک میلیون و 961 هزار تومان معامله شد. با وجود شکسته شدن حمایت کف 1300 دلاری در بازار طلای جهانی، تداوم ریسک‌های ژئوپلیتیک مانع از افت بیشتر طلا زیر سطح 1287 دلاری است. افت طلا و افت نرخ دلار در بازار غیررسمی در کنار عرضه سکه‌های پیش‌فروش‌ شده فشار بر سکه را تشدید کردند. بنابراین پس از رشد 18 درصدی قیمت سکه طی ۲ هفته تا سقف ۲ میلیون و ۸۰ هزار تومانی، هفته گذشته با قرار گرفتن معامله‌گران در سمت فروش به دلیل فروکش هیجانات پس از خروج آمریکا از برجام و عرضه سکه‌های پیش‌فروش شده در میانه معاملات هفته سکه تا کانال یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی نیز افت کرد. با وجود این، حمایت کف یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومانی به تدریج رشد سکه را تقویت کرد.

31-03

 

بازار طلای جهانی

طلا در کف 2018

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1286 دلار معامله شد. رشد شاخص دلار به سقف 5ماهه نوسان طلا در کف سال 2018 (4/  1285 دلار) را تداوم بخشید. افت یورو با تردیدها نسبت به وضعیت سیاسی ایتالیا و احتمال تغییر موضع ایتالیا با سایر اروپا در صورت تشکیل دولت ائتلافی و چشم‌انداز تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا با رشد قیمت نفت به سقف ۵/  ۳ ساله در نتیجه تقویت چشم‌انداز رشد نرخ تورم،  نرخ بازدهی اسناد خزانه ۱۰‌ساله را بالاتر از سقف ۳ درصدی قرار داد. رشد شاخص دلار، به دلیل بدهی دلاری می‌تواند با فشار بر اقتصادهای نوظهور، خروج سرمایه از این کشورها را تقویت کند. تداوم مذاکرات تجاری میان آمریکا و چین و تردیدها نسبت به نشست رهبر کره شمالی و آمریکا در ۱۲ ژوئن در کنار احتمال کند شدن رشد اقتصادی، تا حدی از طلا حمایت می‌کنند.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

افت «تسه»ها پس از 3 هفته

اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) پس از 3 هفته صعودی با افت 9/  0 درصدی مواجه و به قیمت 65 هزار و 400 تومان معامله شدند. پس از رسیدن قیمت «تسه»ها در روزهای ابتدایی اردیبهشت، رشد آرام تقاضا، قیمت اوراق را تا 67 هزار تومان نیز افزایش داد. با وجود این، تداوم رکود در بازار مسکن، رشد اخیر قیمت مسکن (تا 5/  29 درصد در فروردین نسبت به فروردین گذشته) و قیمت‌های پیشنهادی بالا به خریداران از سوی بنگاه‌ها با تداوم رکود تقاضا به مسکن که پیش‌تر افت ماهانه 33 درصدی معاملات در اسفند و کاهش ماهانه 59 درصدی در فروردین را رقم زده بود، افت آرام «تسه»ها از سطح مزبور را رقم زد. علاوه بر این با وجود رشد 5/  28 درصدی حجم معاملات اوراق تسهیلات مسکن در 2 ماه ابتدایی سال جاری، افزایش عرضه عامل دیگر فشار بر اوراق تسهیلات مسکن است.

31-05

 

بازار نفت

نوسان نفت در سقف ۵/  ۳ ساله

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۶/  ۷۱ دلار معامله شد. پس از رسیدن قیمت نفت به سقف جدید ۵/  ۳ ساله، WTI به ۳/  ۷۲ و لمس سقف ۸۰ دلاری برنت، روز جمعه با حرکت شاخص دلار در سقف ۵ماهه شاهد افت آرام قیمت نفت بودیم. با وجود کاهش ۴/  ۱ میلیون بشکه موجودی نفت تجاری آمریکا، اما تداوم رشد تولیدات به ۷۲/  ۱۰ میلیون بشکه در روز (رشد ۲۷ درصدی از میانه ۲۰۱۶) در کنار رسیدن صادرات آمریکا به رکورد ۶/  ۲ میلیون بشکه در روز، فشار را بر قیمت نفت حفظ کرده است. با رشد اخیر قیمت نفت، فاصله برنت و WTI به بیشترین سطح در ۳ سال اخیر رسید. موضوعی که فرصت آربیتراژی برای نفت خام آمریکا در مقابل سایر صادرکنندگان را فراهم می‌آورد. همچنان خروج آمریکا از برجام، کاهش تولیدات ونزوئلا و کاهش موجودی نفت تجاری عوامل حمایت از نفت هستند.

31-06