بازار سهام

کاهش شتاب فروش حقیقی‌ها

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۲۰۰ واحدی (۲/ ۰ درصدی) در سطح ۹۳هزار و ۸۹۱ واحدی ایستاد. پس از تشدید فشار فروش حقیقی‌ها (تغییر مالکیت ۱۱۱ میلیارد تومانی روز چهارشنبه به نفع حقوقی‌ها) با خروج آمریکا از برجام، کاهش فشار فروش (تغییر مالکیت ۲۰ میلیارد تومانی به نفع حقوقی‌ها) را شاهد بودیم. با سطوح مناسب قیمت‌ فولاد در هفته‌های اخیر در بورس کالا، در کنار انتظارات تورمی، «فخاس» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشت و نوسانات منفی نمادهای فولادی محدود شد. خوش‌بینی به رشد تقاضای چین، از سنگ آهن و فولاد در بازارهای چین حمایت کرد. «کگل» تاثیر مثبت اما «کچاد» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشت. شاهد رشد قیمت‌ها در گروه‌های قند و شکر و انبوه‌سازی (رسیدن شاخص صنعت به کف تیر ۹۲) بودیم. صنایع کمتر وابسته به تحریم‌ها، ارزندگی سهام و چشم‌انداز رشد قیمتی از شاخص حمایت می‌کنند.

31-01

 

بازار ارز

نشانه‌های آرامش در بازار ارز

دیروز هر دلار آمریکا در نرخ 4200 تومان ثابت ماند. از میانه اردیبهشت با نزدیک شدن به تصمیم ترامپ در مورد برجام، در فضای مبهم بازار غیررسمی نوسانات صعودی دلار (تا 6900 تومان) تشدید شد و حجم معاملات به شدت کاهش یافت. شب سه‌شنبه ترامپ خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام را اعلام کرد. اما این بار نرخ دلار در مرزها تا نزدیک 6300 تومان رشد داشت و دلار در معاملات پشت خطی زیر 6700 تومان قرار گرفت. روز گذشته نیز با وجود رشد نرخ حواله درهم در ابتدای معاملات تا 1800 تومان، در ادامه به 1733تومان (معادل دلار 6360 تومانی) کاهش یافت. اما دلار غیررسمی همچنان در کانال 6600 تومانی و دلار مرزی در بازه 6350 تا 6450 تومان نوسان داشت. اختلاف دلار در معاملات پشت خطی و مرزی را می‌توان به پریمیوم ریسک در بازار غیررسمی نسبت داد.

31-02

 

بازار سکه

افت سکه پس از 3 روز

دیروز هر سکه طرح جدید با افت 40 هزار تومانی به قیمت 2 میلیون و 40 هزار تومان معامله شد. با وجود ثبات نرخ دلار رسمی بیش از یک ماه در سطح 4200 تومان، اما توجه معامله‌گران به بازار غیررسمی ارز و مقاومت سقف ۶۷۰۰ تومان روز گذشته در مقابل دلار، قرار گرفتن معامله‌گران در موقعیت فروش با شناسایی سود در کنار چشم‌انداز تشدید عرضه سکه‌های پیش‌فروش‌شده سکه را پس از سه روز (جهش ۱۳۰ هزار تومانی) با افت مواجه کرد. در بازار طلای جهانی با وجود افت طلا در میانه هفته تا کف ۱۳۰۵ دلاری، در ادامه رشد آرام طلا رقم خورد. چشم‌‌انداز رشد تدریجی شاخص دلار و تداوم سیکل رونق اقتصادی، فشار را بر طلا حفظ کرده است. همچنان تقاضای محافظه‌کارانه سکه، کم‌واکنشی سکه به طلای جهانی (همبستگی ۷/ ۰ درصدی) و توجه به دلار را رقم زده است.

31-03

 

بازار طلای جهانی

کم‌نوسانی طلا پس از 3 هفته نزولی

هر اونس طلای جهانی پس از 3 هفته نزولی با رشد 2/ 0 درصدی به قیمت 9/ 1317 دلار معامله شد. پیش‌تر کاهش یورو و پوند با نشانه‌های کند شدن رشد اقتصادی اروپا و انگلیس و رشد نرخ بازدهی اسناد خزانه بالای ۳ درصد، شاخص دلار را به سقف ۴ ماهه و طلا را به کف ۱۳۰۵ دلاری رساند. اما رشد تورم کمتر از پیش‌بینی‌ها با فشار بر شاخص دلار، طلا را صعودی کرد. کاهش نگرانی‌ها از ریسک تجاری در کنار رشد نرخ تورم کمتر از پیش‌بینی‌ها و احتمال تدریجی بودن افزایش نرخ بهره آمریکا (کند شدن رشد هزینه‌های مالی شرکت‌ها و عامل حمایت از صادرات) با رشد بازارهای سهام مانع از رشد قابل توجه طلا شد. پیش‌بینی‌ها از افزایش نرخ بهره در نشست ژوئن فدرال رزرو ۱۰۰ درصد است. آمار خرده‌فروشی، نوسان بازارهای سهام می‌تواند بر طلا اثرگذار باشد.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

کم‌نوسانی اوراق تسهیلات مسکن

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با افت 3/ 0 درصدی به قیمت 65 هزار و 772 تومان معامله شدند. پس از 3 هفته صعودی «تسه»ها، شاهد کم‌نوسانی اوراق تسهیلات مسکن هستیم. میانگین قیمت اوراق در اردیبهشت در سطح 63 هزار و 696 تومان قرار گرفته است. با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود، نرخ سود واقعی اوراق در سطح 2/ 21 درصد قرار گرفته است. پس از تشدید نوسانات صعودی قیمت مسکن و رشد 5/ 29 درصدی در فروردین نسبت به فروردین سال گذشته، افت قابل توجه حجم معاملات رقم خورد. افزایش تقاضای سرمایه‌گذاری مسکن با کاهش نرخ سود بانکی، تشدید نوسانات بازارهای موازی (ارز و سکه) در کنار افزایش قیمت مصالح ساختمانی از جمله عوامل تشدید قیمت مسکن است. با وجود افت ۲ درصدی میانگین قیمت مسکن در فروردین نسبت به اسفند، افت قابل توجه آن چندان محتمل نیست.

31-05

 

بازار نفت

بازگشت آرام نفت از سقف ۵/ ۳ ساله

هر بشکه نفت خام آمریکا با رشد هفتگی ۴/ ۱ درصدی به قیمت ۷/ ۷۰دلار معامله شد. پس از خروج آمریکا از برجام، برنت به ۷۸ دلار و WTI به ۸۹/ ۷۱ دلار، سقف ۵/ ۳ ساله رسید. اما احتمال جایگزینی صادرات ایران از سوی سایر تولیدکنندگان، افت آرام قیمت نفت را از سقف رقم زد. بانک آمریکا به دلیل کاهش تولیدات ایران و ونزوئلا، افزایش نفت تا ۱۰۰ دلار را در سال ۲۰۱۹ محتمل دانست. اما گلدمن‌ساکس با کاهش تولیدات ایران، افزایش برنت تا ۵/ ۸۲ دلار در ماه‌های آینده اما افت آن در سال ۲۰۱۹ را پیش‌بینی کرد. در هفته اخیر با وجود کاهش ۲/ ۲ میلیون بشکه موجودی نفت تجاری آمریکا، افزایش ۲۷ درصدی تولیدات این کشور از میانه ۲۰۱۶ (به ۷/ ۱۰ میلیون بشکه در روز) در کنار افزایش (۱۰ موردی) تعداد دکل‌های نفتی آمریکا برای ششمین هفته متوالی فشار را بر نفت حفظ کرد.

31-06