بازار سهام

یکه‌تازی خودرویی‌ها در بورس

شاخص کل بورس تهران طی جلسه معاملاتی یکشنبه پس از شش صعود متوالی عقب نشست و با از دست دادن بیش از ۴۳۰ واحد از ارتفاع خود به سطح ۱۶۴ هزار و ۴۹۴ واحد تنزل کرد. جهش بهای نفت و رشد قیمت کالاهای اساسی در هفته قبل باعث صعود ارزش سهام شرکت‌های وابسته شد. در همین راستا بسیاری از سرمایه‌داران با رسیدن به حد مطلوب سوددهی سهام خود در سمت فروش فعال شدند. فشار سنگین عرضه در نمادهای دو گروه پتروشیمی و پالایشی باعث عقبگرد نماگر بازار شد و نمادهای «پارس»، «تاپیکو» و «شپنا» بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل گذاشتند. از طرف دیگر با رسمیت یافتن افزایش نرخ فروش محصولات دو خودروساز داخلی، شاخص این گروه ۳/ ۳ درصد رشد کرد و نمادهای این گروه با تجربه صف‌های خرید سنگین به رشد شاخص کل هم‌وزن در روز افت شاخص کل کمک کردند.

31-01

 

بازار ارز

عقبگرد نرخ دلار

ساعت 16 روز گذشته بهای هر دلار آمریکا 100 تومان کاهش یافت و به قیمت 11 هزار و 400 تومان رسید. تقابل بازارساز با نوسان‌گیران توانست مانع از صعود دلار به قیمت‌های بالاتر شود و نرخ ارز برای چهارمین روز پیاپی در کانال ۱۱ هزار باقی ماند. در ابتدای روز افزایش قیمت فروش دلار صرافی‌های بازارساز و رشد نرخ حواله درهم، معاملات ارز را به‌صورت صعودی تا مرز ۱۱ هزار و ۹۰۰ تومان پیش برد. اما اقدام بازارساز در عرضه حواله درهم و دلار توسط صرافی‌های عامل باعث چرخش جهت حرکت دلار شد. بسیاری از دلالان نیز با این فرض که بازارساز به قیمت‌های بالای ۱۲ هزار تومان حساس است، در اوج قیمت روزانه اقدام به فروش کردند که همین امر به فرونشست تب معاملات و اصلاح نرخ ارز انجامید.

31-02

 

بازار سکه

نوسان همگام سکه و دلار

هر سکه طرح جدید ساعت 16 دیروز به قیمت 3 میلیون و 850 هزار تومان معامله شد و افت روزانه 4/ 1 درصدی را برای خود ثبت کرد. بازار سکه نیز همچون بازار ارز روز پر‌نوسانی را تجربه کرد. دیروز با کنترل بازارساز نرخ ارز نتوانست از مرز 12 هزار عبور کند و با اصلاح قیمت‌ معاملات خود را پایان داد. دیروز معامله‌گران قصد داشتند با توجه به سه رشد متوالی قیمت سکه، سکه بهار آزادی را از مرز 4 میلیون تومانی عبور دهند. اما این روند زیاد به درازا نکشید و با ورود دلار به دوربرگردان قیمتی، ‌سکه نیز وارد مدار نزولی شد و تا قیمت 3 میلیون و 840 هزار تومان عقب نشست. اما با رسیدن قیمت به این سطح، سکه‌بازان برای جلوگیری از افت بیشتر قیمت اقدام به خرید حمایتی کردند و بهای سکه را به سطح روز شنبه بازگرداندند.

31-03

 

بازار طلای جهانی

تلاش نافرجام طلا برای صعود

هفته گذشته هر اونس طلای جهانی 2/ 0 درصد رشد داشت و در نهایت به قیمت 1287 دلار و 6 سنت به فروش رسید. افت شاخص دلار، تعطیلی دولت فدرال آمریکا و مذاکرات تجاری حول جنگ تعرفه‌ای نقش موثری در ثبت چهارمین هفته افزایشی طلا داشتند. در ابتدای هفته تعطیلی دولت آمریکا فضای اقتصادی این کشور را ملتهب کرد. موضع‌گیری مقامات فدرال رزرو نیز مبنی بر چشم‌انداز سیاست پولی این کشور بر شاخص دلار فشار وارد کرد و طلا تا مرز ۱۲۹۷ دلار هم پیش رفت. اما جوانه‌های امید به صلح تجاری بین چین و آمریکا ضمن رونق دادن به بازارهای موازی از موقعیت جذاب طلا کاست و ارزش این دارایی گرانبها از اوج خود فاصله گرفت. در نظرسنجی جمعه شب سایت کیتکو ۷۳ درصد کارشناسان وال استریت و ۵۷ درصد از فعالان بازار هفته صعودی را برای فلز زرد پیش‌بینی کردند.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

سومین افت پیاپی «تسه‌ها»

اوراق تسهیلات مسکن اسفند 95 (تسه9512) در معاملات دیروز بیش از 5/ 0 درصد از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 55 هزار و 679 تومان معامله شد. با اینکه سایر سررسیدهای وام مسکن شرایط متفاوت معاملاتی را نسبت به هم تجربه کردند اما شدت افت قیمت‌ها شدیدتر بود و میانگین قیمتی تسه‌ها بازهم کاهش یافت. با قوت گرفتن زمزمه‌های عدم رشد سطح وام مسکن، توقف رشد قیمت واحدهای مسکونی می‌تواند شرایط متقاضیان مسکن را بهبود بخشد و رونق را به بازار تسه‌ها بازگردد. با مطالعه گزارش تحولات معاملات مسکن بانک مرکزی می‌‌توان به کند شدن شیب افزایش قیمت‌ها در بازار مسکن پی برد. قیمت هر متر مربع آپارتمان در آبان و آذر به ترتیب ۶/ ۶ و ۱/ ۴ درصد نسبت به ماه قبل رشد داشته‌اند، در حالی که میانگین ۹ ماهه قیمت مسکن در سال ۹۷ بیش از ۶۳ درصد رشد داشته است.

31-05

 

بازار نفت

هفته درخشش طلای سیاه

در معاملات هفته گذشته هر بشکه نفت خام آمریکا ضمن ثبت رشد 7 درصدی به قیمت 7/ 51 دلار رسید. نفت برنت نیز موفق شد به بالای مرز روانی 60 دلار صعود کند. بهای نفت خام آمریکا در سه هفته گذشته زیر مرز 50 دلاری بود اما عوامل ناهمسو از سمت عرضه و تقاضا سومین هفته متوالی افزایشی را برای نفت رقم زدند. آغاز فاز اجرایی توافق کاهشی کارتل نفتی اوپک و هم‌پیمانانش با انقباض شیر عرضه محرک صعود نفت شد. در همین راستا وزیر نفت عربستان اعلام کرد تولید روزانه این کشور نسبت به ماه نوامبر بیش از ۸۰۰ هزار بشکه کم شده است. کاهش دکل‌های فعال نفتی آمریکا نیز با محدود کردن عرضه از افزایش بیشتر نفت حمایت کرد. افزایش خوش‌بینی به صلح تجاری بین چین و آمریکا نیز با انبساط کانال تقاضا به رشد بیشتر بهای نفت منجر شد.

31-06