بازار سهام

ششمین رشد متوالی دماسنج بورس

شاخص کل بورس تهران طی معاملات نخستین روز هفته ۱۰۰ واحد افزایش یافت و به ارتفاع ۱۶۴ هزار و ۹۳۰ واحد رسید. تقویت جریان اطلاعات و مذاکرات سازنده تجاری به عنوان محرک تقاضا به رشد نماگر بازار تداوم بخشید. در نیمه اول معاملات شاخص کل از مرز ۱۶۵ هزار واحدی عبور کرد؛ اما فروشندگان بالقوه با کسب بازدهی مطلوب فعال شدند و با فشار عرضه زمینه بازگشت شاخص از اوج روزانه را فراهم کردند. عقبگرد تندتر شاخص کل نسبت به شاخص کل هموزن هم موید عرضه بیشتر در سهام شرکت‌های بزرگ و تقاضای قوی‌تر در سهام نمادهای کوچک‌ است. با اعلام خبرکسب مجوز افزایش نرخ فروش توسط سایپا، تقریبا تمام نمادهای خودرویی با رشد قابل توجه تقاضا روبه‌رو‌ شدند و برخی نیز تا تجربه صف خرید پیش رفتند؛ اما کارنامه پاییزی این شرکت‌ها می‌تواند جریان معاملات این گروه را متحول کند.

31-01

 

بازار ارز

اوج 5 هفتگی دلار

ساعت 16 روز شنبه هر دلار آمریکا 300 تومان افزایش یافت و به قیمت 11 هزار و 500 تومان معامله شد. در سومین افزایش متوالی دلار، رشد 7/ 2 درصدی را برای شاخص ارزی کشور رقم خورد. مهم‌ترین عاملی که زمینه‌ساز حرکت صعودی دلار در ابتدای هفته شد، جهش نرخ حواله درهم به بالای مرز 3 هزار و 100 تومان بود. به گفته فعالان بازار ارز، نوسان‌گیران همواره مشغول رصد تحرکات درهم هستند و هرگاه که این ارز صعودی شود، معمولا خرید دلار در بازار افزایش می‌یابد. جوسازی دلالان با خبرهای جعلی نیز توانسته است تا حدودی جو بازار ارز کشور را تحت تاثیر قرار دهد. در ابتدای روز نیز صرافی‌های عامل بازارساز نرخ دلار مندرج بر تابلوی خود را به ۱۱ هزار تومان افزایش دادند که حاکی از عدم اصرار بانک مرکزی بر نگه داشتن نرخ ارز در کانال ۱۰ هزار تومانی است.

31-02

 

بازار سکه

کاهش دوباره حباب سکه

هر سکه طرح جدید ساعت 16 دیروز ضمن ثبت رشد 55 هزار تومانی به سطح 3 میلیون و 905 هزار تومان رسید. بازهم افزایش قیمت دلار عامل صعودی شدن بهای سکه بود؛ اما افت جهانی قیمت طلا باعث شد تا در روز رشد ۷/ ۲ درصدی نرخ دلار بهای سکه تنها ۴/ ۱ درصد افزایش یابد. با افزایش نرخ فروش دلار صرافی‌های عامل بانک مرکزی نرخ ارز در معاملات اولین روز هفته بازهم افزایش یافت. معاملات بازار سکه نیز به تبعیت از بازار دلار روز صعودی را تجربه کرد و بهای سکه تا مرز ۳ میلیون و ۹۴۰ هزار تومان هم صعود کرد؛ اما از اواخر روز قیمت‌ها رویه کاهشی پیدا کرد و سکه به اصلاح قیمت پرداخت. طی معاملات دیروز برای دومین روز متوالی از ارتفاع حباب سکه کاسته شد.

31-03

 

بازار طلای جهانی

عقبگرد طلا از اوج 6 ماهه

طی آخرین معاملات روز جمعه قیمت هر اونس طلای جهانی افت 4/ 0 را تجربه کرد و به قیمت 1287 دلار و 6 سنت معامله شد. در هفته قبل افزایش تقاضای فیزیکی از طرف بانک‌های مرکزی کشورهایی همچون چین و روسیه محرک قیمت‌ها شد و در کنار افزایش ریسک‌های اقتصادی، بهای طلا به اوج ۶ ماهه رسید. اما پایان مثبت دور دوم مذاکرات تجاری بین چین و آمریکا با افزایش امیدواری به رشد اقتصاد جهانی، جریان نقدینگی را در بازارهای پر ریسک‌ تقویت کرد و به این ترتیب از موقعیت جذاب طلا کاسته شد. با انتشار گزارش شاخص قیمت مصرف‌کننده و نرخ تورم آمریکا و رشد مطابق انتظار این دو آمار، شاخص دلار صعودی شد. افزایش شاخص دلار به‌طور معکوس بر قیمت طلا اثر می‌گذارد؛ به‌طوری‌که با تضعیف قدرت خرید سرمایه‌داران ارزهای غیر‌دلاری به انقباض تقاضای طلا می‌انجامد.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

شروع منفی «تسه‌ها»

اوراق تسهیلات مسکن اسفند 95 (تسه9512) معاملات نخستین روز هفته را منفی آغاز کرد و ضمن ثبت افت 2/ 1 درصدی به قیمت 55 هزار و 993 تومان معامله شد. تمام سررسیدهای وام مسکن نیز با سپری کردن محدوده منفی معاملاتی با کاهش قیمت روبه‌رو‌ شدند و میانگین بهای آنها به سطح 56 هزار تومان تنزل کرد. در دوران رونق بازار مسکن واحدهای نوساز بیشترین تقاضای بالقوه را دارند اما با جهش قیمت‌ها در سال جاری این روند وارونه شد و در مقابل تقاضا برای آپارتمان‌های بالای 15 سال که شامل وام مسکن نمی‌شوند به بیشترین میزان خود در سه سال اخیر رسید. به گفته فعالان بازار مسکن، آپارتمان‌های بالای 15 سال ساخت 20 درصد ارزان‌تر از واحد‌های نوساز با متراژ مشابه است. در صورت تحول بازار مسکن، واحدهای نوساز به موقعیت جذاب بازخواهند گشت و تقاضای اوراق وام مسکن به تبعیت افزایش خواهد یافت.

31-05

 

بازار نفت

توقف صعود نفت

نفت خام وست تگزاس آمریکا (WTI) طی آخرین معاملات روز جمعه 1/ 2 درصد افت کرد و به قیمت 7/ 51 دلار به ازای هر بشکه فروش رفت. بهای ثبت شده نفت تا پایان معاملات پنج‌شنبه 9 روز متوالی صعودی را نشان داد که با رکورد 30 ساله طولانی‌ترین رشد قیمت طلای سیاه برابری کرد؛ اما عوامل ناهمسو از دو سمت عرضه و تقاضا ترمز رشد نفت را کشیدند. در گزارش اداره انرژی آمریکا موجودی‌های تجاری نفت این کشور محدودتر از پیش‌بینی‌ها کاهش یافت. این آمار بیانگر تضعیف سمت تقاضاست که بر بهای نفت فشار وارد آورد. از سمت دیگر با اینکه تعداد دکل‌های فعال نفتی آمریکا ۴ واحد کاهش یافت، اما رشد یک واحدی حلقه‌های نفتی فعال ناحیه پرمیان تگزاس به عنوان قلب تولید نفت ایالات متحده با تقویت سمت عرضه از اصلاح قیمت طلای سیاه حمایت کرد.

31-06