بازار سهام

روز سبز بورس تهران

دیروز شاخص کل بورس تهران ۴/ ۱ درصد رشد کرد و به سطح ۱۵۶ هزار و ۶۹۴ واحد رسید. برخورد قیمت‌ها به کف بنیادی موجب تحریک فعالان بورسی شد به‌طوری که شاخص کل بیشترین رشد سه هفته اخیر خود را رقم زد. قریب به اتفاق گروه‌های بورسی روز مثبتی را سپری کردند و تنها ۴ گروه در محدوده منفی قرار گرفتند. مروری بر فهرست نمادهای موثر بر شاخص کل نیز گویای این امر است، جایی که نمادهای برجسته گروه‌های فلزی، پالایشی و بانکی در صدر این جدول سبزپوش قرار دارند. بانکی‌ها با پرچمداری «وتجارت» موفق‌ترین گروه بورسی در جذب نقدینگی بودند و بیشترین ارزش معاملات به این گروه تعلق گرفت. ارزش معاملات خرد بورس تهران ۳۶۴ میلیارد تومان بود و پس از چندٍ روز کفه خالص تغییر مالکیت به سمت حقیقی‌ها سنگینی کرد و ۱۴ میلیارد تومان از فعالان حقوقی به سرمایه‌داران حقیقی منتقل شد.

31-01

 

بازار ارز

عقبگرد 10 روزه قیمت دلار

ساعت 16 یکشنبه هر دلار آمریکا ضمن رشد 230 تومانی به قیمت 10 هزار و 300 تومان معامله شد. یکی از مهم‌ترین دلایل افزایشی شدن نرخ ارز، رشد حواله درهم و صعود به بالای مرز 2 هزار و 800 تومانی بود. رشد قیمت دلار در شهرهای همسایه مرزی هرات و سلیمانیه نیز از صعود نرخ ارز حمایت کرد. قیمت دلار در این شهرها در مقاطعی طی معاملات دیروز از نرخ مصوب داخلی بیشتر بود و همین امر باعث شد تا خرید دلار در معاملات آتی به امید فروش در این دو شهر و سودآوری افزایش یابد و با تقویت سمت تقاضا به رشد نرخ دلار منجر شود. گمان برخی از فعالان بازار ارز مبنی بر رسیدن قیمت دلار به کف خود نیز تقاضای دلار را در بازار افزایش داد و به رشد بیشتر نرخ ارز کمک کرد.

31-02

 

بازار سکه

حبس بازه‌ای قیمت سکه

ساعت 16 روز یکشنبه هر سکه طرح جدید با رشد 55 هزار تومانی به قیمت 3 میلیون و 460 هزار تومان معامله شد. رشد 6/ 1 درصدی سکه در روزی رخ داد که دلار 2/ 2 درصد افزایش یافت. مطابق روزهای گذشته سکه همگام با شاخص ارزی کشور به نوسان پرداخت اما افزایش قیمت دلار خصوصا در ساعات آخر دیرتر به بازار سکه سرایت و رشد کمتری را عاید این دارایی گرانبها کرد. نکته جالب بازار سکه بی‌اعتنایی قیمت‌های این بازار به قیمت طلای جهانی است. در واقع نوسان نرخ ارز آنچنان بر قیمت سکه تاثیرگذار است که سایر پارامترهای موثر بر این بازار عملا به سایه رانده شده‌اند. حباب سکه نیز بار دیگر کاهش یافت و در محدوده ۱۳۳ هزار تومان قرار گرفت. با کاهش بیشتر حباب سکه قیمت این دارایی به ارزش ذاتی خود نزدیک‌تر می‌شود.

31-03

 

بازار طلای جهانی

فدرال رزرو طلا را صعودی کرد

هر اونس طلای جهانی طی هفته قبل 4/ 1 درصد رشد کرد و به قیمت 1255 دلار رسید. افت ارزش دلار در برابر سبدی از ارزهای مطرح جهان در بهبود معاملات هفتگی فلز زرد تاثیرگذار بود. هفته قبل شاخص دلار آمریکا ۵/ ۰ درصد افت کرد و به کمتر از ۹۷ واحد رسید. با اتمام نشست بانک مرکزی ایالات متحده در چهارشنبه گذشته مشخص شد که موضع فدرال رزرو مبنی بر افزایش نرخ بهره تلطیف شده و این نهاد در نظر دارد در سال آینده نرخ بهره را تنها دو مرتبه افزایش دهد و به این ترتیب شاخص دلار زیر فشار قرار گرفت. همزمان بهای طلا که در ابتدای هفته ۱۲۴۰ دلار بود به سقف ۵ ماهه ۱۲۶۵ دلاری رسید. اما احتمال تعطیلی دولت فدرال آمریکا و سقوط سهام وال استریت در انتهای هفته، به رشد شاخص دلار کمک کرد و باعث کاهش محدود  قیمت طلا شد.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

سومین افت متوالی تسه‌ها

اوراق تسهیلات مسکن اسفند 95 (تسه9512) طی جلسه معاملاتی یکشنبه ضمن ثبت افت 2 درصدی به قیمت 51 هزار و 94 تومان معامله شد. اکثر سررسیدهای دیگر نیز روز منفی را سپری کردند و میانگین قیمتی آنها به کانال 51 هزار تومان ورود کرد. جهش نرخ ارز در تابستان گذشته باعث شد تا افزایش قیمت‌ها در تمامی بازارها نمود پیدا کند و بازار مسکن نیز مستثنی نبود. دو برابر شدن قیمت مسکن در سال جاری باعث شد تا دست بسیاری از متقاضیان مسکن از خرید خانه کوتاه بماند. رشد قیمت مصالح ساختمانی نیز مزید بر علت شد تا قیمت‌گذاری خانه‌های نوساز بیش از نرخ بازار باشد و بخشی از متقاضیان مسکن را به بازار خانه‌های قدیمی‌تر (با قیمت مناسب‌تر) سوق دهد. در همین راستا تقاضا برای اوراق مسکن برای خرید خانه‌های دارای وام فروکش کرد و این رکود کماکان ادامه دارد.

31-05

 

بازار نفت

هفته سقوط نفت

هر بشکه نفت وست تگزاس آمریکا طی هفته قبل حدود 11 درصد ریزش کرد و به قیمت 4/ 45 دلار رسید. نفت برنت دریای شمال نیز با کاهش 12 درصدی مرز 60 دلاری را به راحتی واگذار کرد و با رسیدن به سطح 5/ 53 دلاری، کمترین بهای 15 ماهه خود را ثبت کرد. سقوط تاریخی بهای طلای سیاه از برآیند عوامل ناهمسوی عرضه و تقاضا ناشی شد. اوج تاریخی تولید نفت روسیه، آمریکا و عربستان طی ماه گذشته نگرانی‌ها از مازاد عرضه را تشدید کرد. تعداد دکل‌های فعال نفتی آمریکا نیز ۱۰ واحد طی هفته قبل افزایش یافت. ادامه فروش نفت ایران در بازارهای جهانی برخلاف اثرات تحریم نیز فشار عرضه را بر قیمت نفت بیشتر کرد. تغییرات موجودی‌های تجاری نفت آمریکا نیز به‌طور کل از انقباض سمت تقاضا حکایت دارد به‌طوری که در هفته قبل کاهش موجودی این انبارها کمتر از پیش‌بینی‌ها بود.

31-06